Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät näyttäytyvät opettajan ja oppilaan välisisissä ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisinä rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää vasta opettajan uran aloittaneiden opettajie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Korhonen, Laura, Natunen, Kiira
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69928
_version_ 1826225705234464768
author Korhonen, Laura Natunen, Kiira
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Laura Natunen, Kiira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Laura Natunen, Kiira Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät näyttäytyvät opettajan ja oppilaan välisisissä ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisinä rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää vasta opettajan uran aloittaneiden opettajien minäpystyvyyden kokemuksia ja selvittää erityisesti, millaisten tekijöiden noviisiopettajat kokevat tukevan minäpystyvyyttään ristiriitatilanteissa toimiessaan. Tutkimus toteutettiin laadullisesti kevättalvella 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan 1–2 vuotta työelämässä ollutta noviisiopettajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysilla. Aineiston analyysissa teemat muodostettiin tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niitä tulkittiin suhteessa tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksen tuloksissa rakentavien ristiriitatilanteiden kannalta merkitykselliset tekijät opettajan toiminnassa jakautuivat opettajan valintoihin oman toiminnan suhteen sekä pyrkimykseen jaetusta ymmärryksestä. Noviisiopettajien minäpystyvyyttä tukevia tekijöitä koskevat tulokset puolestaan käsittelivät vahvistavia aikaisempia kokemuksia, sijaiskokemusten kautta saatuja toiminnan malleja, oman toiminnan sosiaalista vahvistamista, voimavarana tunteiden tulkitsemista sekä ennakoivaa resurssien lujittamista. Tutkimuksen tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa niistä tekijöistä, joita noviisiopettajat pitävät tärkeinä ristiriitatilanteita kohdatessaan sekä auttaa ymmärtämään noviisiopettajien minäpystyvyyden kokemuksia ristiriitatilanteissa. Tutkimus osoittaa, että noviisiopettajien minäpystyvyyden tukemista voidaan pitää tärkeänä esimerkiksi työssä jaksamisen näkökulmasta.
first_indexed 2020-06-15T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Natunen, Kiira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-15T07:31:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-15T07:31:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69928", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaiset tekij\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t opettajan ja oppilaan v\u00e4lisisiss\u00e4 ristiriitatilanteissa noviisiopettajille merkityksellisin\u00e4 rakentavia ristiriitoja tukevan toiminnan kannalta. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 vasta opettajan uran aloittaneiden opettajien min\u00e4pystyvyyden kokemuksia ja selvitt\u00e4\u00e4 erityisesti, millaisten tekij\u00f6iden noviisiopettajat kokevat tukevan min\u00e4pystyvyytt\u00e4\u00e4n ristiriitatilanteissa toimiessaan. Tutkimus toteutettiin laadullisesti kev\u00e4ttalvella 2020 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan 1\u20132 vuotta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ollutta noviisiopettajaa. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavalla laadullisen tutkimuksen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Aineiston analyysissa teemat muodostettiin tutkimuksen tavoitteiden ja tutkimuskysymysten mukaisesti. Samalla niit\u00e4 tulkittiin suhteessa tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimuksen tuloksissa rakentavien ristiriitatilanteiden kannalta merkitykselliset tekij\u00e4t opettajan toiminnassa jakautuivat opettajan valintoihin oman toiminnan suhteen sek\u00e4 pyrkimykseen jaetusta ymm\u00e4rryksest\u00e4. Noviisiopettajien min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevia tekij\u00f6it\u00e4 koskevat tulokset puolestaan k\u00e4sitteliv\u00e4t vahvistavia aikaisempia kokemuksia, sijaiskokemusten kautta saatuja toiminnan malleja, oman toiminnan sosiaalista vahvistamista, voimavarana tunteiden tulkitsemista sek\u00e4 ennakoivaa resurssien lujittamista. Tutkimuksen tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa niist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, joita noviisiopettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 ristiriitatilanteita kohdatessaan sek\u00e4 auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n noviisiopettajien min\u00e4pystyvyyden kokemuksia ristiriitatilanteissa. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 noviisiopettajien min\u00e4pystyvyyden tukemista voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 esimerkiksi ty\u00f6ss\u00e4 jaksamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-06-15T07:31:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-15T07:31:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ristiriitatilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "noviisiopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan v\u00e4lisiss\u00e4 ristiriitatilanteissa toimimisesta sek\u00e4 min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukevista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006154172", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69928
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5da43ff6-3e92-41bb-ac14-5a62f87c68be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006154172.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Laura Natunen, Kiira Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä opettajan minäpystyvyys ristiriitatilanne noviisiopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat opettajuus kokemukset
title Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
title_full Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
title_fullStr Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
title_full_unstemmed Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
title_short Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
title_sort noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
title_txtP Noviisiopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisissä ristiriitatilanteissa toimimisesta sekä minäpystyvyyttä tukevista tekijöistä
topic opettajan minäpystyvyys ristiriitatilanne noviisiopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat opettajuus kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset noviisiopettaja opettajan minäpystyvyys opettajat opettajuus ristiriitatilanne
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69928 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006154172
work_keys_str_mv AT korhonenlaura noviisiopettajienkokemuksiaopettajanjaoppilaanvälisissäristiriitatilanteissatoimim