Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom

Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut suomalaisissa lukioissa nopeaa tahtia viime vuosina. Vieraskielisiä opiskelijoita on silti tutkittu melko vähän lukion kontekstissa. Lisäksi Suomessa on tutkittu hyvin vähän maahanmuuttajataustaisten oppijoiden vieraiden kielten opetusta. Siksi tämä t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki-Leppilampi, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69353
_version_ 1826225759537070080
author Mäki-Leppilampi, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki-Leppilampi, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki-Leppilampi, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki-Leppilampi, Mari
datasource_str_mv jyx
description Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut suomalaisissa lukioissa nopeaa tahtia viime vuosina. Vieraskielisiä opiskelijoita on silti tutkittu melko vähän lukion kontekstissa. Lisäksi Suomessa on tutkittu hyvin vähän maahanmuuttajataustaisten oppijoiden vieraiden kielten opetusta. Siksi tämä tutkielma pyrkii selvittämään, minkälaisia näkemyksiä lukion englannin opettajilla on vieraskielisistä opiskelijoista ja kuinka nämä näkemykset ovat muuttuneet heidän uransa aikana. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla viittä lukion englannin kielen opettajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysia. Tutkimus paljasti, että opettajat arvostivat vieraskielisiä opiskelijoita englannin opetuksessa. Opettajat kertoivat, että vieraskieliset opiskelijat lisäsivät monikulttuurisuuden hyväksymistä ja kielitietoisuutta kaikissa opiskelijoissa. Opettajilla oli myös enemmän positiivisia näkemyksiä vieraskielisistä opiskelijoista kuin negatiivisia. Lisäksi opettajat näkivät vieraskieliset opiskelijat yksilöinä, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea niin kuin kaikki muutkin opiskelijat. Opettajien liittämät haasteet vieraskielisiin opiskelijoihin liittyivät enemmän opiskelijoiden mahdollisiin kielen oppimisen vaikeuksiin eikä niinkään haasteisiin kielen opetuksessa. Opettajilla oli sen sijaan vaikeuksia tunnistaa, miten vieraskieliset opiskelijat verrattuna muihin opiskelijoihin ovat muuttaneet heidän näkemyksiänsä englannin opetuksesta ja oppimisesta, koska suurin osa opettajista oli opettanut vieraskielisiä opiskelijoita koko uransa ajan. Opettajat kuitenkin sanoivat, että vieraskieliset opiskelijat ovat auttaneet heitä näkemään opiskelijoiden moninaisuuden. Tutkimus myös näytti, että osa opettajista koki epävarmuuden tunteita vieraskielisten opiskelijoiden opettamiseen liittyen. Eniten epävarmuutta näillä opettajilla aiheuttivat haasteet vieraskielisten opiskelijoiden kanssa kommunikoinnissa sekä vaikeudet havaita, miten vieraskielisten opiskelijoiden äidinkieli vaikuttaa kielen oppimiseen. Opettajat myös tiedostivat, että englannin oppiminen voi olla haastavaa, jos vieraskielisten opiskelijoiden täytyy opiskella samalla suomea vieraana kielenä, mutta opettajat kuitenkin käyttivät suomea englannin opetuksessa. Tutkimustulokset siis viittaavat siihen, että lukion englannin kielen opettajat voisivat hyötyä täydennyskoulutuksesta vieraskielisiin opiskelijoihin liittyen. Koska tämä tutkielma oli kvalitatiivinen ja sen tulokset ovat siten vain suuntaa antavia, lisää laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tarvittaisiin vieraskielisistä opiskelijoista lukion englannin kielen opetuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki-Leppilampi, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-06-01T13:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-06-01T13:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69353", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraskielisten opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut suomalaisissa lukioissa nopeaa tahtia viime vuosina. Vieraskielisi\u00e4 opiskelijoita on silti tutkittu melko v\u00e4h\u00e4n lukion kontekstissa. Lis\u00e4ksi Suomessa on tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n maahanmuuttajataustaisten oppijoiden vieraiden kielten opetusta. Siksi t\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mink\u00e4laisia n\u00e4kemyksi\u00e4 lukion englannin opettajilla on vieraskielisist\u00e4 opiskelijoista ja kuinka n\u00e4m\u00e4 n\u00e4kemykset ovat muuttuneet heid\u00e4n uransa aikana.\n\nTutkielma toteutettiin haastattelemalla viitt\u00e4 lukion englannin kielen opettajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistopohjaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nTutkimus paljasti, ett\u00e4 opettajat arvostivat vieraskielisi\u00e4 opiskelijoita englannin opetuksessa. Opettajat kertoivat, ett\u00e4 vieraskieliset opiskelijat lis\u00e4siv\u00e4t monikulttuurisuuden hyv\u00e4ksymist\u00e4 ja kielitietoisuutta kaikissa opiskelijoissa. Opettajilla oli my\u00f6s enemm\u00e4n positiivisia n\u00e4kemyksi\u00e4 vieraskielisist\u00e4 opiskelijoista kuin negatiivisia. Lis\u00e4ksi opettajat n\u00e4kiv\u00e4t vieraskieliset opiskelijat yksil\u00f6in\u00e4, jotka tarvitsevat yksil\u00f6llist\u00e4 tukea niin kuin kaikki muutkin opiskelijat. Opettajien liitt\u00e4m\u00e4t haasteet vieraskielisiin opiskelijoihin liittyiv\u00e4t enemm\u00e4n opiskelijoiden mahdollisiin kielen oppimisen vaikeuksiin eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n haasteisiin kielen opetuksessa. Opettajilla oli sen sijaan vaikeuksia tunnistaa, miten vieraskieliset opiskelijat verrattuna muihin opiskelijoihin ovat muuttaneet heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4ns\u00e4 englannin opetuksesta ja oppimisesta, koska suurin osa opettajista oli opettanut vieraskielisi\u00e4 opiskelijoita koko uransa ajan. Opettajat kuitenkin sanoivat, ett\u00e4 vieraskieliset opiskelijat ovat auttaneet heit\u00e4 n\u00e4kem\u00e4\u00e4n opiskelijoiden moninaisuuden.\n\nTutkimus my\u00f6s n\u00e4ytti, ett\u00e4 osa opettajista koki ep\u00e4varmuuden tunteita vieraskielisten opiskelijoiden opettamiseen liittyen. Eniten ep\u00e4varmuutta n\u00e4ill\u00e4 opettajilla aiheuttivat haasteet vieraskielisten opiskelijoiden kanssa kommunikoinnissa sek\u00e4 vaikeudet havaita, miten vieraskielisten opiskelijoiden \u00e4idinkieli vaikuttaa kielen oppimiseen. Opettajat my\u00f6s tiedostivat, ett\u00e4 englannin oppiminen voi olla haastavaa, jos vieraskielisten opiskelijoiden t\u00e4ytyy opiskella samalla suomea vieraana kielen\u00e4, mutta opettajat kuitenkin k\u00e4yttiv\u00e4t suomea englannin opetuksessa. Tutkimustulokset siis viittaavat siihen, ett\u00e4 lukion englannin kielen opettajat voisivat hy\u00f6ty\u00e4 t\u00e4ydennyskoulutuksesta vieraskielisiin opiskelijoihin liittyen. Koska t\u00e4m\u00e4 tutkielma oli kvalitatiivinen ja sen tulokset ovat siten vain suuntaa antavia, lis\u00e4\u00e4 laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tarvittaisiin vieraskielisist\u00e4 opiskelijoista lukion englannin kielen opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-06-01T13:03:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-06-01T13:03:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher perceptions. EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language speakers", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202006013610", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multiculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "conceptions", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69353
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/45e141bb-49da-4b06-9f00-617cabfec81f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202006013610.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki-Leppilampi, Mari Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom teacher perceptions. EFL teaching foreign language speakers Englannin kieli English 301 lukio monikulttuurisuus englannin kieli opetus käsitykset general upper secondary school multiculturalism English language teaching and instruction conceptions
title Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
title_full Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
title_fullStr Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
title_full_unstemmed Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
title_short Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
title_sort teacher perceptions of foreign language speakers in the efl classroom
title_txtP Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom
topic teacher perceptions. EFL teaching foreign language speakers Englannin kieli English 301 lukio monikulttuurisuus englannin kieli opetus käsitykset general upper secondary school multiculturalism English language teaching and instruction conceptions
topic_facet 301 Englannin kieli English English language conceptions englannin kieli foreign language speakers general upper secondary school käsitykset lukio monikulttuurisuus multiculturalism opetus teacher perceptions. EFL teaching teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69353 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013610
work_keys_str_mv AT mäkileppilampimari teacherperceptionsofforeignlanguagespeakersintheeflclassroom