Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa

Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota on tutkittu huomattavasti pidempään. Henkilöbränditutkimus on keskittynyt aie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pasanen, Janika
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69667
_version_ 1828193071637987328
author Pasanen, Janika
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pasanen, Janika Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pasanen, Janika Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pasanen, Janika
datasource_str_mv jyx
description Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota on tutkittu huomattavasti pidempään. Henkilöbränditutkimus on keskittynyt aiemmin lähinnä ohjaavaan kirjallisuuteen, jossa neuvotaan, miten menestyksekäs henkilöbrändi rakennetaan. Tämän vuoksi tutkimuksessa haluttiin pureutua vielä tarkemmin henkilöbrändin rakentamisprosessiin sosiaalisessa mediassa. Tässä tutkimuksessa käsitellään henkilöbrändin käsitettä, henkilöbrändin rakentamista, brändipääomaa ja sosiaalisen median roolia henkilöbrändin rakentamisessa. Lisäksi kirjallisuuskatsauksessa käsitellään myös yritysbränditeoriaa ja -tutkimusta, jota vertaillaan henkilöbränditutkimukseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten henkilöbrändiä rakennetaan sosiaalisessa mediassa ja miten henkilöbrändin rakentamisen vaiheet eroavat yritysbrändin rakentamisen vaiheista. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta henkilöä, jotka ovat rakentaneet itselleen sosiaalisessa mediassa vahvaa henkilöbrändiä. Haastattelut tehtiin keväällä 2020. Tutkimuksessa selvisi, että henkilöbrändin rakentaminen prosessina oli jokseenkin samankaltainen kuin yritysbrändin rakentamisprosessi, mutta sen luomiseen ei käytetty niin paljon aikaa ja resursseja, koska yksittäisellä ihmisellä ei ollut mahdollisuutta käyttää brändin rakentamiseen niin paljon resursseja kuin yrityksillä yleisesti. Henkilöbrändi alkoi yleensä rakentua jopa sattumanvaraisesti eikä sille oltu suunniteltu pitkänajan strategiaa tai sosiaalisen median julkaisukalenteria. Tämä johtui osittain siitä, että ihmiset odottivat henkilöiltä aitoa ja hyvin ajankohtaista sisältöä. Tutkimuksen tulokset olivat samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa, mutta huomattavaa oli, että henkilöbrändiä ei välttämättä ollut kannattavaa rakentaa täysin samalla tavalla kuin yritysbrändiä, ja henkilöbrändi alkoi rakentua ihmisille yleensä vasta siinä vaiheessa, kun he olivat saaneet jo positiivista palautetta sosiaalisen median sisällöistään. Tutkimuksen tulokset tukivat sitä, että henkilöbrändin rakentamisesta sosiaalisessa mediassa on ehdottomasti hyötyä henkilöille uran etenemisen kannalta.
first_indexed 2020-06-03T20:02:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pasanen, Janika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-03T08:50:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-03T08:50:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69667", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys on varsin uusi ilmi\u00f6 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, eik\u00e4 siit\u00e4 ole tehty viel\u00e4 paljoakaan aiempaa tutkimusta. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on relevanttia tutkia henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamista ja vertailla sit\u00e4 yritysbr\u00e4ndin rakentamiseen, jota on tutkittu huomattavasti pidemp\u00e4\u00e4n. Henkil\u00f6br\u00e4nditutkimus on keskittynyt aiemmin l\u00e4hinn\u00e4 ohjaavaan kirjallisuuteen, jossa neuvotaan, miten menestyksek\u00e4s henkil\u00f6br\u00e4ndi rakennetaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkimuksessa haluttiin pureutua viel\u00e4 tarkemmin henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamisprosessiin sosiaalisessa mediassa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n henkil\u00f6br\u00e4ndin k\u00e4sitett\u00e4, henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamista, br\u00e4ndip\u00e4\u00e4omaa ja sosiaalisen median roolia henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamisessa. Lis\u00e4ksi kirjallisuuskatsauksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s yritysbr\u00e4nditeoriaa ja -tutkimusta, jota vertaillaan henkil\u00f6br\u00e4nditutkimukseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten henkil\u00f6br\u00e4ndi\u00e4 rakennetaan sosiaalisessa mediassa ja miten henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamisen vaiheet eroavat yritysbr\u00e4ndin rakentamisen vaiheista. Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty teemahaastatteluja. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta henkil\u00f6\u00e4, jotka ovat rakentaneet itselleen sosiaalisessa mediassa vahvaa henkil\u00f6br\u00e4ndi\u00e4. Haastattelut tehtiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentaminen prosessina oli jokseenkin samankaltainen kuin yritysbr\u00e4ndin rakentamisprosessi, mutta sen luomiseen ei k\u00e4ytetty niin paljon aikaa ja resursseja, koska yksitt\u00e4isell\u00e4 ihmisell\u00e4 ei ollut mahdollisuutta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 br\u00e4ndin rakentamiseen niin paljon resursseja kuin yrityksill\u00e4 yleisesti. Henkil\u00f6br\u00e4ndi alkoi yleens\u00e4 rakentua jopa sattumanvaraisesti eik\u00e4 sille oltu suunniteltu pitk\u00e4najan strategiaa tai sosiaalisen median julkaisukalenteria. T\u00e4m\u00e4 johtui osittain siit\u00e4, ett\u00e4 ihmiset odottivat henkil\u00f6ilt\u00e4 aitoa ja hyvin ajankohtaista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4. Tutkimuksen tulokset olivat samankaltaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa, mutta huomattavaa oli, ett\u00e4 henkil\u00f6br\u00e4ndi\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ollut kannattavaa rakentaa t\u00e4ysin samalla tavalla kuin yritysbr\u00e4ndi\u00e4, ja henkil\u00f6br\u00e4ndi alkoi rakentua ihmisille yleens\u00e4 vasta siin\u00e4 vaiheessa, kun he olivat saaneet jo positiivista palautetta sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tulokset tukivat sit\u00e4, ett\u00e4 henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentamisesta sosiaalisessa mediassa on ehdottomasti hy\u00f6ty\u00e4 henkil\u00f6ille uran etenemisen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-03T08:50:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-03T08:50:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Henkil\u00f6br\u00e4ndin rakentaminen sosiaalisessa mediassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006033923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4kyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69667
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f8bd518-f48c-43a3-844b-cbbd32bc8107\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006033923.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pasanen, Janika Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media brändit brändäys markkinointi henkilöbrändäys viestintä osaaminen näkyvyys
title Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_full Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_fullStr Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_full_unstemmed Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_short Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_sort henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
title_txtP Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
topic Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media brändit brändäys markkinointi henkilöbrändäys viestintä osaaminen näkyvyys
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändit brändäys henkilöbrändäys markkinointi näkyvyys osaaminen sosiaalinen media viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006033923
work_keys_str_mv AT pasanenjanika henkilöbrändinrakentaminensosiaalisessamediassa