Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa

Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasnäkökulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) § 30, jossa säädetään sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä. Palvelumuotoilun alalta lainattua kosketuspisteen käsitettä hyödyntäen selvit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Poth, Helena
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70079
_version_ 1826225721825034241
author Poth, Helena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poth, Helena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poth, Helena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poth, Helena
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasnäkökulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) § 30, jossa säädetään sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä. Palvelumuotoilun alalta lainattua kosketuspisteen käsitettä hyödyntäen selvitän, millaisia asiakkaan ja sosiaalipalvelun tuottajan välisiä kosketuspisteitä Kalasataman sosiaalineuvonnan palvelupisteen odotustiloissa on ja miten asiakkaat nämä kosketuspisteet kokevat suhteessa sosiaalihuoltolaissa mainittuihin sosiaalisen vuorovaikutuksen toteutumiseen sekä yksilöllisyyden ja yksityisyyden huomioimiseen. Tutkielman tiedontuottajina ovat olleet Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen sosiaalineuvonnan palvelupisteen asiakkaat. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan asiakkaan teemahaastatteluista litteroidusta 113 sivusta tekstiä. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta oli löydettävissä yhteensä 15 palveluntuottajan ja asiakkaan välistä kosketuspistettä Kalasataman sosiaalineuvonnan palvelupisteen odotustiloissa. Näistä kosketuspisteistä otin tarkempaan analyysiin ilmoittautumisautomaatin, vuoronumerolipukkeet, vuoronumeromonitorin, vastaanottohenkilökunnan ja toiset asiakkaat. Tarkastelin kosketuspisteitä siitä näkökulmasta, mitä merkityksiä haastatellut niistä tuottivat suhteessa sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutumiseen odotustiloissa. Aineistostani on tulkittavissa, että tarkastelemillani kosketuspisteillä näyttää olevan vaikutusta asiakkaiden sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutumisen kokemukseen odotustiloissa joko kokemusta vahvistavasti tai sitä heikentävästi, tai molempia. Aiemman sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä tehdyn tutkimuksen valossa tuloksistani voidaan tehdä tulkinta, että odotustilan asiakkaan ja palveluntuottajan välisillä yksittäisillä kosketuspisteillä ja odotustilalla kokonaisuutena voi olla toimijuutta, joka vaikuttaa asiakaskokemukseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntt\u00e4ri-van der Kuip, Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "It\u00e4puisto, Maritta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiili, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poth, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-22T07:55:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-22T07:55:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70079", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on sosiaalipalvelujen odotustilojen tarkastelu asiakasn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmani perustana on sosiaalihuoltolain (1301/2014) \u00a7 30, jossa s\u00e4\u00e4det\u00e4\u00e4n sosiaalipalvelujen fyysisest\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4. Palvelumuotoilun alalta lainattua kosketuspisteen k\u00e4sitett\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en selvit\u00e4n, millaisia asiakkaan ja sosiaalipalvelun tuottajan v\u00e4lisi\u00e4 kosketuspisteit\u00e4 Kalasataman sosiaalineuvonnan palvelupisteen odotustiloissa on ja miten asiakkaat n\u00e4m\u00e4 kosketuspisteet kokevat suhteessa sosiaalihuoltolaissa mainittuihin sosiaalisen vuorovaikutuksen toteutumiseen sek\u00e4 yksil\u00f6llisyyden ja yksityisyyden huomioimiseen. \n\nTutkielman tiedontuottajina ovat olleet Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen sosiaalineuvonnan palvelupisteen asiakkaat. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan asiakkaan teemahaastatteluista litteroidusta 113 sivusta teksti\u00e4. Haastatteluaineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\n\nAineistosta oli l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 yhteens\u00e4 15 palveluntuottajan ja asiakkaan v\u00e4list\u00e4 kosketuspistett\u00e4 Kalasataman sosiaalineuvonnan palvelupisteen odotustiloissa. N\u00e4ist\u00e4 kosketuspisteist\u00e4 otin tarkempaan analyysiin ilmoittautumisautomaatin, vuoronumerolipukkeet, vuoronumeromonitorin, vastaanottohenkil\u00f6kunnan ja toiset asiakkaat. Tarkastelin kosketuspisteit\u00e4 siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 merkityksi\u00e4 haastatellut niist\u00e4 tuottivat suhteessa sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksil\u00f6llisyyden ja yksityisyyden toteutumiseen odotustiloissa. \n\nAineistostani on tulkittavissa, ett\u00e4 tarkastelemillani kosketuspisteill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan vaikutusta asiakkaiden sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksil\u00f6llisyyden ja yksityisyyden toteutumisen kokemukseen odotustiloissa joko kokemusta vahvistavasti tai sit\u00e4 heikent\u00e4v\u00e4sti, tai molempia. Aiemman sosiaalipalvelujen fyysisest\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 tehdyn tutkimuksen valossa tuloksistani voidaan tehd\u00e4 tulkinta, ett\u00e4 odotustilan asiakkaan ja palveluntuottajan v\u00e4lisill\u00e4 yksitt\u00e4isill\u00e4 kosketuspisteill\u00e4 ja odotustilalla kokonaisuutena voi olla toimijuutta, joka vaikuttaa asiakaskokemukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-22T07:55:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-22T07:55:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalipalvelujen fyysinen toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalipalvelun asiakas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kosketuspiste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisest\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksil\u00f6llisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006224289", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksil\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksityisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalihuoltolaki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotustilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_70079
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae59eff9-3ba6-44ed-83cb-2a2648102010\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006224289.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poth, Helena Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa sosiaalipalvelujen fyysinen toimintaympäristö sosiaalipalvelun asiakas kosketuspiste Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalinen vuorovaikutus yksilöllisyys yksityisyys sosiaalihuoltolaki asiakkaat sosiaalipalvelut sosiaalityö odotustilat
title Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
title_full Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
title_fullStr Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
title_full_unstemmed Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
title_short Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä
title_sort asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä sosiaalisen vuorovaikutuksen yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
title_sub sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
title_txtP Asiakkaiden kokemuksia sosiaalipalvelujen fyysisestä toimintaympäristöstä : sosiaalisen vuorovaikutuksen, yksilöllisyyden ja yksityisyyden toteutuminen odotustiloissa
topic sosiaalipalvelujen fyysinen toimintaympäristö sosiaalipalvelun asiakas kosketuspiste Sosiaalityö Social Work 210 sosiaalinen vuorovaikutus yksilöllisyys yksityisyys sosiaalihuoltolaki asiakkaat sosiaalipalvelut sosiaalityö odotustilat
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö asiakkaat kosketuspiste odotustilat sosiaalihuoltolaki sosiaalinen vuorovaikutus sosiaalipalvelujen fyysinen toimintaympäristö sosiaalipalvelun asiakas sosiaalipalvelut sosiaalityö yksilöllisyys yksityisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70079 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224289
work_keys_str_mv AT pothhelena asiakkaidenkokemuksiasosiaalipalvelujenfyysisestätoimintaympäristöstäsosiaalisenvuoro