"Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta

Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, millaisia kokemuksia erityiskoulusta tai - luokilta yleisopetukseen integroiduilla erityisen tuen oppilailla on integroinnin vaikutuksista. Kiinnitimme erityisesti huomiota oppilaiden kokemuksiin muutoksesta, jonka integrointi oli tuonut heidän k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luosujärvi, Anssi, Hannola, Joel
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69731
_version_ 1828193071719776256
author Luosujärvi, Anssi Hannola, Joel
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luosujärvi, Anssi Hannola, Joel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luosujärvi, Anssi Hannola, Joel Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luosujärvi, Anssi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, millaisia kokemuksia erityiskoulusta tai - luokilta yleisopetukseen integroiduilla erityisen tuen oppilailla on integroinnin vaikutuksista. Kiinnitimme erityisesti huomiota oppilaiden kokemuksiin muutoksesta, jonka integrointi oli tuonut heidän koulunkäyntiinsä. Tavoitteenamme oli lisätä tietoa ja ymmärrystä integraation vaikutuksista oppilaiden näkökulmasta heidän subjektiivisia kokemuksiaan hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto koostui seitsemän oppilaan haastatteluista, ja ne kerättiin kahdelta eri koululta. Aineiston analysoimme aineistolähtöisesti fenomenologis-hermeneuttista tutkimusperinnettä soveltaen. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei integraatio ollut kaikille toimiva ratkaisu. Neljä seitsemästä tutkittavasta piti pienryhmää parempana oppimisen kannalta. Pienen ryhmän koettiin mahdollistavan paremman työrauhan ja yksilöllisten tarpeiden huomioimisen. Lisäksi resurssit eivät seuranneet erityisen tuen oppilasta yleisopetuksen ryhmään riittävällä tavalla. Esimerkiksi yhteisopettajuutta ei käytetty lainkaan, ja apuvälineiden sekä koulunkäynninohjaajien käyttö oli yleisopetuksessa harvinaisempaa. Segregoivien oppimisympäristöjen eduksi mainittiin vahva yhteisöllisyyden kokemus, jonka ei nähty toteutuvan yhtä vahvasti yleisopetuksen ryhmissä. Kuitenkin kolme seitsemästä tutkittavasta koki yleisopetuksen ryhmän mielekkäämpänä vaihtoehtona, pääasiassa sinne muodostuneiden kaverisuhteiden vuoksi.
first_indexed 2020-06-05T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Per\u00e4l\u00e4-Littunen, Satu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luosuj\u00e4rvi, Anssi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hannola, Joel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-05T07:22:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-05T07:22:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, millaisia kokemuksia erityiskoulusta tai - \nluokilta yleisopetukseen integroiduilla erityisen tuen oppilailla on integroinnin vaikutuksista. \nKiinnitimme erityisesti huomiota oppilaiden kokemuksiin muutoksesta, jonka integrointi oli \ntuonut heid\u00e4n koulunk\u00e4yntiins\u00e4. Tavoitteenamme oli lis\u00e4t\u00e4 tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 integraation \nvaikutuksista oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta heid\u00e4n subjektiivisia kokemuksiaan hy\u00f6dynt\u00e4en. \nTutkimuksen aineisto koostui seitsem\u00e4n oppilaan haastatteluista, ja ne ker\u00e4ttiin kahdelta eri \nkoululta. Aineiston analysoimme aineistol\u00e4ht\u00f6isesti fenomenologis-hermeneuttista \ntutkimusperinnett\u00e4 soveltaen. \nTutkimuksen tuloksista ilmeni, ettei integraatio ollut kaikille toimiva ratkaisu. Nelj\u00e4 \nseitsem\u00e4st\u00e4 tutkittavasta piti pienryhm\u00e4\u00e4 parempana oppimisen kannalta. Pienen ryhm\u00e4n \nkoettiin mahdollistavan paremman ty\u00f6rauhan ja yksil\u00f6llisten tarpeiden huomioimisen. Lis\u00e4ksi \nresurssit eiv\u00e4t seuranneet erityisen tuen oppilasta yleisopetuksen ryhm\u00e4\u00e4n riitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla. \nEsimerkiksi yhteisopettajuutta ei k\u00e4ytetty lainkaan, ja apuv\u00e4lineiden sek\u00e4 \nkoulunk\u00e4ynninohjaajien k\u00e4ytt\u00f6 oli yleisopetuksessa harvinaisempaa. Segregoivien \noppimisymp\u00e4rist\u00f6jen eduksi mainittiin vahva yhteis\u00f6llisyyden kokemus, jonka ei n\u00e4hty \ntoteutuvan yht\u00e4 vahvasti yleisopetuksen ryhmiss\u00e4. Kuitenkin kolme seitsem\u00e4st\u00e4 tutkittavasta \nkoki yleisopetuksen ryhm\u00e4n mielekk\u00e4\u00e4mp\u00e4n\u00e4 vaihtoehtona, p\u00e4\u00e4asiassa sinne \nmuodostuneiden kaverisuhteiden vuoksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-05T07:22:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-05T07:22:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siell\u00e4 isossa ryhm\u00e4ss\u00e4.\" : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006053988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "segregaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integroitu opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69731
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:02Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/48b52bd3-9a45-43cc-a387-3cfd65ffe830\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006053988.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luosujärvi, Anssi Hannola, Joel "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta kouluun kiinnittyminen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 segregaatio kolmiportainen tuki inkluusio integraatio integroitu opetus
title "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
title_full "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
title_fullStr "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
title_full_unstemmed "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
title_short "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä."
title_sort opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä integraatio oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
title_sub integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
title_txtP "Opettajaki sano et se ois kivempi jos sulla kaveri ois siellä isossa ryhmässä." : integraatio-oppilaiden kokemuksia yleisopetukseen siirrosta
topic kouluun kiinnittyminen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 segregaatio kolmiportainen tuki inkluusio integraatio integroitu opetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus inkluusio integraatio integroitu opetus kolmiportainen tuki kouluun kiinnittyminen segregaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053988
work_keys_str_mv AT luosujärvianssi opettajakisanoetseoiskivempijossullakaverioissielläisossaryhmässäintegraatiooppi