Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista

Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin osallistuneen opettajan asiantuntijahaastattelut. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin ai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppänen, Susanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69804
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin osallistuneen opettajan asiantuntijahaastattelut. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sitä tarkasteltiin autoetnografisesti projektin sisäisestä tutkijapositiosta käsin. Tutkimuksen mukaan tässä projektissa ja koulun taidetoiminnassa oppilaalla, opettajalla ja ryhmällä on kullakin oma, merkittävä roolinsa, jolla ne vaikuttavat toisiinsa sekä siihen, kuinka taiteelliseen luovuuteen rohkaiseminen kouluympäristössä toteutuu. Tutkimuksessa avataan erityisesti lapsilähtöisen, vapaan itseilmaisun sekä motivaation merkitystä kouluympäristössä edistettävän taiteellisen luovuuden suhteen ja pohditaan taidekasvatuksen roolia sosiaalisessa kontekstissa.