Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan

Tutkimuksessa on selvitetty esiopetuksen opettajien käsityksiä esikoululaisten vahvuuksista sekä vahvuuksien käyttöä lapsen tukemisessa. Vahvuuksien merkitystä on tutkittu erityisesti peruskoulussa positiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen näkökulmasta tehty tutkimus painottuu pedag...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Seppänen, Miimi, Mäki, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71873
_version_ 1826225801506324480
author Seppänen, Miimi Mäki, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppänen, Miimi Mäki, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppänen, Miimi Mäki, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppänen, Miimi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa on selvitetty esiopetuksen opettajien käsityksiä esikoululaisten vahvuuksista sekä vahvuuksien käyttöä lapsen tukemisessa. Vahvuuksien merkitystä on tutkittu erityisesti peruskoulussa positiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen näkökulmasta tehty tutkimus painottuu pedagogisten asiakirjojen analysoimiseen, eikä opettajien käsityksiä lasten vahvuuksista ole juuri tutkittu. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote fenomenografinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Harkinnanvarainen näyte koostuu kuudesta varhaiskasvatuksen opettajasta, jotka työskentelivät esiopetuksen parissa. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Tutkimuksessa havaittiin eroja esiopetuksen opettajien vahvuuskäsityksissä. Vahvuudet jakautuivat luonteenvahvuuksiin, taitovahvuuksiin, tapoihin oppia sekä mielenkiinnon kohteisiin. Opettajat kokivat lapsen vahvuuksien tukemisen tärkeäksi ja vahvuudet nähtiin melko pysyvinä, joskin ne saattoivat muuttua ympäristön vaikutuksesta. Tuen suunnittelussa vahvuudet nähtiin keinona tukea lasta ja ne ohjasivat opettajien tukimetodeihin liittyviä valintoja. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet heijastui opettajien vahvuuskäsityksiin, esimerkiksi oppimisen ilo nähtiin lapsen vahvuutena. Opettajien vahvuuskäsityksissä oli osittain samoja piirteitä, kuten kognitiivisten taitojen korostaminen ja sosiaaliset vahvuudet, kuin tuen asiakirjoja koskevien tutkimusten tuloksissa.
first_indexed 2020-09-25T20:00:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4nen, Miimi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-09-25T05:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-09-25T05:53:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa on selvitetty esiopetuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 esikoululaisten\nvahvuuksista sek\u00e4 vahvuuksien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 lapsen tukemisessa. Vahvuuksien merkityst\u00e4 on tutkittu erityisesti peruskoulussa positiivisen pedagogiikan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Varhaiskasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta tehty tutkimus painottuu pedagogisten asiakirjojen analysoimiseen, eik\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 lasten vahvuuksista\nole juuri tutkittu.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote fenomenografinen. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua.\nHarkinnanvarainen n\u00e4yte koostuu kuudesta varhaiskasvatuksen opettajasta,\njotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t esiopetuksen parissa. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4.\nTutkimuksessa havaittiin eroja esiopetuksen opettajien vahvuusk\u00e4sityksiss\u00e4. Vahvuudet jakautuivat luonteenvahvuuksiin, taitovahvuuksiin, tapoihin\noppia sek\u00e4 mielenkiinnon kohteisiin. Opettajat kokivat lapsen vahvuuksien tukemisen t\u00e4rke\u00e4ksi ja vahvuudet n\u00e4htiin melko pysyvin\u00e4, joskin ne saattoivat\nmuuttua ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksesta. Tuen suunnittelussa vahvuudet n\u00e4htiin keinona tukea lasta ja ne ohjasivat opettajien tukimetodeihin liittyvi\u00e4 valintoja.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet heijastui opettajien vahvuusk\u00e4sityksiin, esimerkiksi oppimisen ilo n\u00e4htiin lapsen vahvuutena. Opettajien vahvuusk\u00e4sityksiss\u00e4 oli osittain samoja piirteit\u00e4, kuten kognitiivisten taitojen korostaminen ja sosiaaliset\nvahvuudet, kuin tuen asiakirjoja koskevien tutkimusten tuloksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-09-25T05:53:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-09-25T05:53:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuuspedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien k\u00e4sitysten mukaan", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202009255950", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5a6f36a-3c52-4337-99f8-8935ad56e7bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202009255950.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppänen, Miimi Mäki, Sanna Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan vahvuuspedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 haastattelut fenomenografia varhaiskasvatus esikouluikäiset esiopetus positiivinen pedagogiikka
title Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
title_full Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
title_fullStr Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
title_full_unstemmed Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
title_short Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
title_sort esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
title_txtP Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan
topic vahvuuspedagogiikka Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 haastattelut fenomenografia varhaiskasvatus esikouluikäiset esiopetus positiivinen pedagogiikka
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikouluikäiset esiopetus fenomenografia haastattelut positiivinen pedagogiikka vahvuuspedagogiikka varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009255950
work_keys_str_mv AT seppänenmiimi esikoululaistenvahvuudettuentaustallaesiopetuksenopettajienkäsitystenmukaan