Dysleksia puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen

Lukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ovatkin vielä jokseenkin epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli sel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ikola, Elli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71904
_version_ 1826225691265335296
author Ikola, Elli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ikola, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ikola, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ikola, Elli
datasource_str_mv jyx
description Lukihäiriötä on tutkittu paljon, mutta tästä huolimatta lukihäiriön perimmäiset lainalaisuudet ovat vielä osittain epäselviä. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukihäiriöön ovatkin vielä jokseenkin epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroaako lukihäiriöisten alakouluikäisten lasten puheen prosessointi tai kognitiivinen suoriutuminen normaalisti lukevista lapsista ja lisäksi selvitettiin, eroavatko kaksi normaalisti lukevaa ryhmää toisistaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien yhteyksiä. Tutkittavista 30 oli lukihäiriöisiä lapsia, 51 lukihäiriön perinnöllisen alttiuden omaavia normaalisti lukevia lapsia ja 58 kontrolliryhmään kuuluvia normaalisti lukevia. Puheen prosessointia tutkittiin kuunteluttamalla lapsilla kahta erilaista epäsanaa (/at:a/ ja /ata/) ja tarkastelemalla näistä syntyneitä herätevasteita. Kognitiivisia taitoja mitattiin WISC-Ⅲ:n yhdeksällä osatestillä ja puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliset korrelaatiot tutkittiin. Puheen prosessoinnin osalta lukihäiriöryhmä poikkesi molemmista normaalisti lukevista ryhmistä oikealta otsalohkolta ja vasemmalta päälakilohkolta mitattujen vasteiden kohdalla. Kognitiivisten taitojen osalta lukihäiriöryhmä suoriutui heikommin kolmessa kognitiivisessa tehtävässä verrattuna kontrolliryhmään: kuutiosarjoissa, laskutehtävissä ja numerosarjoissa. Tutkimuksessa löydettiin myös yhteyksiä puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien väliltä. Nämä yhteydet todettiin lukihäiriöryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja kuutiotehtävien sekä sanavaraston tehtävien väliltä ja kontrolliryhmässä oikean otsalohkoaivovasteen ja merkkikokeen, sekä vasemman päälakilohkoaivovasteen ja laskutehtävien sekä merkkikokeen väliltä. Tulosten perusteella päädyttiin toteamaan, että lukihäiriöisten lasten puheen prosessointi on poikkeavaa ja osittain myös heidän kognitiivinen suoriutumisensa. Puheen prosessoinnin vaikeudet selittyvät lukihäiriöön liittyvillä synnynnäisillä fonologisilla vaikeuksilla, kun taas kognitiivisen suoriutumisen heikkoudet voivat selittyä lukihäiriölle tyypillisellä kielellisen aineksen prosessoinnin tai verbaalisen lyhytkestoisen muistin vaikeuksilla, tarkkaavuuden ylläpidon tai motivaation vaikeuksilla ja prosessoinnin hitaudella tai visuokonstruktiivisen toiminnan häiriöillä. Lisätutkimus olisi kuitenkin tarpeen. Myös puheen prosessoinnin ja kognitiivisten taitojen yhteyksiä tulisi tutkia lisää tulevaisuudessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lohvansuu, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikola, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-28T06:10:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-28T06:10:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71904", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukih\u00e4iri\u00f6t\u00e4 on tutkittu paljon, mutta t\u00e4st\u00e4 huolimatta lukih\u00e4iri\u00f6n perimm\u00e4iset lainalaisuudet ovat viel\u00e4 osittain ep\u00e4selvi\u00e4. Erilaisten aivotason toiminnan poikkeavuuksien ja kognitiivisten vaikeuksien yhteydet lukih\u00e4iri\u00f6\u00f6n ovatkin viel\u00e4 jokseenkin ep\u00e4selvi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroaako lukih\u00e4iri\u00f6isten alakouluik\u00e4isten lasten puheen prosessointi tai kognitiivinen suoriutuminen normaalisti lukevista lapsista ja lis\u00e4ksi selvitettiin, eroavatko kaksi normaalisti lukevaa ryhm\u00e4\u00e4 toisistaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien yhteyksi\u00e4. Tutkittavista 30 oli lukih\u00e4iri\u00f6isi\u00e4 lapsia, 51 lukih\u00e4iri\u00f6n perinn\u00f6llisen alttiuden omaavia normaalisti lukevia lapsia ja 58 kontrolliryhm\u00e4\u00e4n kuuluvia normaalisti lukevia. Puheen prosessointia tutkittiin kuunteluttamalla lapsilla kahta erilaista ep\u00e4sanaa (/at:a/ ja /ata/) ja tarkastelemalla n\u00e4ist\u00e4 syntyneit\u00e4 her\u00e4tevasteita. Kognitiivisia taitoja mitattiin WISC-\u2162:n yhdeks\u00e4ll\u00e4 osatestill\u00e4 ja puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien v\u00e4liset korrelaatiot tutkittiin. Puheen prosessoinnin osalta lukih\u00e4iri\u00f6ryhm\u00e4 poikkesi molemmista normaalisti lukevista ryhmist\u00e4 oikealta otsalohkolta ja vasemmalta p\u00e4\u00e4lakilohkolta mitattujen vasteiden kohdalla. Kognitiivisten taitojen osalta lukih\u00e4iri\u00f6ryhm\u00e4 suoriutui heikommin kolmessa kognitiivisessa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 verrattuna kontrolliryhm\u00e4\u00e4n: kuutiosarjoissa, laskuteht\u00e4viss\u00e4 ja numerosarjoissa. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin my\u00f6s yhteyksi\u00e4 puheen prosessoinnin muuttujien ja kognitiivisten muuttujien v\u00e4lilt\u00e4. N\u00e4m\u00e4 yhteydet todettiin lukih\u00e4iri\u00f6ryhm\u00e4ss\u00e4 oikean otsalohkoaivovasteen ja kuutioteht\u00e4vien sek\u00e4 sanavaraston teht\u00e4vien v\u00e4lilt\u00e4 ja kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4 oikean otsalohkoaivovasteen ja merkkikokeen, sek\u00e4 vasemman p\u00e4\u00e4lakilohkoaivovasteen ja laskuteht\u00e4vien sek\u00e4 merkkikokeen v\u00e4lilt\u00e4. Tulosten perusteella p\u00e4\u00e4dyttiin toteamaan, ett\u00e4 lukih\u00e4iri\u00f6isten lasten puheen prosessointi on poikkeavaa ja osittain my\u00f6s heid\u00e4n kognitiivinen suoriutumisensa. Puheen prosessoinnin vaikeudet selittyv\u00e4t lukih\u00e4iri\u00f6\u00f6n liittyvill\u00e4 synnynn\u00e4isill\u00e4 fonologisilla vaikeuksilla, kun taas kognitiivisen suoriutumisen heikkoudet voivat selitty\u00e4 lukih\u00e4iri\u00f6lle tyypillisell\u00e4 kielellisen aineksen prosessoinnin tai verbaalisen lyhytkestoisen muistin vaikeuksilla, tarkkaavuuden yll\u00e4pidon tai motivaation vaikeuksilla ja prosessoinnin hitaudella tai visuokonstruktiivisen toiminnan h\u00e4iri\u00f6ill\u00e4. Lis\u00e4tutkimus olisi kuitenkin tarpeen. My\u00f6s puheen prosessoinnin ja kognitiivisten taitojen yhteyksi\u00e4 tulisi tutkia lis\u00e4\u00e4 tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-28T06:10:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-28T06:10:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009285979", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "neuropsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71904
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikola, Elli Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen Psykologia Psychology 202 dysleksia lukihäiriöt oppimisvaikeudet neuropsykologia lapset (ikäryhmät)
title Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
title_full Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
title_fullStr Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
title_full_unstemmed Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
title_short Dysleksia
title_sort dysleksia puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
title_sub puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
title_txtP Dysleksia : puheen prosessointi ja kognitiivinen suoriutuminen
topic Psykologia Psychology 202 dysleksia lukihäiriöt oppimisvaikeudet neuropsykologia lapset (ikäryhmät)
topic_facet 202 Psychology Psykologia dysleksia lapset (ikäryhmät) lukihäiriöt neuropsykologia oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71904 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009285979
work_keys_str_mv AT ikolaelli dysleksiapuheenprosessointijakognitiivinensuoriutuminen