Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten keksintöprojektin toteuttaminen koulussa ja Micro:bit -alustan käyttäminen vaikuttaa oppilaiden teknologiaminäpystyvyyteen. Tutkielmassa selvitetään oppilaiden käsityksiä omasta minäpystyvyydestä teknologian käytön, etenkin ohjelmoinnin ja tietotekniika...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtoranta, Jukka
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70905
_version_ 1828193073728847872
author Lehtoranta, Jukka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtoranta, Jukka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtoranta, Jukka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtoranta, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten keksintöprojektin toteuttaminen koulussa ja Micro:bit -alustan käyttäminen vaikuttaa oppilaiden teknologiaminäpystyvyyteen. Tutkielmassa selvitetään oppilaiden käsityksiä omasta minäpystyvyydestä teknologian käytön, etenkin ohjelmoinnin ja tietotekniikan taitojen suhteen. Näitä käsityksiä selvitetään sekä jakson alussa, että jakson loputtua ja tutkitaan, onko tekeminen vaikuttanut oppilaiden käsityksiin. Lisäksi haastatellaan jaksoilla mukana olevia opettajia ja selvitetään heidän käsityksiään minäpystyvyydestä ja sen parantamisesta Micro:bit -alustan käytön ja maker-tekemisen avulla. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee Micro:bit -alustaa, siitä tehtyjä tutkimuksia, minäpystyvyyttä ja maker-tekemistä. Tutkimus on kehittämistutkimus, johon kerättiin aineistoa järjestämällä kolme keksintöprojektia, joissa kaikissa oli aiheena Micro:bit-alusta ja maker-tekeminen. Aineisto kerättiin lomakkeen avulla, havainnoimalla ja haastattelemalla. Tutkimukseen osallistui kolme viidesluokkaa Lappeenrannan kaupungista. Tutkimukseen osallistui 64 oppilasta ja 2 opettajaa. Tutkimuksen tuloksena on kehitetty keksintöprojektin malli, joka tukee mahdollisimman paljon oppilaiden teknologiaminäpystyvyyden kehittymistä sekä opettaa oppilaille ohjelmoinnillisen ajattelun sekä laaja-alaisen osaamisen taitoja. Malli on suunnattu sellaisille opettajille ja oppilasryhmille, joilla ei ole ohjelmoinnista paljoa aiempaa kokemusta. Tutkimuksen tuloksina havaittiin, että niiden ryhmien oppilaiden teknologiaminäpystyvyys kehittyi eniten, joilla oli jo laajaa kokemusta ja osaamista laaja-alaisten taitojen käytöstä kouluympäristössä. Tutkimuksen tuloksena havaittiin mahdollinen yhteys laaja-alaisten taitojen osaamisen ja aihespesifin minäpystyvyyden paremman kehittymisen välillä. The purpose of this thesis is to find out how the implementation of an inventive project at school and the use of a Micro:bit platform will affect students' technology self-efficacy. Study explains students' perceptions of their own ability to use technology, especially programming and information technology skills. These perceptions are explored at the beginning and at the end of the session, and it is examined whether the students' perceptions have been influenced by the activity. In addition, they will interview the teachers involved in the episodes and explore their perceptions of self-mastery and how to improve it through the use of a Micro:bit platform and maker-culture. The theory part of the study deals with the Micro:bit platform, its research, self-efficacy and Maker-making. The research is a development study that collected data by organizing three inventive projects, all of which dealt with the Micro:bit platform and maker making. The data was collected by means of a questionnaire, observation and interviews. Three fifth-graders from Lappeenranta participated in the study. 64 students and 2 teachers participated in the survey. As a result of the research, an inventive project model has been developed that supports as much as possible the development of the pupils’ technology self-efficacy and teaches students the skills of programming thinking and transversal competencies. The model is aimed at teachers and student groups who do not have previous programming experience. As a result of the study, it was found that the technological abilities of the pupils of the groups, who already had extensive experience and knowledge in the use of transversal competencies in the school environment, developed the most. As a result of the study, a possible link was found between the development of broad-based skills and the subject-specific self-improvement.
first_indexed 2020-06-25T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtoranta, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-25T05:51:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-25T05:51:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten keksint\u00f6projektin toteuttaminen \nkoulussa ja Micro:bit -alustan k\u00e4ytt\u00e4minen vaikuttaa oppilaiden teknologiamin\u00e4pystyvyyteen. Tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 omasta min\u00e4pystyvyydest\u00e4 teknologian \nk\u00e4yt\u00f6n, etenkin ohjelmoinnin ja tietotekniikan taitojen suhteen. N\u00e4it\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n \nsek\u00e4 jakson alussa, ett\u00e4 jakson loputtua ja tutkitaan, onko tekeminen vaikuttanut oppilaiden \nk\u00e4sityksiin. Lis\u00e4ksi haastatellaan jaksoilla mukana olevia opettajia ja selvitet\u00e4\u00e4n heid\u00e4n k\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n min\u00e4pystyvyydest\u00e4 ja sen parantamisesta Micro:bit -alustan k\u00e4yt\u00f6n ja maker-tekemisen avulla. Tutkimuksen teoriaosuus k\u00e4sittelee Micro:bit -alustaa, siit\u00e4 tehtyj\u00e4 tutkimuksia, min\u00e4pystyvyytt\u00e4 ja maker-tekemist\u00e4. \n\nTutkimus on kehitt\u00e4mistutkimus, johon ker\u00e4ttiin aineistoa j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kolme keksint\u00f6projektia, joissa kaikissa oli aiheena Micro:bit-alusta ja maker-tekeminen. Aineisto ker\u00e4ttiin lomakkeen avulla, havainnoimalla ja haastattelemalla. Tutkimukseen osallistui kolme viidesluokkaa Lappeenrannan kaupungista. Tutkimukseen osallistui 64 oppilasta ja 2 opettajaa. \n\nTutkimuksen tuloksena on kehitetty keksint\u00f6projektin malli, joka tukee mahdollisimman \npaljon oppilaiden teknologiamin\u00e4pystyvyyden kehittymist\u00e4 sek\u00e4 opettaa oppilaille ohjelmoinnillisen ajattelun sek\u00e4 laaja-alaisen osaamisen taitoja. Malli on suunnattu sellaisille opettajille ja oppilasryhmille, joilla ei ole ohjelmoinnista paljoa aiempaa kokemusta. Tutkimuksen tuloksina havaittiin, ett\u00e4 niiden ryhmien oppilaiden teknologiamin\u00e4pystyvyys kehittyi eniten, joilla oli jo laajaa kokemusta ja osaamista laaja-alaisten taitojen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen tuloksena havaittiin mahdollinen yhteys laaja-alaisten taitojen \nosaamisen ja aihespesifin min\u00e4pystyvyyden paremman kehittymisen v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis is to find out how the implementation of an inventive \nproject at school and the use of a Micro:bit platform will affect students' technology self-efficacy. Study explains students' perceptions of their own ability to use technology, especially programming and information technology skills. These perceptions are explored at the \nbeginning and at the end of the session, and it is examined whether the students' perceptions \nhave been influenced by the activity. In addition, they will interview the teachers involved \nin the episodes and explore their perceptions of self-mastery and how to improve it through \nthe use of a Micro:bit platform and maker-culture. The theory part of the study deals with \nthe Micro:bit platform, its research, self-efficacy and Maker-making. \nThe research is a development study that collected data by organizing three inventive projects, all of which dealt with the Micro:bit platform and maker making. The data was collected by means of a questionnaire, observation and interviews. Three fifth-graders from \nLappeenranta participated in the study. 64 students and 2 teachers participated in the survey. \n\nAs a result of the research, an inventive project model has been developed that supports as \nmuch as possible the development of the pupils\u2019 technology self-efficacy and teaches students the skills of programming thinking and transversal competencies. The model is aimed \nat teachers and student groups who do not have previous programming experience. As a \nresult of the study, it was found that the technological abilities of the pupils of the groups, \nwho already had extensive experience and knowledge in the use of transversal competencies \nin the school environment, developed the most. As a result of the study, a possible link was \nfound between the development of broad-based skills and the subject-specific self-improvement.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-25T05:51:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-25T05:51:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen ohjelmointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologiamin\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maker-tekeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiamin\u00e4pystyvyyteen; tapaus keksint\u00f6projekti Micro:biteill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006255095", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70905
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86528a4a-d9b8-4a78-8914-ca07514e864f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006255095.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtoranta, Jukka Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä fyysinen ohjelmointi minäpystyvyys teknologiaminäpystyvyys maker-tekeminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 kehittämistutkimus ohjelmointi innovaatiot
title Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä
title_full Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä
title_fullStr Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä
title_full_unstemmed Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä
title_short Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä
title_sort miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen tapaus keksintöprojekti micro biteillä
title_txtP Miten fyysinen ohjelmointi vaikuttaa oppilaan teknologiaminäpystyvyyteen; tapaus keksintöprojekti Micro:biteillä
topic fyysinen ohjelmointi minäpystyvyys teknologiaminäpystyvyys maker-tekeminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 kehittämistutkimus ohjelmointi innovaatiot
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka fyysinen ohjelmointi innovaatiot kehittämistutkimus maker-tekeminen minäpystyvyys ohjelmointi teknologiaminäpystyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70905 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006255095
work_keys_str_mv AT lehtorantajukka mitenfyysinenohjelmointivaikuttaaoppilaanteknologiaminäpystyvyyteentapauskeksint