Kohti omnikanavaisuutta case suomalaiset apteekit

Sekä kuluttajakäyttäytyminenettä vähittäiskaupan toimintaovat muuttuneet voimakkaastietenkin viimeisten vuosien aikana. Kuluttajat ovat siirtyneet käyttämään useita eri kanavia kaikissa ostoprosessin vaiheissa ja odottavat markkinoijalta saumatonta asiakaskokemusta. Vähittäiskauppaa koskevissa tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Halonen, Hanna
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71906
_version_ 1826225719792893952
author Halonen, Hanna
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Halonen, Hanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Halonen, Hanna Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Halonen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Sekä kuluttajakäyttäytyminenettä vähittäiskaupan toimintaovat muuttuneet voimakkaastietenkin viimeisten vuosien aikana. Kuluttajat ovat siirtyneet käyttämään useita eri kanavia kaikissa ostoprosessin vaiheissa ja odottavat markkinoijalta saumatonta asiakaskokemusta. Vähittäiskauppaa koskevissa tutkimuksissa onkin siirrytty monikanavaisuudesta omnikanavaisuuteen, jossa kanavien välinen vuorovaikutus ja integrointi tulisi ottaa huomioon ja jossa tavoitteena on tarjota kuluttajalle saumaton asiakaskokemus. Aikaisemmissa tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että siirtyminen omnikanavaisuuteen on yksi keskeisin vähittäiskaupan haaste. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisia yksityisiä apteekkeja, jotka ovat juuri tällä hetkellä laajentamassa toimintaansa aktiivisesti digitaalisiin kanaviin ja etenkin verkkokauppaan. Tutkimuksen tarkoitus oli lisätä ymmärrystä siitä, miten omnikanavaisuus ilmenee apteekkien toiminnassa. Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti haastattelemalla apteekin markkinoinnin parissa työskennelleitä henkilöitä sekä analysoimalla apteekkien toimintaa heidän verkkokauppasivustoilansa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että monet tekniset asiat, kuten hinta- ja tuotetietojen integrointi sekä logistiikka- ja muut transaktiotekijät on huomioitu kanavien yhdistämisessä. Apteekeilla on kuitenkin vielä matkaa siihen, että toiminta olisi täysin omnikanavaista. Kehitettävää on etenkin asiakastietojen integroinnissa sekä siinä, että palvelut, kuten lääkeneuvonta, saataisiin laajemmin siirrettyä verkkoon ja että kanavien välinen vuorovaikutus näkyisi myös esimerkiksi päivittäisissä prosesseissa ja henkilökunnan toiminnassa. Tutkimuksen perusteella apteekkien kannattaakin jatkossa tavoitella kokonaisvaltaisempaa kanavien integrointia. Tutkimuksen tulokset viittasivat myös siihen, että uudet digitaaliset kanavat mielletään apteekeissa usein lisäpalveluksi. Omnikanavaisuuden näkökulmasta olisi kuitenkin tärkeää, että kanavia pyrittäisiin johtamaan yhtenäisesti. Kuluttajalla ei vielä ole mahdollisuutta vapaasti valita mieleistä apteekkiasiointikanavaa eikä toisaalta mahdollisuutta siirtyä esteettömästi kanavasta toiseen.
first_indexed 2020-09-28T20:00:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Halonen, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T06:24:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T06:24:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71906", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sek\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminenett\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan toimintaovat muuttuneet voimakkaastietenkin viimeisten vuosien aikana. Kuluttajat ovat siirtyneet k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n useita eri kanavia kaikissa ostoprosessin vaiheissa ja odottavat markkinoijalta saumatonta asiakaskokemusta. V\u00e4hitt\u00e4iskauppaa koskevissa tutkimuksissa onkin siirrytty monikanavaisuudesta omnikanavaisuuteen, jossa kanavien v\u00e4linen vuorovaikutus ja integrointi tulisi ottaa huomioon ja jossa tavoitteena on tarjota kuluttajalle saumaton asiakaskokemus. Aikaisemmissa tutkimuksissa on kuitenkin todettu, ett\u00e4 siirtyminen omnikanavaisuuteen on yksi keskeisin v\u00e4hitt\u00e4iskaupan haaste. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisia yksityisi\u00e4 apteekkeja, jotka ovat juuri t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 laajentamassa toimintaansa aktiivisesti digitaalisiin kanaviin ja etenkin verkkokauppaan. Tutkimuksen tarkoitus oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten omnikanavaisuus ilmenee apteekkien toiminnassa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin laadullisesti haastattelemalla apteekin markkinoinnin parissa ty\u00f6skennelleit\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 analysoimalla apteekkien toimintaa heid\u00e4n verkkokauppasivustoilansa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 monet tekniset asiat, kuten hinta- ja tuotetietojen integrointi sek\u00e4 logistiikka- ja muut transaktiotekij\u00e4t on huomioitu kanavien yhdist\u00e4misess\u00e4. Apteekeilla on kuitenkin viel\u00e4 matkaa siihen, ett\u00e4 toiminta olisi t\u00e4ysin omnikanavaista. Kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4 on etenkin asiakastietojen integroinnissa sek\u00e4 siin\u00e4, ett\u00e4 palvelut, kuten l\u00e4\u00e4keneuvonta, saataisiin laajemmin siirretty\u00e4 verkkoon ja ett\u00e4 kanavien v\u00e4linen vuorovaikutus n\u00e4kyisi my\u00f6s esimerkiksi p\u00e4ivitt\u00e4isiss\u00e4 prosesseissa ja henkil\u00f6kunnan toiminnassa. Tutkimuksen perusteella apteekkien kannattaakin jatkossa tavoitella kokonaisvaltaisempaa kanavien integrointia. Tutkimuksen tulokset viittasivat my\u00f6s siihen, ett\u00e4 uudet digitaaliset kanavat miellet\u00e4\u00e4n apteekeissa usein lis\u00e4palveluksi. Omnikanavaisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta olisi kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kanavia pyritt\u00e4isiin johtamaan yhten\u00e4isesti. Kuluttajalla ei viel\u00e4 ole mahdollisuutta vapaasti valita mieleist\u00e4 apteekkiasiointikanavaa eik\u00e4 toisaalta mahdollisuutta siirty\u00e4 esteett\u00f6m\u00e4sti kanavasta toiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T06:24:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T06:24:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omnikanavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-apteekkialusta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285981", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "apteekit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71906
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/019547c0-cfc7-443a-88cb-7613eddfd75c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009285981.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Halonen, Hanna Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit omnikanavaisuus verkko-apteekkialusta Markkinointi Marketing 20423 verkkokauppa digitaalinen markkinointi apteekit asiakaskokemus
title Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit
title_full Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit
title_fullStr Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit
title_full_unstemmed Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit
title_short Kohti omnikanavaisuutta
title_sort kohti omnikanavaisuutta case suomalaiset apteekit
title_sub case suomalaiset apteekit
title_txtP Kohti omnikanavaisuutta : case suomalaiset apteekit
topic omnikanavaisuus verkko-apteekkialusta Markkinointi Marketing 20423 verkkokauppa digitaalinen markkinointi apteekit asiakaskokemus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi apteekit asiakaskokemus digitaalinen markkinointi omnikanavaisuus verkko-apteekkialusta verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71906 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285981
work_keys_str_mv AT halonenhanna kohtiomnikanavaisuuttacasesuomalaisetapteekit