Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!

Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni tutkin ja kategorisoin oppimispelejä kahdesta uuden opetussuunnitelman mukaisesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laitila, Reetta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69844
_version_ 1828193208447795200
author Laitila, Reetta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laitila, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laitila, Reetta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laitila, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni tutkin ja kategorisoin oppimispelejä kahdesta uuden opetussuunnitelman mukaisesta A1-A2 saksan kielen oppikirjasta: Los geht’s! 1 ja Licht an! 1. Oppimispelit kategorisoidaan oppimistavoitteen ja pelityypin mukaan, sekä analysoidaan tulosten pohjalta uuden opetussuunnitelman ja vieraiden kielten oppimistavoitteiden ja teorian avulla. Koska kyseiset oppikirjat ovat suunnattu eri-ikäisille, ei oppikirjoja verrata keskenään, vaan tuodaan esille, mitä ominaisuuksia näissä oppikirjoissa on oppimispelien suhteen. Tutkimuksen analyysiosassa selviää, että kummassakin oppikirjassa on paljon monipuolisia oppimispelejä. Los geht’s!-oppikirjassa oli yhteensä 38 oppimispeliä ja Licht an!-oppikirjassa 54. Kummassakin oppikirjassa oppimistavoitteena enemmistö oppimispeleistä oli sanaston oppiminen. Los geht’s!- oppikirjassa on paljon sanastonoppimispelejä, kun taas Licht an!-oppikirjassa korostuu liikunnalliset pelit.
first_indexed 2020-06-10T20:02:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reukauf, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laitila, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T09:15:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T09:15:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69844", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen teht\u00e4vist\u00e4 l\u00f6ytyy paljon oppimispelej\u00e4. \nTy\u00f6ss\u00e4ni tutkin ja kategorisoin oppimispelej\u00e4 kahdesta uuden opetussuunnitelman mukaisesta A1-A2 saksan kielen oppikirjasta: Los geht\u2019s! 1 ja Licht an! 1. Oppimispelit kategorisoidaan oppimistavoitteen ja pelityypin mukaan, sek\u00e4 analysoidaan tulosten pohjalta uuden opetussuunnitelman ja vieraiden kielten oppimistavoitteiden ja teorian avulla. Koska kyseiset oppikirjat ovat suunnattu eri-ik\u00e4isille, ei oppikirjoja verrata kesken\u00e4\u00e4n, vaan tuodaan esille, mit\u00e4 ominaisuuksia n\u00e4iss\u00e4 oppikirjoissa on oppimispelien suhteen.\nTutkimuksen analyysiosassa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 kummassakin oppikirjassa on paljon monipuolisia oppimispelej\u00e4. Los geht\u2019s!-oppikirjassa oli yhteens\u00e4 38 oppimispeli\u00e4 ja Licht an!-oppikirjassa 54. Kummassakin oppikirjassa oppimistavoitteena enemmist\u00f6 oppimispeleist\u00e4 oli sanaston oppiminen.\nLos geht\u2019s!- oppikirjassa on paljon sanastonoppimispelej\u00e4, kun taas Licht an!-oppikirjassa korostuu liikunnalliset pelit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T09:15:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T09:15:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirja-analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrb\u00fcchern Los geht\u2019s! und Licht an!", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104086", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimispelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69844
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b46f0a6-b3a6-4983-808d-4e7f9246a000\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006104086.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laitila, Reetta Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an! oppikirja-analyysi toiminnallinen oppiminen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppimispelit oppikirjat saksan kieli
title Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
title_full Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
title_fullStr Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an! Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
title_full_unstemmed Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an! Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
title_short Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht
title_sort handlungsorientiertes lernen im finnischen daf unterricht sprachlernspiele in den lehrbüchern los geht s und licht an
title_sub Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
title_txtP Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
topic oppikirja-analyysi toiminnallinen oppiminen Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 oppimispelit oppikirjat saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri oppikirja-analyysi oppikirjat oppimispelit saksan kieli toiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69844 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006104086
work_keys_str_mv AT laitilareetta handlungsorientierteslernenimfinnischendafunterrichtsprachlernspieleindenlehrbuche