fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turkkila, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-26T05:56:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-26T05:56:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa asuu maahan muuttaneita aikuisia, jotka eiv\u00e4t ole suorittaneet kotimaassaan perusopintoja. Heid\u00e4t voidaan ohjata kielitaitopainotteisen kotoutumiskoulutuksen sijaan aikuisten perusopetukseen hankkimaan kielitaidon lis\u00e4ksi muita tietoja ja taitoja, joita tarvitaan esimerkiksi ammattiopinnoissa. Lapset suorittavat oppivel-vollisuuteen pohjautuvan yhdeks\u00e4nvuotisen peruskoulun, mutta my\u00f6s aikuisilla on maassamme mahdollisuus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 perusopintojaan. Aikuisten perusopetuksesta s\u00e4\u00e4det\u00e4\u00e4n Opetushallituksen m\u00e4\u00e4r\u00e4yksell\u00e4 Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Nykyisin aikuisten perusopetuksen suurin kohderyhm\u00e4 ovat maahanmuuttajat, joilla ei juuri ole koulutaustaa kotimaastaan. Aikuisten peruskoulun opiskelijam\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut: vuonna 2013 heit\u00e4 oli 2 040, vuonna 2018 jo 3 725 henkil\u00f6\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4lainen asiakirja Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden opetuksen ty\u00f6kaluna ja miten se representoi oppijan. Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tutkittiin teemahaastatteluin. Lis\u00e4ksi opetussuunnitelmaa tarkasteltiin l\u00e4hemmin diskurssianalyysin keinoin. \nOpettajien haastatteluissa selvisi, ett\u00e4 opettajat tuntevat opetussuunnitelman, arvostavat sit\u00e4 ja nojaavat opetuksessaan vahvasti siihen. He kuitenkin kokevat, ett\u00e4 oppisis\u00e4ll\u00f6t ovat liian laajoja siihen n\u00e4hden, kuinka paljon opetukseen on aikaa k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 ja mik\u00e4 on todellinen suomea toisena kielen\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien opiskelijoiden taitojen l\u00e4ht\u00f6taso. Opettajat tulkitsevat, ett\u00e4 opetussuunnitelman oletukset oppijoista heijastelevat n\u00e4kemyst\u00e4 kantasuomalaisesta oppijasta ja ett\u00e4 opetussuunnitelma ei sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4\u00e4n ota huomioon maahanmuuttajaoppilaan puutteellista kielitaitoa ja kehittyvi\u00e4 oppimistaitoja. Opetussuunnitelman ohjeet arvioinnista koettiin puutteellisiksi. \nAikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on rakennettu oppivelvollisuusik\u00e4isten opetussuunnitelman pohjalle. Aikuisten perusopetussuunnitelmaan on lis\u00e4tty aikuisia ja maahanmuuttajia koskevia osia, mutta esimerkiksi oppisis\u00e4ll\u00f6t ovat samankaltaisia kuin oppivelvollisuusik\u00e4isten opetussuunnitelmassa. Aikuisten opetus-suunnitelmassa on paljon opetussuunnitelmille tyypillist\u00e4 sis\u00e4ist\u00e4 toistoa. Tarkastelussa syntyy kuva, ett\u00e4 eri oppiaineiden tekstit on kirjoitettu eri tarkkuustasoilla. Opetuksen tarkoitusta kuvaavissa tekstin osissa voi lausesis\u00e4l-t\u00f6j\u00e4 tarkasteltaessa huomata, ett\u00e4 usein verbivalinnoilla oppijaan kohdistetaan toimenpiteit\u00e4 passiivimuodossa ja t\u00e4m\u00e4n seurauksena oppija pystyy johonkin. Koulua tai opettajaa ei juuri mainita subjektina. Opettaja mainitaan vain kohdissa, joissa ohjataan arviointia. Oppija on usein tekemisen kohde. Oppijan ominaisuuksia tarkasteltaessa oppija kuvataan kuitenkin subjektina, jolla on tavoitteet ja taitoja. Sanaa maahanmuuttaja ei oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 kuvaavissa osissa mainita; t\u00e4m\u00e4 tukee opettajien kokemusta, ett\u00e4 opetussuunnitelma ei johdonmukaisesti ota huomioon sit\u00e4, ett\u00e4 oppijat ovat suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoita. \nTulokset antavat aikuisten perusopetuksen arjesta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tietoa opetussuunnitelmasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4ville ja maahanmuuttajien kotouttamistavoitteita asettaville. Opettajien kokemuksia olisi j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksi opetussuunnitelmaa seuraavan kerran uusittaessa. Suunnitelman tavoitteet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t verraten kunnianhimoisilta opetusarjen realiteetteihin n\u00e4hden. Opetussuunnitelman oppiainekuvauksia olisi hyv\u00e4 yhten\u00e4ist\u00e4\u00e4 ja tavoitteita madaltaa tai lis\u00e4t\u00e4 aikaa niiden saavuttamiseksi. Voi my\u00f6s pohtia, ovatko kaikki oppivelvollisuusik\u00e4isten peruskoulun oppisis\u00e4ll\u00f6t tarpeen aikuisten perusopetuksessa. Oppijoiden kielitaito sek\u00e4 koulutus- ja kulttuuritausta tulisi ottaa paremmin huomioon, eik\u00e4 olettaa heilt\u00e4 samanlaisia tietoja ja taitoja kuin kantasuomalaisilta oppijoilta. Vaikka peruskoulu on esisijaisesti yleissivist\u00e4v\u00e4 instituutio, tulisi suomea vieraana kielen\u00e4 opiskelevien kielitaidon kehitt\u00e4minen olla aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelmassa n\u00e4kyv\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 osassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-26T05:56:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-26T05:56:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun v\u00e4lineen\u00e4 ja kohderyhm\u00e4ns\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006265125", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuutto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|