Kokemuksia käyttöteoriasta ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat kokevat käyttöteorian merkityksen omassa työssään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhdetta. Käyttöteorian käsitettä lähestyttiin erityisesti Aaltosta ja Pitkäniemeä (2001) mukai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lampi, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69823
_version_ 1826225687735828480
author Lampi, Jaakko
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lampi, Jaakko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lampi, Jaakko Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lampi, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat kokevat käyttöteorian merkityksen omassa työssään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhdetta. Käyttöteorian käsitettä lähestyttiin erityisesti Aaltosta ja Pitkäniemeä (2001) mukaillen. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhde toteutui opetustyössä hyvin. Tämän lisäksi luokanopettajat kokivat käyttöteorian merkityksen tärkeänä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että käyttöteorialla on tärkeä rooli luokanopettajien työssä. Käyttöteoriat voidaan nähdä henkilökohtaisina opettajuutta ja oppimista koskevina teorioina. Myös luokanopettajien erilaiset arvot, ominaisuudet ja elämänkokemukset vaikuttavat käyttöteorioiden muodostumiseen ja kuvailuun.
first_indexed 2024-09-11T08:50:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lampi, Jaakko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-10T07:18:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-10T07:18:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69823", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat kokevat k\u00e4ytt\u00f6teorian merkityksen omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhdetta. K\u00e4ytt\u00f6teorian k\u00e4sitett\u00e4 l\u00e4hestyttiin erityisesti Aaltosta ja Pitk\u00e4nieme\u00e4 (2001) mukaillen. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhde toteutui opetusty\u00f6ss\u00e4 hyvin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi luokanopettajat kokivat k\u00e4ytt\u00f6teorian merkityksen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6teorialla on t\u00e4rke\u00e4 rooli luokanopettajien ty\u00f6ss\u00e4. K\u00e4ytt\u00f6teoriat voidaan n\u00e4hd\u00e4 henkil\u00f6kohtaisina opettajuutta ja oppimista koskevina teorioina. My\u00f6s luokanopettajien erilaiset arvot, ominaisuudet ja el\u00e4m\u00e4nkokemukset vaikuttavat k\u00e4ytt\u00f6teorioiden muodostumiseen ja kuvailuun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-10T07:18:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-10T07:18:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ajattelu ja toiminta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokemuksia k\u00e4ytt\u00f6teoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetusty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006104065", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69823
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:25Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89e9dea7-2ad2-453a-b81f-f343ab7644e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006104065.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lampi, Jaakko Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä käyttöteoria opettajan ajattelu ja toiminta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajuus pedagoginen ajattelu ajattelu arvot
title Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
title_full Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
title_fullStr Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
title_full_unstemmed Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
title_short Kokemuksia käyttöteoriasta
title_sort kokemuksia käyttöteoriasta ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
title_sub ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
title_txtP Kokemuksia käyttöteoriasta : ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä
topic käyttöteoria opettajan ajattelu ja toiminta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajuus pedagoginen ajattelu ajattelu arvot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajattelu arvot käyttöteoria luokanopettajat opettajan ajattelu ja toiminta opettajuus pedagoginen ajattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69823 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006104065
work_keys_str_mv AT lampijaakko kokemuksiakäyttöteoriastaajattelunjatoiminnansuhdeopetustyössä