Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää liikuntaa peruskoulussa opettavien luokanopettajien sekä liikunnan aineenopettajien näkemyksiä motivaation ja motivaatioilmaston merkityksestä liikuntatunneilla. Tavoitteena on myös tarkastella luokanopettajien sekä liikunnan aineenopettajien näkemyksiä m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiljunen, Iida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69992
_version_ 1826225705989439488
author Kiljunen, Iida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiljunen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiljunen, Iida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiljunen, Iida
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää liikuntaa peruskoulussa opettavien luokanopettajien sekä liikunnan aineenopettajien näkemyksiä motivaation ja motivaatioilmaston merkityksestä liikuntatunneilla. Tavoitteena on myös tarkastella luokanopettajien sekä liikunnan aineenopettajien näkemyksiä motivaatioilmastoon vaikuttavista tekijöistä peruskoulun liikuntatunneilla. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto siihen on kerätty teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin kevään 2020 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viittä luokanopettajaa sekä kolme liikunnan aineenopettajaa. Tutkimusaineiston analyysissä käytettiin sekä aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia että teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan opettajat pitävät motivaatiota sekä liikuntatuntien motivaatioilmastoa tärkeinä oppilaiden osallistumiselle sekä oppimiselle. Tulosten mukaan liikuntatuntien sosiaalisella ilmapiirillä on vaikutusta oppilaiden motivaatioon, motivaatioilmastoon sekä opettajien tekemiin pedagogisiin ratkaisuihin motivaatioilmastossa. Opettajat käyttivät opetuksessaan paljon Epsteinin (1989) Target- mallin mukaisia elementtejä edistääkseen tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Opettajilta nousi esille myös näkökulmia siitä, mitkä asiat haastavat motivaatiota tai motivaatioilmaston rakentamista. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että motivaatio sekä liikuntatuntien motivaatioilmasto ovat tärkeitä ja niiden edistämiseen. Tutkimus vahvistaa myös jo aiempaa näkemystä siitä, että tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston luominen tukee oppilaiden motivaatiota sekä viihtymistä liikuntatunneilla.
first_indexed 2020-06-17T20:02:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiljunen, Iida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-17T04:05:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-17T04:05:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 liikuntaa peruskoulussa opettavien luokanopettajien sek\u00e4 liikunnan aineenopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 motivaation ja motivaatioilmaston merkityksest\u00e4 liikuntatunneilla. Tavoitteena on my\u00f6s tarkastella luokanopettajien sek\u00e4 liikunnan aineenopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 motivaatioilmastoon vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4 peruskoulun liikuntatunneilla. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto siihen on ker\u00e4tty teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin kev\u00e4\u00e4n 2020 aikana. Tutkimusta varten haastateltiin viitt\u00e4 luokanopettajaa sek\u00e4 kolme liikunnan aineenopettajaa. Tutkimusaineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ett\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimustulosten mukaan opettajat pit\u00e4v\u00e4t motivaatiota sek\u00e4 liikuntatuntien motivaatioilmastoa t\u00e4rkein\u00e4 oppilaiden osallistumiselle sek\u00e4 oppimiselle. Tulosten mukaan liikuntatuntien sosiaalisella ilmapiirill\u00e4 on vaikutusta oppilaiden motivaatioon, motivaatioilmastoon sek\u00e4 opettajien tekemiin pedagogisiin ratkaisuihin motivaatioilmastossa. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t opetuksessaan paljon Epsteinin (1989) Target- mallin mukaisia elementtej\u00e4 edist\u00e4\u00e4kseen teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa. Opettajilta nousi esille my\u00f6s n\u00e4k\u00f6kulmia siit\u00e4, mitk\u00e4 asiat haastavat motivaatiota tai motivaatioilmaston rakentamista. Tutkimustulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 motivaatio sek\u00e4 liikuntatuntien motivaatioilmasto ovat t\u00e4rkeit\u00e4 ja niiden edist\u00e4miseen. Tutkimus vahvistaa my\u00f6s jo aiempaa n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston luominen tukee oppilaiden motivaatiota sek\u00e4 viihtymist\u00e4 liikuntatunneilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-17T04:05:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-17T04:05:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Target- malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006174225", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69992
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c2a54da-9009-45fc-af99-bef8624b6ef8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006174225.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiljunen, Iida Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä liikunnanopetus Target- malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus motivaatio liikunta motivaatioilmasto liikuntakasvatus opettajat
title Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
title_full Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
title_fullStr Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
title_full_unstemmed Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
title_short Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla
title_sort motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
title_sub luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
title_txtP Motivaatio ja motivaatioilmasto liikuntatunneilla : luokanopettajien ja liikunnan aineenopettajien näkemyksiä
topic liikunnanopetus Target- malli Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus motivaatio liikunta motivaatioilmasto liikuntakasvatus opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Target- malli Teacher Education liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus motivaatio motivaatioilmasto opettajat opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69992 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006174225
work_keys_str_mv AT kiljuneniida motivaatiojamotivaatioilmastoliikuntatunneillaluokanopettajienjaliikunnanaineenopet