Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä

Suomessa asuu maahan muuttaneita aikuisia, jotka eivät ole suorittaneet kotimaassaan perusopintoja. Heidät voidaan ohjata kielitaitopainotteisen kotoutumiskoulutuksen sijaan aikuisten perusopetukseen hankkimaan kielitaidon lisäksi muita tietoja ja taitoja, joita tarvitaan esimerkiksi ammattiopinnois...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turkkila, Anu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70937
_version_ 1828193073764499456
author Turkkila, Anu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turkkila, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turkkila, Anu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turkkila, Anu
datasource_str_mv jyx
description Suomessa asuu maahan muuttaneita aikuisia, jotka eivät ole suorittaneet kotimaassaan perusopintoja. Heidät voidaan ohjata kielitaitopainotteisen kotoutumiskoulutuksen sijaan aikuisten perusopetukseen hankkimaan kielitaidon lisäksi muita tietoja ja taitoja, joita tarvitaan esimerkiksi ammattiopinnoissa. Lapset suorittavat oppivel-vollisuuteen pohjautuvan yhdeksänvuotisen peruskoulun, mutta myös aikuisilla on maassamme mahdollisuus täydentää perusopintojaan. Aikuisten perusopetuksesta säädetään Opetushallituksen määräyksellä Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Nykyisin aikuisten perusopetuksen suurin kohderyhmä ovat maahanmuuttajat, joilla ei juuri ole koulutaustaa kotimaastaan. Aikuisten peruskoulun opiskelijamäärä on kasvanut: vuonna 2013 heitä oli 2 040, vuonna 2018 jo 3 725 henkilöä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälainen asiakirja Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on suomi toisena kielenä -oppijoiden opetuksen työkaluna ja miten se representoi oppijan. Opettajien käsityksiä tutkittiin teemahaastatteluin. Lisäksi opetussuunnitelmaa tarkasteltiin lähemmin diskurssianalyysin keinoin. Opettajien haastatteluissa selvisi, että opettajat tuntevat opetussuunnitelman, arvostavat sitä ja nojaavat opetuksessaan vahvasti siihen. He kuitenkin kokevat, että oppisisällöt ovat liian laajoja siihen nähden, kuinka paljon opetukseen on aikaa käytettävissä ja mikä on todellinen suomea toisena kielenä käyttävien opiskelijoiden taitojen lähtötaso. Opettajat tulkitsevat, että opetussuunnitelman oletukset oppijoista heijastelevat näkemystä kantasuomalaisesta oppijasta ja että opetussuunnitelma ei sisällöissään ota huomioon maahanmuuttajaoppilaan puutteellista kielitaitoa ja kehittyviä oppimistaitoja. Opetussuunnitelman ohjeet arvioinnista koettiin puutteellisiksi. Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on rakennettu oppivelvollisuusikäisten opetussuunnitelman pohjalle. Aikuisten perusopetussuunnitelmaan on lisätty aikuisia ja maahanmuuttajia koskevia osia, mutta esimerkiksi oppisisällöt ovat samankaltaisia kuin oppivelvollisuusikäisten opetussuunnitelmassa. Aikuisten opetus-suunnitelmassa on paljon opetussuunnitelmille tyypillistä sisäistä toistoa. Tarkastelussa syntyy kuva, että eri oppiaineiden tekstit on kirjoitettu eri tarkkuustasoilla. Opetuksen tarkoitusta kuvaavissa tekstin osissa voi lausesisäl-töjä tarkasteltaessa huomata, että usein verbivalinnoilla oppijaan kohdistetaan toimenpiteitä passiivimuodossa ja tämän seurauksena oppija pystyy johonkin. Koulua tai opettajaa ei juuri mainita subjektina. Opettaja mainitaan vain kohdissa, joissa ohjataan arviointia. Oppija on usein tekemisen kohde. Oppijan ominaisuuksia tarkasteltaessa oppija kuvataan kuitenkin subjektina, jolla on tavoitteet ja taitoja. Sanaa maahanmuuttaja ei oppisisältöjä kuvaavissa osissa mainita; tämä tukee opettajien kokemusta, että opetussuunnitelma ei johdonmukaisesti ota huomioon sitä, että oppijat ovat suomi toisena kielenä -oppijoita. Tulokset antavat aikuisten perusopetuksen arjesta käytännön tietoa opetussuunnitelmasta päättäville ja maahanmuuttajien kotouttamistavoitteita asettaville. Opettajien kokemuksia olisi järkevää käyttää hyväksi opetussuunnitelmaa seuraavan kerran uusittaessa. Suunnitelman tavoitteet näyttävät verraten kunnianhimoisilta opetusarjen realiteetteihin nähden. Opetussuunnitelman oppiainekuvauksia olisi hyvä yhtenäistää ja tavoitteita madaltaa tai lisätä aikaa niiden saavuttamiseksi. Voi myös pohtia, ovatko kaikki oppivelvollisuusikäisten peruskoulun oppisisällöt tarpeen aikuisten perusopetuksessa. Oppijoiden kielitaito sekä koulutus- ja kulttuuritausta tulisi ottaa paremmin huomioon, eikä olettaa heiltä samanlaisia tietoja ja taitoja kuin kantasuomalaisilta oppijoilta. Vaikka peruskoulu on esisijaisesti yleissivistävä instituutio, tulisi suomea vieraana kielenä opiskelevien kielitaidon kehittäminen olla aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelmassa näkyvämmässä osassa.
first_indexed 2020-06-26T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Suni, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turkkila, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-26T05:56:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-26T05:56:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa asuu maahan muuttaneita aikuisia, jotka eiv\u00e4t ole suorittaneet kotimaassaan perusopintoja. Heid\u00e4t voidaan ohjata kielitaitopainotteisen kotoutumiskoulutuksen sijaan aikuisten perusopetukseen hankkimaan kielitaidon lis\u00e4ksi muita tietoja ja taitoja, joita tarvitaan esimerkiksi ammattiopinnoissa. Lapset suorittavat oppivel-vollisuuteen pohjautuvan yhdeks\u00e4nvuotisen peruskoulun, mutta my\u00f6s aikuisilla on maassamme mahdollisuus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 perusopintojaan. Aikuisten perusopetuksesta s\u00e4\u00e4det\u00e4\u00e4n Opetushallituksen m\u00e4\u00e4r\u00e4yksell\u00e4 Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Nykyisin aikuisten perusopetuksen suurin kohderyhm\u00e4 ovat maahanmuuttajat, joilla ei juuri ole koulutaustaa kotimaastaan. Aikuisten peruskoulun opiskelijam\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut: vuonna 2013 heit\u00e4 oli 2 040, vuonna 2018 jo 3 725 henkil\u00f6\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4lainen asiakirja Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden opetuksen ty\u00f6kaluna ja miten se representoi oppijan. Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tutkittiin teemahaastatteluin. Lis\u00e4ksi opetussuunnitelmaa tarkasteltiin l\u00e4hemmin diskurssianalyysin keinoin. \nOpettajien haastatteluissa selvisi, ett\u00e4 opettajat tuntevat opetussuunnitelman, arvostavat sit\u00e4 ja nojaavat opetuksessaan vahvasti siihen. He kuitenkin kokevat, ett\u00e4 oppisis\u00e4ll\u00f6t ovat liian laajoja siihen n\u00e4hden, kuinka paljon opetukseen on aikaa k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 ja mik\u00e4 on todellinen suomea toisena kielen\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien opiskelijoiden taitojen l\u00e4ht\u00f6taso. Opettajat tulkitsevat, ett\u00e4 opetussuunnitelman oletukset oppijoista heijastelevat n\u00e4kemyst\u00e4 kantasuomalaisesta oppijasta ja ett\u00e4 opetussuunnitelma ei sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4\u00e4n ota huomioon maahanmuuttajaoppilaan puutteellista kielitaitoa ja kehittyvi\u00e4 oppimistaitoja. Opetussuunnitelman ohjeet arvioinnista koettiin puutteellisiksi. \nAikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma on rakennettu oppivelvollisuusik\u00e4isten opetussuunnitelman pohjalle. Aikuisten perusopetussuunnitelmaan on lis\u00e4tty aikuisia ja maahanmuuttajia koskevia osia, mutta esimerkiksi oppisis\u00e4ll\u00f6t ovat samankaltaisia kuin oppivelvollisuusik\u00e4isten opetussuunnitelmassa. Aikuisten opetus-suunnitelmassa on paljon opetussuunnitelmille tyypillist\u00e4 sis\u00e4ist\u00e4 toistoa. Tarkastelussa syntyy kuva, ett\u00e4 eri oppiaineiden tekstit on kirjoitettu eri tarkkuustasoilla. Opetuksen tarkoitusta kuvaavissa tekstin osissa voi lausesis\u00e4l-t\u00f6j\u00e4 tarkasteltaessa huomata, ett\u00e4 usein verbivalinnoilla oppijaan kohdistetaan toimenpiteit\u00e4 passiivimuodossa ja t\u00e4m\u00e4n seurauksena oppija pystyy johonkin. Koulua tai opettajaa ei juuri mainita subjektina. Opettaja mainitaan vain kohdissa, joissa ohjataan arviointia. Oppija on usein tekemisen kohde. Oppijan ominaisuuksia tarkasteltaessa oppija kuvataan kuitenkin subjektina, jolla on tavoitteet ja taitoja. Sanaa maahanmuuttaja ei oppisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 kuvaavissa osissa mainita; t\u00e4m\u00e4 tukee opettajien kokemusta, ett\u00e4 opetussuunnitelma ei johdonmukaisesti ota huomioon sit\u00e4, ett\u00e4 oppijat ovat suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoita. \nTulokset antavat aikuisten perusopetuksen arjesta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tietoa opetussuunnitelmasta p\u00e4\u00e4tt\u00e4ville ja maahanmuuttajien kotouttamistavoitteita asettaville. Opettajien kokemuksia olisi j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksi opetussuunnitelmaa seuraavan kerran uusittaessa. Suunnitelman tavoitteet n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t verraten kunnianhimoisilta opetusarjen realiteetteihin n\u00e4hden. Opetussuunnitelman oppiainekuvauksia olisi hyv\u00e4 yhten\u00e4ist\u00e4\u00e4 ja tavoitteita madaltaa tai lis\u00e4t\u00e4 aikaa niiden saavuttamiseksi. Voi my\u00f6s pohtia, ovatko kaikki oppivelvollisuusik\u00e4isten peruskoulun oppisis\u00e4ll\u00f6t tarpeen aikuisten perusopetuksessa. Oppijoiden kielitaito sek\u00e4 koulutus- ja kulttuuritausta tulisi ottaa paremmin huomioon, eik\u00e4 olettaa heilt\u00e4 samanlaisia tietoja ja taitoja kuin kantasuomalaisilta oppijoilta. Vaikka peruskoulu on esisijaisesti yleissivist\u00e4v\u00e4 instituutio, tulisi suomea vieraana kielen\u00e4 opiskelevien kielitaidon kehitt\u00e4minen olla aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelmassa n\u00e4kyv\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 osassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-26T05:56:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-26T05:56:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun v\u00e4lineen\u00e4 ja kohderyhm\u00e4ns\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006265125", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aikuiskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuutto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70937
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8c00728c-6b82-4cb8-b127-feebec3cf318\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006265125.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turkkila, Anu Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä kriittinen diskurssianalyysi Suomen kieli Finnish 309 maahanmuuttajat aikuiskoulutus perusopetus suomi toisena kielenä opetussuunnitelmat maahanmuutto
title Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
title_full Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
title_fullStr Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
title_full_unstemmed Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
title_short Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
title_sort aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
title_txtP Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelma opetuksen suunnittelun välineenä ja kohderyhmänsä määrittäjänä
topic kriittinen diskurssianalyysi Suomen kieli Finnish 309 maahanmuuttajat aikuiskoulutus perusopetus suomi toisena kielenä opetussuunnitelmat maahanmuutto
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli aikuiskoulutus kriittinen diskurssianalyysi maahanmuuttajat maahanmuutto opetussuunnitelmat perusopetus suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70937 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006265125
work_keys_str_mv AT turkkilaanu aikuistenperusopetuksenopetussuunnitelmaopetuksensuunnittelunvälineenäjakohderyhmäns