Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska gymnasisters erfarenheter och behov

Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden kokemukset suullisen kielitaidon opetuksesta lukion ruotsin ja englannin tunneilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raja, Aleksiina
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71920
_version_ 1828193075455852544
author Raja, Aleksiina
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raja, Aleksiina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raja, Aleksiina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raja, Aleksiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden kokemukset suullisen kielitaidon opetuksesta lukion ruotsin ja englannin tunneilla ja näiden kahden kielen vertailu keskenään. Tutkimuksen teoriapohjana käytetään eri määritelmiä kommunikatiivisesta kompetenssista, painottuen Bachman & Palmerin sekä EVK:n näkemyksiin. Tutkielmassa esittelen myös keinoja testata ja arvioida suullista kielitaitoa sekä vertailen ruotsin ja englannin varieteetteja keskenään. Aikaisemmat tutkimukset keskittyvät opiskelijoiden käsityksiin suullisesta kielitaidosta sekä suullisesta ylioppilaskokeesta. Kerään aineistoni haastattelemalla kymmenen lukiolaista ja tutkimusmetodina käytän sisällönanalyysia. Keskeisimmät tulokset tutkimuksessa osoittavat, että lukiolaiset pitävät suullista kielitaitoa tärkeimpänä kielenoppimisessa, mutta he kokevat, että sen opetus jää vähäiseksi kielten oppitunneilla. Vaikka suullinen kielitaito nähtiin tärkeänä, sen testaus ylioppilaskokeessa jakoi mielipiteitä. Kuitenkin kaikki opiskelijat olivat sitä mieltä, että he pärjäisivät hyvin englannin suullisessa ylioppilaskokeessa, mutta vain yksi oli tätä mieltä, kun kyseessä oli ruotsin suullinen koe.
first_indexed 2020-09-29T20:05:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00f6nnroth, Harry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raja, Aleksiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-29T06:36:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-29T06:36:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71920", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten k\u00e4sityksi\u00e4 suullisesta kielitaidosta, sen t\u00e4rkeydest\u00e4 ja oppimisesta sek\u00e4 miten he itse m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t kyseisen k\u00e4sitteen. P\u00e4\u00e4paino tutkimuksessa on opiskelijoiden kokemukset suullisen kielitaidon opetuksesta lukion ruotsin ja englannin tunneilla ja n\u00e4iden kahden kielen vertailu kesken\u00e4\u00e4n.\nTutkimuksen teoriapohjana k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n eri m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 kommunikatiivisesta kompetenssista, painottuen Bachman & Palmerin sek\u00e4 EVK:n n\u00e4kemyksiin. Tutkielmassa esittelen my\u00f6s keinoja testata ja arvioida suullista kielitaitoa sek\u00e4 vertailen ruotsin ja englannin varieteetteja kesken\u00e4\u00e4n. Aikaisemmat tutkimukset keskittyv\u00e4t opiskelijoiden k\u00e4sityksiin suullisesta kielitaidosta sek\u00e4 suullisesta ylioppilaskokeesta. Ker\u00e4\u00e4n aineistoni haastattelemalla kymmenen lukiolaista ja tutkimusmetodina k\u00e4yt\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nKeskeisimm\u00e4t tulokset tutkimuksessa osoittavat, ett\u00e4 lukiolaiset pit\u00e4v\u00e4t suullista kielitaitoa t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 kielenoppimisessa, mutta he kokevat, ett\u00e4 sen opetus j\u00e4\u00e4 v\u00e4h\u00e4iseksi kielten oppitunneilla. Vaikka suullinen kielitaito n\u00e4htiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sen testaus ylioppilaskokeessa jakoi mielipiteit\u00e4. Kuitenkin kaikki opiskelijat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 he p\u00e4rj\u00e4isiv\u00e4t hyvin englannin suullisessa ylioppilaskokeessa, mutta vain yksi oli t\u00e4t\u00e4 mielt\u00e4, kun kyseess\u00e4 oli ruotsin suullinen koe.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-29T06:36:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-29T06:36:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Undervisning i muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009296005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71920
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b650660-3dc9-42e8-ac1a-8c439091f45a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009296005.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raja, Aleksiina Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov Ruotsin kieli Swedish Englannin kieli English 306 301 ruotsin kieli suullinen kielitaito englannin kieli opetus kielen oppiminen lukio
title Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
title_full Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
title_fullStr Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
title_full_unstemmed Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
title_short Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska
title_sort undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska gymnasisters erfarenheter och behov
title_sub gymnasisters erfarenheter och behov
title_txtP Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
topic Ruotsin kieli Swedish Englannin kieli English 306 301 ruotsin kieli suullinen kielitaito englannin kieli opetus kielen oppiminen lukio
topic_facet 301 306 Englannin kieli English Ruotsin kieli Swedish englannin kieli kielen oppiminen lukio opetus ruotsin kieli suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71920 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009296005
work_keys_str_mv AT rajaaleksiina undervisningimuntligspråkfärdighetisvenskaochengelskagymnasisterserfarenheterochbe