Learning experience (LX) design and digital language learning games analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework

Tämä tutkielma keskittyy Duolingon käyttäjälähtöiseen oppimismuotoiluun (eng. LX design) ja pohtii kerätyn tiedon pohjalta Duolingon käyttöä osana suomalaista kielikoulutusta. Ilmiötä analysoitiin käyttämällä kvalitatiivistä sisältöanalyysiä ja LETUS-viitekehystä. Analyysin kohteeksi valittiin Duoli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kaipainen, Millastiina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71445
_version_ 1826225809195532288
author Kaipainen, Millastiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kaipainen, Millastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kaipainen, Millastiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kaipainen, Millastiina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma keskittyy Duolingon käyttäjälähtöiseen oppimismuotoiluun (eng. LX design) ja pohtii kerätyn tiedon pohjalta Duolingon käyttöä osana suomalaista kielikoulutusta. Ilmiötä analysoitiin käyttämällä kvalitatiivistä sisältöanalyysiä ja LETUS-viitekehystä. Analyysin kohteeksi valittiin Duolingon ruotsinkielen kurssi englanninkielisille käyttäjille, sillä tutkimuksen teon hetkellä ei ollut tarjolla kielikursseja suomenkielisille käyttäjille. Tutkielmani teoreettinen viitekehys keskittyy ensin määrittelemään LX design termin ja antaa sen jälkeen katsauksen Kenttälä, Rousi ja Kankaanrannan (2018) LETUS-viitekehykseen (Learning Experience Technology Usability design framework). LETUS-viitekehys valikoitui tutkimukseni viitekehykseksi, sillä se pyrkii ottamaan huomioon oppimisen kompleksisuuden ja moninaiset kontekstit. LETUSviitekehyksessä keskitytään muun muassa pohtimaan LX designia oppimisen, teknologian ja sisällön kautta kontekstualisoimalla ne käsittämään mikro-, meso- ja makrotasot. Tutkimukseni keskittyi erityisesti pohtimaan oppimista yksilön näkökulmasta mikrotasolla sekä Duolingon sisältöä mikrotasolla. Muutama konteksti jouduttiin jättämään sivuun, sillä ne olisivat vaatineet kattavampaa ja laajempaa tutkimusta esimerkiksi käyttäjäkyselyn muodossa. Analyysini kuitenkin osoitti, että Duolingo on ottanut huomioon monet LETUS-viitekehyksen mainitsemat elementit erityisesti teknologian ja immersion osalta. Tästä huolimatta muutamia kehityskohteita havaittiin, joista suurimmat ongelmat liittyivät yksilöiden huomioimiseen ja sisältöön.
first_indexed 2020-08-19T20:03:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaipainen, Millastiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-08-19T05:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-08-19T05:23:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy Duolingon k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6iseen oppimismuotoiluun (eng. LX design) ja pohtii\nker\u00e4tyn tiedon pohjalta Duolingon k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 osana suomalaista kielikoulutusta. Ilmi\u00f6t\u00e4 analysoitiin\nk\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kvalitatiivist\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6analyysi\u00e4 ja LETUS-viitekehyst\u00e4. Analyysin kohteeksi valittiin\nDuolingon ruotsinkielen kurssi englanninkielisille k\u00e4ytt\u00e4jille, sill\u00e4 tutkimuksen teon hetkell\u00e4 ei ollut\ntarjolla kielikursseja suomenkielisille k\u00e4ytt\u00e4jille.\nTutkielmani teoreettinen viitekehys keskittyy ensin m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n LX design termin ja antaa sen j\u00e4lkeen\nkatsauksen Kentt\u00e4l\u00e4, Rousi ja Kankaanrannan (2018) LETUS-viitekehykseen (Learning Experience\nTechnology Usability design framework). LETUS-viitekehys valikoitui tutkimukseni viitekehykseksi,\nsill\u00e4 se pyrkii ottamaan huomioon oppimisen kompleksisuuden ja moninaiset kontekstit. LETUSviitekehyksess\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n muun muassa pohtimaan LX designia oppimisen, teknologian ja sis\u00e4ll\u00f6n\nkautta kontekstualisoimalla ne k\u00e4sitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mikro-, meso- ja makrotasot.\nTutkimukseni keskittyi erityisesti pohtimaan oppimista yksil\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta mikrotasolla sek\u00e4\nDuolingon sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 mikrotasolla. Muutama konteksti jouduttiin j\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n sivuun, sill\u00e4 ne olisivat vaatineet\nkattavampaa ja laajempaa tutkimusta esimerkiksi k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kyselyn muodossa. Analyysini kuitenkin osoitti,\nett\u00e4 Duolingo on ottanut huomioon monet LETUS-viitekehyksen mainitsemat elementit erityisesti\nteknologian ja immersion osalta. T\u00e4st\u00e4 huolimatta muutamia kehityskohteita havaittiin, joista suurimmat\nongelmat liittyiv\u00e4t yksil\u00f6iden huomioimiseen ja sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-08-19T05:23:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-08-19T05:23:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo\u2019s learning experience design with the LETUS design framework", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202008195579", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning experiences", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_71445
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/325f51fd-5be1-41a5-8e25-3a34e5ba880e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202008195579.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaipainen, Millastiina Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework Englannin kieli English 301 oppimispelit kielen oppiminen oppimiskokemukset educational games language learning learning experiences
title Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework
title_full Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework
title_fullStr Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework
title_full_unstemmed Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework
title_short Learning experience (LX) design and digital language learning games
title_sort learning experience lx design and digital language learning games analysing duolingo s learning experience design with the letus design framework
title_sub analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework
title_txtP Learning experience (LX) design and digital language learning games : analysing Duolingo’s learning experience design with the LETUS design framework
topic Englannin kieli English 301 oppimispelit kielen oppiminen oppimiskokemukset educational games language learning learning experiences
topic_facet 301 Englannin kieli English educational games kielen oppiminen language learning learning experiences oppimiskokemukset oppimispelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008195579
work_keys_str_mv AT kaipainenmillastiina learningexperiencelxdesignanddigitallanguagelearninggamesanalysingduolingos