Oikeasti hauska vai FellowKids? johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020

Monet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin valjastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime vuosikymmenen aikana. Nykyisessä Internetin promootiokulttuurissa vain harvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan nähdä onnistunee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jaatinen, Jere
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72292
_version_ 1826225755546189824
author Jaatinen, Jere
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jaatinen, Jere Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jaatinen, Jere Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jaatinen, Jere
datasource_str_mv jyx
description Monet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin valjastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime vuosikymmenen aikana. Nykyisessä Internetin promootiokulttuurissa vain harvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan nähdä onnistuneen meemikeskeisen lähestymistavan hyödyntämisessä, josta osoituksena on yrityksen taloudellinen menestys vuosikymmenen lopulla. Ilmiön kasvava suosio perustuu erityisesti siihen, että markkinoijat ja yritykset pyrkivät saavuttamaan suosion digitaalinatiivien, eli minneliaalien (ja sukupolven Z) keskuudessa, joille Internetin meemikulttuuri on juurikin ominainen ja tärkeä osa sukupolven kulttuuria. Kyseisen meemimarkkinoinnin yhtenä suurimpana haasteena on kinkkinen paradoksi: anti-korporatistinen meemikulttuuri sekä ns. perinteiset, huolellisesti suunnitellut markkinointistrategiat eivät pelaa hyvin yhteen. Suuri enemmistö brändien luomista meemeistä ja ”humoristisista” kommenteista ovat päätyneet naurun ja pilkan kohteeksi sivustoille kuten r/FellowKids. Jotta brändin imago säilyy ilmiön aiheuttamilta kolhuilta, tulisi markkinoijan pyrkiä muodostamaan brändin identiteetti sisällön tuottajan rooliin demokraattisessa osallistumiselle avoimessa digitaalisessa kulttuurissa, löytää keinoja pysyä perillä alati muuttuvasta meemi-zeitgeistista seuraamalla kyseistä kulttuuria sekä ymmärtää kulttuuriin liittyvät erityispiirteet ja nyanssit, kuten miellettyyn autenttisuuteen perustuva itseironisuus ja Internet-rumuus -estetiikka, joita myös Aakerin brändipersoonallisuusskaalan kiihtymys, rosoisuus ja maanläheisyys tukevat. Meemikulttuurin ja korporaatiokulttuurin ristiriidat ja jännite tulee tiedostaa, ja ymmärtää myös yksittäisiin meemeihin liittyvät konnotaatiot, joihin meemin mutaatio voi merkittävästi vaikuttaa. In the last decade, many organisations have taken their first steps to deploy meme culture as a new tool for marketing. Only a few chosen have succesfully implemented this phenomenon in their marketing strategy, and the best example might be Wendy's and their Twitter-account, which brought their brand significant economic success in the end of the decade. Meme culture is a significant part of the most important group of consumers of today, the millenials, which is the main reason for the rise of the meme marketing phenomenon. The biggest challenges for the meme marketing approach is to penetrate into this chaotic and anti-corporatistic Internet-culture, and that this approach itself is in a big contrast with traditional marketing strategies that are based on carefully planning and implementation. Huge part of meme marketing organisations have found themselves as laughing stock for this meme culture community in forums like r/FellowKids. But when it comes to the implementation of meme-based approach to an organisation's marketing strategy, it is hugely important to understand the traits of this culture, like the self-irony and the Internet-ugliness phenomenon that lead to perceived authenticity in this culture. In addition to following the most important meme culture communities and sites to keep up with the everchanging meme culture -zeitgeist, it is also a major thing to understand the features that depict the value of a modern meme and change the brand identity to a content creator in this democratic digital culture. It's also important to understand the tension between meme culture and corporate culture, as well as the fact that meme mutation can drastically change the connotations of a single meme.
first_indexed 2020-10-22T20:01:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sepp\u00e4nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaatinen, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-22T05:18:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-22T05:18:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72292", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet organisaatiot ovat ottaneet ensiaskeliaan meemikulttuurin\nvaljastamiseksi sosiaalisen median markkinoinnin strategiana viime\nvuosikymmenen aikana. Nykyisess\u00e4 Internetin promootiokulttuurissa vain\nharvojen ja valittujen, kuten Wendy's -pikaruokaketjun Twitter-tilin voidaan\nn\u00e4hd\u00e4 onnistuneen meemikeskeisen l\u00e4hestymistavan hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4, josta\nosoituksena on yrityksen taloudellinen menestys vuosikymmenen lopulla.\nIlmi\u00f6n kasvava suosio perustuu erityisesti siihen, ett\u00e4 markkinoijat ja yritykset\npyrkiv\u00e4t saavuttamaan suosion digitaalinatiivien, eli minneliaalien (ja\nsukupolven Z) keskuudessa, joille Internetin meemikulttuuri on juurikin\nominainen ja t\u00e4rke\u00e4 osa sukupolven kulttuuria. Kyseisen meemimarkkinoinnin\nyhten\u00e4 suurimpana haasteena on kinkkinen paradoksi: anti-korporatistinen\nmeemikulttuuri sek\u00e4 ns. perinteiset, huolellisesti suunnitellut\nmarkkinointistrategiat eiv\u00e4t pelaa hyvin yhteen. Suuri enemmist\u00f6 br\u00e4ndien\nluomista meemeist\u00e4 ja \u201dhumoristisista\u201d kommenteista ovat p\u00e4\u00e4tyneet naurun ja\npilkan kohteeksi sivustoille kuten r/FellowKids. Jotta br\u00e4ndin imago s\u00e4ilyy\nilmi\u00f6n aiheuttamilta kolhuilta, tulisi markkinoijan pyrki\u00e4 muodostamaan\nbr\u00e4ndin identiteetti sis\u00e4ll\u00f6n tuottajan rooliin demokraattisessa osallistumiselle\navoimessa digitaalisessa kulttuurissa, l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja pysy\u00e4 perill\u00e4 alati\nmuuttuvasta meemi-zeitgeistista seuraamalla kyseist\u00e4 kulttuuria sek\u00e4\nymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 kulttuuriin liittyv\u00e4t erityispiirteet ja nyanssit, kuten miellettyyn\nautenttisuuteen perustuva itseironisuus ja Internet-rumuus -estetiikka, joita\nmy\u00f6s Aakerin br\u00e4ndipersoonallisuusskaalan kiihtymys, rosoisuus ja\nmaanl\u00e4heisyys tukevat.\nMeemikulttuurin ja korporaatiokulttuurin ristiriidat ja j\u00e4nnite tulee tiedostaa, ja\nymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 my\u00f6s yksitt\u00e4isiin meemeihin liittyv\u00e4t konnotaatiot, joihin meemin\nmutaatio voi merkitt\u00e4v\u00e4sti vaikuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In the last decade, many organisations have taken their first steps to deploy\nmeme culture as a new tool for marketing. Only a few chosen have succesfully\nimplemented this phenomenon in their marketing strategy, and the best\nexample might be Wendy's and their Twitter-account, which brought their\nbrand significant economic success in the end of the decade. Meme culture is a\nsignificant part of the most important group of consumers of today, the\nmillenials, which is the main reason for the rise of the meme marketing\nphenomenon. The biggest challenges for the meme marketing approach is to\npenetrate into this chaotic and anti-corporatistic Internet-culture, and that this\napproach itself is in a big contrast with traditional marketing strategies that are\nbased on carefully planning and implementation. Huge part of meme\nmarketing organisations have found themselves as laughing stock for this\nmeme culture community in forums like r/FellowKids. But when it comes to the\nimplementation of meme-based approach to an organisation's marketing\nstrategy, it is hugely important to understand the traits of this culture, like the\nself-irony and the Internet-ugliness phenomenon that lead to perceived\nauthenticity in this culture. In addition to following the most important meme\nculture communities and sites to keep up with the everchanging meme culture\n-zeitgeist, it is also a major thing to understand the features that depict the\nvalue of a modern meme and change the brand identity to a content creator in\nthis democratic digital culture. It's also important to understand the tension\nbetween meme culture and corporate culture, as well as the fact that meme\nmutation can drastically change the connotations of a single meme.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-22T05:18:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-22T05:18:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "meemikulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet-meemit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistumiselle avoin digitaalinen kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "promootiokulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Reddit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndin identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndin imago", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetiss\u00e4 vuonna 2020", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010226350", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "meemit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Twitter", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72292
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e8a1b242-9f5c-4a77-8f70-14aab8d0a733\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010226350.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jaatinen, Jere Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020 meemikulttuuri Internet-meemit osallistumiselle avoin digitaalinen kulttuuri promootiokulttuuri Reddit brändin identiteetti brändin imago Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mainonta sosiaalinen media Internet markkinointi meemit brändit kulttuuri Twitter
title Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
title_full Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
title_fullStr Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020 Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
title_full_unstemmed Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020 Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
title_short Oikeasti hauska vai FellowKids?
title_sort oikeasti hauska vai fellowkids johdanto promootiokulttuuriin internetissä vuonna 2020
title_sub johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
title_txtP Oikeasti hauska vai FellowKids? : johdanto promootiokulttuuriin Internetissä vuonna 2020
topic meemikulttuuri Internet-meemit osallistumiselle avoin digitaalinen kulttuuri promootiokulttuuri Reddit brändin identiteetti brändin imago Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 mainonta sosiaalinen media Internet markkinointi meemit brändit kulttuuri Twitter
topic_facet 601 Information Systems Science Internet Internet-meemit Reddit Tietojärjestelmätiede Twitter brändin identiteetti brändin imago brändit kulttuuri mainonta markkinointi meemikulttuuri meemit osallistumiselle avoin digitaalinen kulttuuri promootiokulttuuri sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72292 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010226350
work_keys_str_mv AT jaatinenjere oikeastihauskavaifellowkidsjohdantopromootiokulttuuriininternetissävuonna2020