Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen on ulkona opettavien opettajien luontosuhde ja minkä he kokevat ulkona opettamisessa merkitykselliseksi. Tarkoituksenamme on ymmärtää sekä tulkita ulkona opettavien opettajien luontosuhdetta ja niitä asioita, joita he kokevat ulkona opettamisessa merkitykselliseksi. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka metodisena lähestymistapana on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Aineisto on kerätty puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksen aineisto koostuu kuuden opettajan haastatteluista. Aineisto analysoidaan luokittelemalla se teemoihin ja merkityskokonaisuuksiin. Tutkimus osoittaa, että ulkona opettavilla opettajilla on vahva luontosuhde. He haluavat ulkona opettamisen kautta luoda myös oppilaille vahvistuvan luontosuhteen. Tämän lisäksi toiminnallisuus ja elämyksellisyys koetaan merkityksellisiksi asioiksi ulkona opettamisessa. Opettajat kokevat, että erilaiset oppijat hyötyivät ulkona oppimisesta ja se vaikuttaa positiivisesti oppilaiden opiskelumotivaatioon. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ulkona oppimisella ja opettamisella on merkittäviä vaikutuksia opettajan ja oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Oppilaiden oppimisen ilo vahvistuu ja eri oppimistyylit pääsevät tasapuolisemmin käyttöön. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että ulkona opettamisen määrää perusopetuksessa tulee lisätä. Kuntien ja kaupunkien tulisikin panostaa resursseja opettajien lisäkoulutukseen ja materiaalipankkien tekemiseen.
|