Yhteenveto: | Tutkimuksen tavoite oli ennakoida mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia ja teknologiaratkaisuja, jotka vaikuttavat henkilöstöjohtamiseen. Tutkimusta varten haastateltiin yhtätoista alan asiantuntijaa. Saavutetuista tutkimustuloksista nähdään voivan olevan suoraa hyötyä yritysten liiketoiminnalle niiden tarjotessa tuoreita asiantuntijanäkemyksiä henkilöstöjohtamiseen vaikuttavista kehityssuunnista ja teknologiaratkaisuista.
Digitalisaatio ja nopeasti tapahtuva teknologinen kehitys ovat ajaneet henkilöstöjohtamisen murrosvaiheeseen, jossa sen edellytetään entistä vahvemmin tukevan liiketoiminnan strategisia tavoitteita. Modernien teknologioiden käytön nähdään mahdollistavan strategisen työn laajempi tukeminen. Rikkaan ja yritystä laajasti kuvaavan datan avulla pystytään kuvaamaan yrityksen nykytilaa sekä tarjoamaan asiantuntevia näkemyksiä päätöksenteon tueksi. Käytettävistä järjestelmistä muodostuu enemmän kuin paikkoja tiedon säilytykselle niiden mahdollistaessa tehtävien automatisointia, tietojen käyttöä erilaisten ennustusten tekemisessä sekä entistä älykkäämmän vuorovaikutuksen ihmisten ja järjestelmien välille. Merkittävä osa erilaisista henkilöstöjohtamisen palveluista tullaan tarjoamaan erilaisten digikanavien tai chattibottien kautta, ja osa henkilöstöjohtamisen perinteisistä tehtävistä tullaan hoitamaan ohjelmistorobotin tai koneoppimista hyödyntävän teknologian avulla. Työtä tullaan tekemään entistä enemmän kansainvälisissä tiimeissä, joiden toimintaa teknologia laajasti tukee. Kehityksen myötä henkilöstöjohtamisen aikaa vapautuu lisäarvoa tuottavaan työhön, josta kehittyy nykyistä valmentavampaa ja konsultoivampaa. Järjestelmien käyttäjille muodostuva käyttökokemus ohjaa kehitystyötä, ja toimintojen suunnittelussa huomioidaan entistä vahvemmin niistä muodostuva kokemus. Teknologioiden avulla henkilöstöjohtamisen toimintaa voidaan kohdistaa tietyille käyttäjäryhmille, minkä lisäksi tehdyt valinnat ja kehitystyö pystytään perustelemaan datan avulla. Henkilöstöjohtamisen reaktiivisuuden tarvetta halutaan vähentää keskittämällä työtä yrityksen strategisia tarpeita tukevaan ennakoivaan työhön.
Teknologisten käyttömahdollisuuksien lisääntyessä datan käytön asianmukainen ja eettinen käsittely korostuu. Lainsäädännön nähdään asettavan datan käytölle reunaehdot, joita yritysten tulee täydentää. Eettistä keskustelua olisikin syytä käydä yhteiskunnallisella tasolla. Myös petosten ehkäisy ja kyberturvallisuuden kehittäminen on yksi tärkeä asia, johon yritysten tulee kiinnittää huomiota teknologisen kehityksen myötä. Maailmanlaajuisen COVID-19 -pandemian vaikutukset teknologiseen kehitykseen nähtiin vaikuttaneen myös henkilöstöjohtamisen käytäntöihin. Etätyö yleistyi pandemian myötä huomattavasti, ja yritysten tuli nopeassa aikataulussa mahdollistaa erilaiset sähköiset toimintatavat ja yhteydenpitomahdollisuudet. Pandemian nähdään edesauttaneen teknologisten toimintojen käyttöönottoa osana henkilöstöjohtamisen toimintoja. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei tulevaisuutta pidä nähdä ennalta määrättynä, vaan asiat, joita teemme tänään vaikuttavat siihen, millaiseksi tulevaisuus muodostuu. Muutos edellyttää rohkeutta, kiinnostusta oppia uutta, asioiden tekemistä uudella tavalla sekä uudenlaisia digitaalisia kompetensseja.
|