Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaista fysiologista kuormitusta liikunnan- ja terveystiedonopettajien työpäivät pitävät sisällään. Tutkimuksessa selvitettiin myös, sisältyykö opettajien työpäiviin palauttavia ajanjaksoja. Lisäksi opettajien koko vuorokauden aikaista palautumista s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkinen, Tapio
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69713
_version_ 1826225783096475648
author Mäkinen, Tapio
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Tapio Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Tapio Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Tapio
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaista fysiologista kuormitusta liikunnan- ja terveystiedonopettajien työpäivät pitävät sisällään. Tutkimuksessa selvitettiin myös, sisältyykö opettajien työpäiviin palauttavia ajanjaksoja. Lisäksi opettajien koko vuorokauden aikaista palautumista sekä kuormitusta kuvatiin eri mittarien avulla. Opettajien mittaustuloksia verrattiin Firstbeat Technologies Oy:n mittaustietokannan mediaanituloksiin. Tutkimukseen osallistui yhdeksän (9) miespuolista liikunnan- ja terveystiedonopettajaa Keski-Suomen, Satakunnan sekä Pohjois-Savon alueelta. Opettajat edustivat eri luokka-asteita. Opettajat pitivät kolmen (3) vuorokauden ajan Firstbeat Bodyguard 2 – mittalaitetta, joka mittaa sykevälivaihtelua sekä liikettä kiihtyvyysanturin avulla koko vuorokauden ajalta. Kaikki mittausvuorokaudet sisälsivät työpäivän. Kokonaisuudessaan mittausotanta oli 27 vuorokautta. Tulokset analysoitiin Firstbeat Hyvinvointianalyysi -ohjelman avulla ja esitetään koko mittausryhmän keskiarvoina. Tutkimukseen osallistuneiden liikunnan- ja terveystiedonopettajien keskimääräinen työpäivän pituus oli 6 tuntia 41 minuuttia. Tulosten perusteella opettajien työpäivät sisälsivät paljon fysiologisia stressireaktioita (60,9 %) ja kevyttä liikuntaa (21,0 %). Mitattua palautumista opettajilla sisältyi työpäiviin keskimäärin viisi (5) minuuttia työpäivää kohden. Firstbeat Technologies Oy:n tietokantaan verrattuna opettajien työpäivät sisälsivät keskimäärin enemmän liikunnaksi määriteltävää fysiologista kuormitusta tietokannan mediaaniin verrattuna. Tutkimuksen pienen otannan vuoksi tuloksia ei voida yleistää. Tämän tutkimuksen perusteella opettajien työpäivät ovat fyysisesti kuormittavia ja ovat samassa suunnassa esimerkiksi opettajien koetun työstressin kanssa. Opettajien objektiivista työkuormitusta tulisi tutkia lisää teknologian avulla kyselytutkimusten lisäksi. Tällöin mahdollisiin työn kuormittaviin tekijöihin voisi kiinnittää huomioita ennaltaehkäisevästi ja välttää terveysongelmia sekä työkyvyn alenemista. The purpose of this study was to find out what kind of physiological workload physical and health education teachers’ workdays include. The study examined if physical and health education teacher’s workdays include physiological recovery periods. Teachers’ physiological recovery and load during the day were also studied. Measurement results were compared with Firstbeat Technologies Oy’s databases. Nine (9) men, physical and health education teachers took a part of this study. Teachers were from Middle-Finland, Satakunta and Northern Savonia and they represented different school degrees. To measure workload and recovery teachers had Firstbeat Bodyguard 2 -device attached to their body for three (3) days. Firstbeat Bodyguard 2 measures heart rate variability and movement during the day. All measurement days included workday and total sampling were 27 measurements. Measurement data were analyzed with Firstbeat Lifestyle Assessment and group results are presented as an average. Average length of the working day among teachers in this study was 6 hours 41 minutes. The results showed that teachers’ working days contained mostly physiological stress reactions (60,9%) and light exercise (21,0%). Working days also included measured recovery average 5 minutes per working day. Comparison between database showed that teachers’ working days had more exercise type physiological load than the comparison group. Due to the small sample of this study, these results cannot be generalized. Still, based on this study, teachers’ working days are physiologically stressful. The results are also in line with studies that are shown teachers have more felt stress nowadays. Teachers’ physical workload could be measured regularly with technology, and the results should be combined with wellbeing at work surveys. In this case, attention should be paid to preventive factors at work and health problems, and loss of ability to work could be avoided.
first_indexed 2020-06-04T20:00:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvensalo, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Tapio", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-04T11:29:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-04T11:29:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69713", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laista fysiologista kuormitusta liikunnan- ja terveystiedonopettajien ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4t pit\u00e4v\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s, sis\u00e4ltyyk\u00f6 opettajien ty\u00f6p\u00e4iviin palauttavia ajanjaksoja. Lis\u00e4ksi opettajien koko vuorokauden aikaista palautumista sek\u00e4 kuormitusta kuvatiin eri mittarien avulla. Opettajien mittaustuloksia verrattiin Firstbeat Technologies Oy:n mittaustietokannan mediaanituloksiin.\n\nTutkimukseen osallistui yhdeks\u00e4n (9) miespuolista liikunnan- ja terveystiedonopettajaa Keski-Suomen, Satakunnan sek\u00e4 Pohjois-Savon alueelta. Opettajat edustivat eri luokka-asteita. Opettajat pitiv\u00e4t kolmen (3) vuorokauden ajan Firstbeat Bodyguard 2 \u2013 mittalaitetta, joka mittaa sykev\u00e4livaihtelua sek\u00e4 liikett\u00e4 kiihtyvyysanturin avulla koko vuorokauden ajalta. Kaikki mittausvuorokaudet sis\u00e4lsiv\u00e4t ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n. Kokonaisuudessaan mittausotanta oli 27 vuorokautta. Tulokset analysoitiin Firstbeat Hyvinvointianalyysi -ohjelman avulla ja esitet\u00e4\u00e4n koko mittausryhm\u00e4n keskiarvoina.\n\nTutkimukseen osallistuneiden liikunnan- ja terveystiedonopettajien keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n pituus oli 6 tuntia 41 minuuttia. Tulosten perusteella opettajien ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4t sis\u00e4lsiv\u00e4t paljon fysiologisia stressireaktioita (60,9 %) ja kevytt\u00e4 liikuntaa (21,0 %). Mitattua palautumista opettajilla sis\u00e4ltyi ty\u00f6p\u00e4iviin keskim\u00e4\u00e4rin viisi (5) minuuttia ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4\u00e4 kohden. Firstbeat Technologies Oy:n tietokantaan verrattuna opettajien ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4t sis\u00e4lsiv\u00e4t keskim\u00e4\u00e4rin enemm\u00e4n liikunnaksi m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4v\u00e4\u00e4 fysiologista kuormitusta tietokannan mediaaniin verrattuna. \n\nTutkimuksen pienen otannan vuoksi tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella opettajien ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4t ovat fyysisesti kuormittavia ja ovat samassa suunnassa esimerkiksi opettajien koetun ty\u00f6stressin kanssa. Opettajien objektiivista ty\u00f6kuormitusta tulisi tutkia lis\u00e4\u00e4 teknologian avulla kyselytutkimusten lis\u00e4ksi. T\u00e4ll\u00f6in mahdollisiin ty\u00f6n kuormittaviin tekij\u00f6ihin voisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomioita ennaltaehk\u00e4isev\u00e4sti ja v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 terveysongelmia sek\u00e4 ty\u00f6kyvyn alenemista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out what kind of physiological workload physical and health education teachers\u2019 workdays include. The study examined if physical and health education teacher\u2019s workdays include physiological recovery periods. Teachers\u2019 physiological recovery and load during the day were also studied. Measurement results were compared with Firstbeat Technologies Oy\u2019s databases. \nNine (9) men, physical and health education teachers took a part of this study. Teachers were from Middle-Finland, Satakunta and Northern Savonia and they represented different school degrees. To measure workload and recovery teachers had Firstbeat Bodyguard 2 -device attached to their body for three (3) days. Firstbeat Bodyguard 2 measures heart rate variability and movement during the day. All measurement days included workday and total sampling were 27 measurements. Measurement data were analyzed with Firstbeat Lifestyle Assessment and group results are presented as an average. \nAverage length of the working day among teachers in this study was 6 hours 41 minutes. The results showed that teachers\u2019 working days contained mostly physiological stress reactions (60,9%) and light exercise (21,0%). Working days also included measured recovery average 5 minutes per working day. Comparison between database showed that teachers\u2019 working days had more exercise type physiological load than the comparison group. \nDue to the small sample of this study, these results cannot be generalized. Still, based on this study, teachers\u2019 working days are physiologically stressful. The results are also in line with studies that are shown teachers have more felt stress nowadays. Teachers\u2019 physical workload could be measured regularly with technology, and the results should be combined with wellbeing at work surveys. In this case, attention should be paid to preventive factors at work and health problems, and loss of ability to work could be avoided.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-04T11:29:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-04T11:29:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu ty\u00f6n kuormittavuus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006043969", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6kyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69713
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c1667af6-df86-497f-862c-731891a5388e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006043969.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Tapio Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työn kuormittavuus työkyky työhyvinvointi opettajat stressi liikunnanopettajat palautuminen fyysinen kuormittavuus
title Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
title_full Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
title_fullStr Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
title_full_unstemmed Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
title_short Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
title_sort liikunnan ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
title_txtP Liikunnan- ja terveystiedonopettajien mitattu työn kuormittavuus
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työn kuormittavuus työkyky työhyvinvointi opettajat stressi liikunnanopettajat palautuminen fyysinen kuormittavuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen kuormittavuus liikunnanopettajat opettajat palautuminen stressi työhyvinvointi työkyky työn kuormittavuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69713 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006043969
work_keys_str_mv AT mäkinentapio liikunnanjaterveystiedonopettajienmitattutyönkuormittavuus