Viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki

Kandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitystä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työtehtäviä on mahdollista saada ilman kyseessä olevan alan tutkintoa ja esimerkiksi siivoojan työn olen kuullut usein mainittavan ty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Varjonen, Jessica
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71259
Kuvaus
Yhteenveto:Kandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitystä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työtehtäviä on mahdollista saada ilman kyseessä olevan alan tutkintoa ja esimerkiksi siivoojan työn olen kuullut usein mainittavan työaksi, jota kuka tahansa voi tehdä. Tämän vuoksi on mielenkiintoista tarkastella viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä ei-akateemisen alan työtehtävien kannalta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Kuinka hyvin äidinkielen ammatillisen tutkinnon pakolliset äidinkielen osat -eli viestintä- ja vuorovaikutusosaa- minen- tukevat puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatteihin opiskelua? 2. Millä tavalla vaativaa erityistä tukea tarvitsevien alan opiskelijoiden opettaja ja ohjaaja näkevät tämän oppiaineen merkityksen? Tutkimukseni fokuksessa on vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, ja oppiaineen merkitystä tarkastellaan tutkimuksessani heidän kannaltaan. Vastaavasta kohderyhmästä oli vaikeaa löytää aikaisempaa tutkimusta, ja minulle tarjoutui mahdollisuus haastatella tutkimukseeni opettajaa sekä ohjaajaa, joilla oli pitkä työkokemus vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden parissa työskentelystä. Tutkimukseni aineisto muodostuu siis kahden edellä mainitun henkilön haastattelusta ja tutkimukseni taustalla on ammatillisen koulutuksen viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen pakolliset osaamistavoitteet. Aineiston purkamiseen käytin teemoittelua löytääkseni haastatteluaineistosta tutkimuskysymyksieni kannalta olennaisimmat asiat. Aineiston analysoimiseen hyödynsin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessani selvisi konkreettisien esimerkkien kautta, että viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat olennaisia taitoja myös puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Erityisesti asiakaspalvelutaidot, alalle tyypillisien tekstien ymmärtäminen ja digitaaliset taidot näyttäytyivät alan opetushenkilökunnan silmissä tärkeinä taitoina. Samalla tutkimukseni tarjoaa myös näkökulmia siihen, mitkä alan sisällöistä näyttäytyvät erityisen haastavina vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille heitä opettavien henkilöiden näkökulmasta.