Kokemuksia käyttöteoriasta ajattelun ja toiminnan suhde opetustyössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat kokevat käyttöteorian merkityksen omassa työssään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhdetta. Käyttöteorian käsitettä lähestyttiin erityisesti Aaltosta ja Pitkäniemeä (2001) mukai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lampi, Jaakko
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69823
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat kokevat käyttöteorian merkityksen omassa työssään. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhdetta. Käyttöteorian käsitettä lähestyttiin erityisesti Aaltosta ja Pitkäniemeä (2001) mukaillen. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajien ajattelun ja toiminnan suhde toteutui opetustyössä hyvin. Tämän lisäksi luokanopettajat kokivat käyttöteorian merkityksen tärkeänä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että käyttöteorialla on tärkeä rooli luokanopettajien työssä. Käyttöteoriat voidaan nähdä henkilökohtaisina opettajuutta ja oppimista koskevina teorioina. Myös luokanopettajien erilaiset arvot, ominaisuudet ja elämänkokemukset vaikuttavat käyttöteorioiden muodostumiseen ja kuvailuun.