Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä

Tutkielmassa pyrin selvittämään mikä on päiväkotikoulu, miksi niitä on perustettu Jyväskylään, kuinka nivelvaiheen musiikinopetus niissä järjestetään ja kuka, millä tutkinnolla, opettaa musiikkia eskarissa ja alkumusiikinopetuksessa. Lisäksi kartoitan kaksoiskelpoisen musiikinopettajan, jolla on sek...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Syrjä, Miia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72175
_version_ 1828193075518767104
author Syrjä, Miia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Syrjä, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Syrjä, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Syrjä, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa pyrin selvittämään mikä on päiväkotikoulu, miksi niitä on perustettu Jyväskylään, kuinka nivelvaiheen musiikinopetus niissä järjestetään ja kuka, millä tutkinnolla, opettaa musiikkia eskarissa ja alkumusiikinopetuksessa. Lisäksi kartoitan kaksoiskelpoisen musiikinopettajan, jolla on sekä varhaisiän musiikinopettajan tutkinto (musiikkipedagogi, AMK) että musiikin aineenopettajan tutkinto (filosofian maisteri) työllistymismahdollisuuksia päiväkotikouluun. Tuloksissa käy ilmi, että musiikkia opettaa kaikissa tutkimuksessa mukana olevissa päiväkotikouluissa luokanopettaja, jolla on pääasiassa lyhyt/pitkäsivuaine musiikista. Yhdellä musiikkia opettavalla opettajalla ei ollut musiikin sivuainetta. Tutkimuksen tavoitteena on herättää ajatuksia kaksoiskelpoisen musiikinopettajan työllistymispolusta päiväkotikouluissa. Päiväkotikokouluja on perustettu vuodesta 2014 ja uusia päiväkotikouluja perustetaan parhaillaan. Päiväkodin ja koulun yhteistyötä pidetään päiväkotikoulujen henkilökunnan mukaan erittäin tärkeänä ja keinoja sen luontevaan toteutumiseen kehitetään jatkuvasti. Päiväkotikoulujen tulevaisuuden näkymät ovat vastaajien mukaan hyvät tai erinomaiset. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on monimenetelmäisiä piirteitä. Lähetin kyselylomakkeen hallinnon asiantuntijoille, jossa selvitin taustaa päiväkotikouluista muun muassa sen perustamissyistä ja kuinka he kokevat päiväkodin ja koulun välisen yhteistyön toteutuvan. Tutkimukseen osallistui neljä hallinnon asiantuntijaa kolmesta eri päiväkotikoulusta. Kyselylomakkeen lisäksi laadin kaksi teemahaastattelua kahdelle musiikkia opettavalle opettajalle. Haastattelut toteutuivat kasvotusten sekä puhelinhaastatteluna. Teemahaastattelujen avulla syvensin tutkimustani päiväkotikouluista ja selvitin musiikkia opettavien opettajien kokemuksia, mielipiteitä ja kehitysideoita konseptista. Lisäksi selvitin mitä esiopetuksessa ja musiikin alkeisopetuksessa musiikkia opettavan opettajan tulisi osata ja minkälaisia musiikillisia työtapoja opettajat käyttävät opetuksessaan Teemahaastatteluissa käy ilmi, että musiikinopettajan tulee olla monipuolinen niin käytettävän materiaalin, soittimiston kuin työtapojen suhteen. Pienten lasten musiikinopetuksessa korostuu opettajan rohkeus, heittäytymiskyky sekä luovuus. Musiikkipedagogiikka on erilaista eskari-eppu-toppu ryhmien yhteisillä musiikintunneilla/ bändikerhoissa kuin vanhemmilla alakoulun oppilailla, joten pedagogiseen otteeseen tulee myös kiinnittää huomiota.
first_indexed 2020-10-15T20:01:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Syrj\u00e4, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-15T05:37:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-15T05:37:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72175", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa pyrin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mik\u00e4 on p\u00e4iv\u00e4kotikoulu, miksi niit\u00e4 on perustettu Jyv\u00e4skyl\u00e4\u00e4n, kuinka nivelvaiheen musiikinopetus niiss\u00e4 j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n ja kuka, mill\u00e4 tutkinnolla, opettaa musiikkia eskarissa ja alkumusiikinopetuksessa. Lis\u00e4ksi kartoitan kaksoiskelpoisen musiikinopettajan, jolla on sek\u00e4 varhaisi\u00e4n musiikinopettajan tutkinto (musiikkipedagogi, AMK) ett\u00e4 musiikin aineenopettajan tutkinto (filosofian maisteri) ty\u00f6llistymismahdollisuuksia p\u00e4iv\u00e4kotikouluun. Tuloksissa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 musiikkia opettaa kaikissa tutkimuksessa mukana olevissa p\u00e4iv\u00e4kotikouluissa luokanopettaja, jolla on p\u00e4\u00e4asiassa lyhyt/pitk\u00e4sivuaine musiikista. Yhdell\u00e4 musiikkia opettavalla opettajalla ei ollut musiikin sivuainetta. Tutkimuksen tavoitteena on her\u00e4tt\u00e4\u00e4 ajatuksia kaksoiskelpoisen musiikinopettajan ty\u00f6llistymispolusta p\u00e4iv\u00e4kotikouluissa.\n\nP\u00e4iv\u00e4kotikokouluja on perustettu vuodesta 2014 ja uusia p\u00e4iv\u00e4kotikouluja perustetaan parhaillaan. P\u00e4iv\u00e4kodin ja koulun yhteisty\u00f6t\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kotikoulujen henkil\u00f6kunnan mukaan eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja keinoja sen luontevaan toteutumiseen kehitet\u00e4\u00e4n jatkuvasti. P\u00e4iv\u00e4kotikoulujen tulevaisuuden n\u00e4kym\u00e4t ovat vastaajien mukaan hyv\u00e4t tai erinomaiset.\n\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on monimenetelm\u00e4isi\u00e4 piirteit\u00e4. L\u00e4hetin kyselylomakkeen hallinnon asiantuntijoille, jossa selvitin taustaa p\u00e4iv\u00e4kotikouluista muun muassa sen perustamissyist\u00e4 ja kuinka he kokevat p\u00e4iv\u00e4kodin ja koulun v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n toteutuvan. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 hallinnon asiantuntijaa kolmesta eri p\u00e4iv\u00e4kotikoulusta. Kyselylomakkeen lis\u00e4ksi laadin kaksi teemahaastattelua kahdelle musiikkia opettavalle opettajalle. Haastattelut toteutuivat kasvotusten sek\u00e4 puhelinhaastatteluna. Teemahaastattelujen avulla syvensin tutkimustani p\u00e4iv\u00e4kotikouluista ja selvitin musiikkia opettavien opettajien kokemuksia, mielipiteit\u00e4 ja kehitysideoita konseptista. Lis\u00e4ksi selvitin mit\u00e4 esiopetuksessa ja musiikin alkeisopetuksessa musiikkia opettavan opettajan tulisi osata ja mink\u00e4laisia musiikillisia ty\u00f6tapoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan\n\nTeemahaastatteluissa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 musiikinopettajan tulee olla monipuolinen niin k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n materiaalin, soittimiston kuin ty\u00f6tapojen suhteen. Pienten lasten musiikinopetuksessa korostuu opettajan rohkeus, heitt\u00e4ytymiskyky sek\u00e4 luovuus. Musiikkipedagogiikka on erilaista eskari-eppu-toppu ryhmien yhteisill\u00e4 musiikintunneilla/ b\u00e4ndikerhoissa kuin vanhemmilla alakoulun oppilailla, joten pedagogiseen otteeseen tulee my\u00f6s kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-15T05:37:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-15T05:37:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kotikoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikilliset ty\u00f6tavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nivelvaiheen musiikinopetus p\u00e4iv\u00e4kotikouluissa Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010156227", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_72175
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:02Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b33a5956-56b6-4ebf-b3ee-790cc6578287\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010156227.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Syrjä, Miia Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä musiikinopetus päiväkotikoulu opettajan kompetenssi musiikilliset työtavat Musiikkikasvatus Music Education 3052 siirtymävaihe musiikkikasvatus musiikinopettajat musiikkipedagogiikka
title Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
title_full Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
title_fullStr Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
title_full_unstemmed Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
title_short Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
title_sort nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa jyväskylässä
title_txtP Nivelvaiheen musiikinopetus päiväkotikouluissa Jyväskylässä
topic musiikinopetus päiväkotikoulu opettajan kompetenssi musiikilliset työtavat Musiikkikasvatus Music Education 3052 siirtymävaihe musiikkikasvatus musiikinopettajat musiikkipedagogiikka
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus musiikilliset työtavat musiikinopettajat musiikinopetus musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka opettajan kompetenssi päiväkotikoulu siirtymävaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72175 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010156227
work_keys_str_mv AT syrjämiia nivelvaiheenmusiikinopetuspäiväkotikouluissajyväskylässä