Kerromme kuulevien koulusta viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa

Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista on käydä koulua yleisopetuksessa viittomakielen tulkin kanssa integr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sivunen, Ulla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2007
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72279
_version_ 1826225775886467072
author Sivunen, Ulla
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sivunen, Ulla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sivunen, Ulla Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sivunen, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista on käydä koulua yleisopetuksessa viittomakielen tulkin kanssa integroituneen viittomakielisen koululaisen näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan viittomakielisten lasten kaksikielistä integraatiota kokonaisvaltaisesti kahden tapauksen pohjalta. Aihetta lähestytään elämänkerrallisella ja narratiivisella metodilla, jolloin tämän tutkimuksen kohteena on kouluaikoinaan 90-luvulla 6:nnella luokalla yleisopetukseen integroitunut tämän tutkimuksen tekijä ja 6-luokkalainen ensimmäiseltä luokalta lähtien yleisopetukseen integroitunut viittomakielinen nuori. Tutkimuksessa osoittautui, että viittomakielen tulkkaus on välttämätöntä integraation onnistumisessa. Positiiviset sosiaaliset suhteet ovat keskeisiä integraation mielekkääksi kokemisessa. Luokkatovereiden vähäisetkin viittomakielentaidot koetaan tärkeäksi. Läheisillä ystävillä on ratkaiseva merkitys luokkayhteisöön sopeutumisessa. Viittomakielisellä yhteisöllä, omakielisillä vertaistovereilla ja perheellä on suuri merkitys vahvan itsetunnon ja identiteetin rakentumisessa. Erityis- ja yleisopetuksessa nähdään olevan eri funktiot. Erityisopetuksessa korostuvat omakielinen kulttuuri ja viittomakielisen yhteisön sisäinen tieto omakielisestä ympäristöstä ja vertaistovereista johtuen. Yleisopetuksessa saadaan usein parempaa opetusta, mutta puutteelliset sosiaaliset suhteet ovat usein ongelmana. Viittomakieliset ovat myös transnationaalinen yhteisö, johon kasvetaan. Tutkimuksen koululaisella on jo kokemuksia kansainvälisistä kohtaamisista ja yhdessäolosta. Viittomakielisen lapsen integraatiossa tulisi tukea viittomakielisen lapsen kaksi/monikielisen - ja kulttuurisen identiteetin omaksumista ja kehitystä. Today, many deaf and hard-of-hearing children are now educated in public schools instead of special schools. Some of them are native signers whose perspective of mainstreaming has not been studied in Finland until now. The task of this case study was to explore and describe how it is like to attend public school as a native signer with sign language interpreters. This study consists of autobiographical, narrative and ethnographical approaches of bilingual mainstreaming. There are two cases in this study: the researcher who had been mainstreamed after reaching 6th grade and a pupil who has been mainstreamed since infancy and is currently in 6th grade. The results are as following: sign language interpretation is necessary to accomplish the mainstream concept. Positive social relationships are essential as a part of the integration. The peers' skills in sign language, even weak, are seen as important. Intimate friends at a school have a great significance in adapting to the class community. The community of native signers, peers of same mother tongue, and families have a crucial role in developing a native signer's identity and self esteem. Special schools and public schools are seen to have different functions. Inner knowledge and culture of native signers are present in special schools because of peers and teachers who share the same mother tongue and the signing environment. Education at public schools is better, but inadequate social relationships were often a problem. Deaf and native signers' community is also a worldwide community. The growth and development of transnational/cosmopolitan identity is a part of native signers' identity in general. The pupil in this study has already received experiences of linking with native signers in foreign countries. According to this point of this view, educators should support the development of transnational identity of the native signer in order to improve their integration in the globalized society.
first_indexed 2020-10-21T20:02:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Korpinen, Eira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jokinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sivunen, Ulla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-21T05:43:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-21T05:43:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2007", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72279", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nyky\u00e4\u00e4n monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan\nyleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisi\u00e4, joiden\nn\u00e4k\u00f6kulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa\nselvitettiin, millaista on k\u00e4yd\u00e4 koulua yleisopetuksessa viittomakielen tulkin\nkanssa integroituneen viittomakielisen koululaisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimuksessa tarkastellaan viittomakielisten lasten kaksikielist\u00e4\nintegraatiota kokonaisvaltaisesti kahden tapauksen pohjalta. Aihetta\nl\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4nkerrallisella ja narratiivisella metodilla, jolloin t\u00e4m\u00e4n\ntutkimuksen kohteena on kouluaikoinaan 90-luvulla 6:nnella luokalla\nyleisopetukseen integroitunut t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tekij\u00e4 ja 6-luokkalainen\nensimm\u00e4iselt\u00e4 luokalta l\u00e4htien yleisopetukseen integroitunut viittomakielinen\nnuori.\nTutkimuksessa osoittautui, ett\u00e4 viittomakielen tulkkaus on v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4\nintegraation onnistumisessa. Positiiviset sosiaaliset suhteet ovat keskeisi\u00e4\nintegraation mielekk\u00e4\u00e4ksi kokemisessa. Luokkatovereiden v\u00e4h\u00e4isetkin\nviittomakielentaidot koetaan t\u00e4rke\u00e4ksi. L\u00e4heisill\u00e4 yst\u00e4vill\u00e4 on ratkaiseva\nmerkitys luokkayhteis\u00f6\u00f6n sopeutumisessa. Viittomakielisell\u00e4 yhteis\u00f6ll\u00e4,\nomakielisill\u00e4 vertaistovereilla ja perheell\u00e4 on suuri merkitys vahvan itsetunnon\nja identiteetin rakentumisessa. Erityis- ja yleisopetuksessa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan eri\nfunktiot. Erityisopetuksessa korostuvat omakielinen kulttuuri ja\nviittomakielisen yhteis\u00f6n sis\u00e4inen tieto omakielisest\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 ja\nvertaistovereista johtuen. Yleisopetuksessa saadaan usein parempaa opetusta,\nmutta puutteelliset sosiaaliset suhteet ovat usein ongelmana.\nViittomakieliset ovat my\u00f6s transnationaalinen yhteis\u00f6, johon kasvetaan.\nTutkimuksen koululaisella on jo kokemuksia kansainv\u00e4lisist\u00e4 kohtaamisista ja\nyhdess\u00e4olosta. Viittomakielisen lapsen integraatiossa tulisi tukea\nviittomakielisen lapsen kaksi/monikielisen - ja kulttuurisen identiteetin\nomaksumista ja kehityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Today, many deaf and hard-of-hearing children are now educated in public schools instead of special schools. Some of them are native signers whose perspective of mainstreaming has not been studied in Finland until now. The task of this case study was to explore and describe how it is like to attend public school as a native signer with sign language interpreters. This study consists of autobiographical, narrative and ethnographical approaches of bilingual mainstreaming. There are two cases in this study: the researcher who had been mainstreamed after reaching 6th grade and a pupil who has been mainstreamed since infancy and is currently in 6th grade.\n\tThe results are as following: sign language interpretation is necessary to accomplish the mainstream concept. Positive social relationships are essential as a part of the integration. The peers' skills in sign language, even weak, are seen as important. Intimate friends at a school have a great significance in adapting to the class community. The community of native signers, peers of same mother tongue, and families have a crucial role in developing a native signer's identity and self esteem.\n\tSpecial schools and public schools are seen to have different functions. Inner knowledge and culture of native signers are present in special schools because of peers and teachers who share the same mother tongue and the signing environment. Education at public schools is better, but inadequate social relationships were often a problem.\n\tDeaf and native signers' community is also a worldwide community. The growth and development of transnational/cosmopolitan identity is a part of native signers' identity in general. The pupil in this study has already received experiences of linking with native signers in foreign countries. According to this point of this view, educators should support the development of transnational identity of the native signer in order to improve their integration in the globalized society.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-21T05:43:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-21T05:43:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2007", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaistoverit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisen\u00e4 oppilaana yleisopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010216335", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalainen viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuurot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuurous", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72279
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2007-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2007
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a465259e-adfe-4e67-a97b-6445770516fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010216335.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2007
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sivunen, Ulla Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa integraatio vertaistoverit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 reflektio narratiivinen tutkimus suomalainen viittomakieli itsetunto kuurot kuulovammaiset viittomakieli viittomakieliset identiteetti erityisopetus koulut yleisopetus monikulttuurisuus kuurous
title Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
title_full Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
title_fullStr Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
title_full_unstemmed Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
title_short Kerromme kuulevien koulusta
title_sort kerromme kuulevien koulusta viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
title_sub viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
title_txtP Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
topic integraatio vertaistoverit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 reflektio narratiivinen tutkimus suomalainen viittomakieli itsetunto kuurot kuulovammaiset viittomakieli viittomakieliset identiteetti erityisopetus koulut yleisopetus monikulttuurisuus kuurous
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopetus identiteetti integraatio itsetunto koulut kuulovammaiset kuurot kuurous monikulttuurisuus narratiivinen tutkimus reflektio suomalainen viittomakieli vertaistoverit viittomakieli viittomakieliset yleisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72279 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010216335
work_keys_str_mv AT sivunenulla kerrommekuulevienkoulustaviittomakielisenäoppilaanayleisopetuksessa