Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko Olympiakomitean urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien seitsemäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden määrällä yhteyttä heidän tavoitteellisuuteensa opinnoissa ja urheilussa. Lisäksi vertailimme tulosten eroavaisuuksia sukupuolten välillä, yksilö- j...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuosmanen, Tero, Kyyrä, Aapo
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71999
_version_ 1826225778924191744
author Kuosmanen, Tero Kyyrä, Aapo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuosmanen, Tero Kyyrä, Aapo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuosmanen, Tero Kyyrä, Aapo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuosmanen, Tero
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko Olympiakomitean urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien seitsemäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden määrällä yhteyttä heidän tavoitteellisuuteensa opinnoissa ja urheilussa. Lisäksi vertailimme tulosten eroavaisuuksia sukupuolten välillä, yksilö- ja joukkueurheilijoiden välillä sekä kolmen suosituimman lajin välillä. Tämän tutkimuksen kolme suosituinta lajia olivat jalkapallo, jääkiekko ja salibandy. Tutkimukseen osallistui yhteensä 455 oppilasta, joista 200 oli tyttöjä ja 255 poikia. Fyysistä aktiivisuutta, tavoitteellisuutta opinnoissa ja tavoitteellisuutta urheilussa mitattiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastattiin kouluaikana. Tuloksia analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimilla, riippumattomien otosten t-testillä sekä yksisuuntaisella varianssianalyysilla. Fyysisen aktiivisuuden yhteyttä tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa tarkasteltaessa todettiin, että oppilailla, jotka liikkuivat paljon, oli myös korkea tavoitteellisuus urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys oli vähän suurempi tavoitteellisuuteen urheilussa, kuin tavoitteellisuuteen opinnoissa. Oppilaat liikkuivat keskimäärin 19,2 tuntia viikossa, heidän keskimääräinen tavoitteellisuutensa opinnoissa oli 4,1 Likertin asteikolla 1-5 ja heidän keskimääräinen tavoitteellisuus urheilussa oli 4,3. Sukupuolten eroavaisuuksia vertailtaessa havaittiin poikien olevan tavoitteellisempia urheilussa kuin tyttöjen. Yksilö- ja joukkueurheilijoiden eroavaisuuksia vertailtaessa huomattiin joukkueurheilijoiden olevan yksilöurheilijoita tavoitteellisempia urheilussa. Suosituimpien lajien keskinäisiä eroavaisuuksia tarkasteltaessa havaittiin jääkiekkoilijoiden olevan jalkapalloilijoita tavoitteellisempia urheilussa. Tutkimukseemme osallistuneiden urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien oppilaiden todettiin olevan hyvin tavoitteellisia urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa ei ollut selkeä. Tutkimuksen perusteella fyysisellä aktiivisuudella on melkein kohtalainen yhteys tavoitteellisuuteen urheilussa ja matala yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa. Urheiluyläkoulukokeiluun osallistumisen ja korkean fyysisen aktiivisuuden voidaan todeta olevan asioita, joihin nuoria kannattaa rohkaista, sillä ne saattavat vaikuttaa positiivisesti nuoren urheilijan tavoitteellisuuteen sekä urheilussa että opinnoissa. The purpose of this study was to determine whether the amount of physical activity of seventh-graders participating in the Olympic Committee’s sports high school experiment was related to their goal in studies and sports. In addition, we compared differences in results between the sexes, between individual and team athletes, and between the three most popular sports. The three most popular sports in this study were football, hockey, and floorball. A total of 455 students participated in the study, of which 200 were girls and 255 boys. Physical activity, future goal setting in studies and future goal setting in sports were measured with an electronic questionnaire, which was answered during school hours. The results were analyzed by Pearson's correlation test, independent samples t-test, and one-way analysis of variance. Examining the relationship between physical activity and goal setting in studies and sports, it was found that students with high weekly physical activity also had high level goal setting in sports and studies. The association between physical activity was slightly greater to future goal setting in sport than to future goal setting in studies. Pupils average physical activity per week was 19.2 hours, their average future goal setting in studies was 4.1 on a Likert scale of 1-5 and their average future goal setting in sports was 4.3. When comparing gender differences, boys were found to be more future goal-oriented in sports than girls. When comparing the differences between individual and team athletes, it was found that team athletes are more future goal-oriented in sports than individual athletes. When examining the differences between the most popular sports, it was found that hockey players are more future goal-oriented than football players in sports. The students who participated in the sports high school experiment who participated in our study were found to be very future goal-oriented in sports and studies. The link between physical activity and future goal setting in studies and sports was not clear. According to the study, physical activity has an almost moderate association with future goal setting in sports and a low association with future goal setting in studies. At the very least, physical activity is not detrimental to future goal setting in studies and sports.
first_indexed 2024-09-11T08:53:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuosmanen, Tero", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kyyr\u00e4, Aapo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-10-05T06:07:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-10-05T06:07:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71999", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko Olympiakomitean urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvien seitsem\u00e4sluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 yhteytt\u00e4 heid\u00e4n tavoitteellisuuteensa opinnoissa ja urheilussa. Lis\u00e4ksi vertailimme tulosten eroavaisuuksia sukupuolten v\u00e4lill\u00e4, yksil\u00f6- ja joukkueurheilijoiden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 kolmen suosituimman lajin v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kolme suosituinta lajia olivat jalkapallo, j\u00e4\u00e4kiekko ja salibandy. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 455 oppilasta, joista 200 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 255 poikia. Fyysist\u00e4 aktiivisuutta, tavoitteellisuutta opinnoissa ja tavoitteellisuutta urheilussa mitattiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella, johon vastattiin kouluaikana. Tuloksia analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimilla, riippumattomien otosten t-testill\u00e4 sek\u00e4 yksisuuntaisella varianssianalyysilla.\nFyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa tarkasteltaessa todettiin, ett\u00e4 oppilailla, jotka liikkuivat paljon, oli my\u00f6s korkea tavoitteellisuus urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys oli v\u00e4h\u00e4n suurempi tavoitteellisuuteen urheilussa, kuin tavoitteellisuuteen opinnoissa. Oppilaat liikkuivat keskim\u00e4\u00e4rin 19,2 tuntia viikossa, heid\u00e4n keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen tavoitteellisuutensa opinnoissa oli 4,1 Likertin asteikolla 1-5 ja heid\u00e4n keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen tavoitteellisuus urheilussa oli 4,3. Sukupuolten eroavaisuuksia vertailtaessa havaittiin poikien olevan tavoitteellisempia urheilussa kuin tytt\u00f6jen. Yksil\u00f6- ja joukkueurheilijoiden eroavaisuuksia vertailtaessa huomattiin joukkueurheilijoiden olevan yksil\u00f6urheilijoita tavoitteellisempia urheilussa. Suosituimpien lajien keskin\u00e4isi\u00e4 eroavaisuuksia tarkasteltaessa havaittiin j\u00e4\u00e4kiekkoilijoiden olevan jalkapalloilijoita tavoitteellisempia urheilussa. \nTutkimukseemme osallistuneiden urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistuvien oppilaiden todettiin olevan hyvin tavoitteellisia urheilussa ja opinnoissa. Fyysisen aktiivisuuden yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa ei ollut selke\u00e4. Tutkimuksen perusteella fyysisell\u00e4 aktiivisuudella on melkein kohtalainen yhteys tavoitteellisuuteen urheilussa ja matala yhteys tavoitteellisuuteen opinnoissa. Urheiluyl\u00e4koulukokeiluun osallistumisen ja korkean fyysisen aktiivisuuden voidaan todeta olevan asioita, joihin nuoria kannattaa rohkaista, sill\u00e4 ne saattavat vaikuttaa positiivisesti nuoren urheilijan tavoitteellisuuteen sek\u00e4 urheilussa ett\u00e4 opinnoissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to determine whether the amount of physical activity of seventh-graders participating in the Olympic Committee\u2019s sports high school experiment was related to their goal in studies and sports. In addition, we compared differences in results between the sexes, between individual and team athletes, and between the three most popular sports. The three most popular sports in this study were football, hockey, and floorball.\n\nA total of 455 students participated in the study, of which 200 were girls and 255 boys. Physical activity, future goal setting in studies and future goal setting in sports were measured with an electronic questionnaire, which was answered during school hours. The results were analyzed by Pearson's correlation test, independent samples t-test, and one-way analysis of variance.\n\nExamining the relationship between physical activity and goal setting in studies and sports, it was found that students with high weekly physical activity also had high level goal setting in sports and studies.\n\nThe association between physical activity was slightly greater to future goal setting in sport than to future goal setting in studies. Pupils average physical activity per week was 19.2 hours, their average future goal setting in studies was 4.1 on a Likert scale of 1-5 and their average future goal setting in sports was 4.3. When comparing gender differences, boys were found to be more future goal-oriented in sports than girls. When comparing the differences between individual and team athletes, it was found that team athletes are more future goal-oriented in sports than individual athletes. When examining the differences between the most popular sports, it was found that hockey players are more future goal-oriented than football players in sports.\n\nThe students who participated in the sports high school experiment who participated in our study were found to be very future goal-oriented in sports and studies. The link between physical activity and future goal setting in studies and sports was not clear. According to the study, physical activity has an almost moderate association with future goal setting in sports and a low association with future goal setting in studies. At the very least, physical activity is not detrimental to future goal setting in studies and sports.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-10-05T06:07:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-10-05T06:07:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "133", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluyl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoitteellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsem\u00e4sluokkalaisten urheiluyl\u00e4koululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202010056066", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71999
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:57Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29026b8f-2170-4b08-b7a7-3ed2b86abd96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202010056066.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuosmanen, Tero Kyyrä, Aapo Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa urheiluyläkoulu tavoitteellisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opinnot liikunta urheilu nuoret urheilijat fyysinen aktiivisuus
title Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
title_full Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
title_fullStr Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
title_full_unstemmed Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
title_short Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
title_sort fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
title_txtP Fyysisen aktiivisuuden yhteys seitsemäsluokkalaisten urheiluyläkoululaisten tavoitteellisuuteen opinnoissa ja urheilussa
topic urheiluyläkoulu tavoitteellisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opinnot liikunta urheilu nuoret urheilijat fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikunta nuoret opinnot tavoitteellisuus urheilijat urheilu urheiluyläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71999 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010056066
work_keys_str_mv AT kuosmanentero fyysisenaktiivisuudenyhteysseitsemäsluokkalaistenurheiluyläkoululaistentavoitteell