Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä

Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle on luotu useita määritelmiä, mutta varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Holopainen, Heidi, Päivinen, Emmi-Maria
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69297
_version_ 1828193071123136512
author Holopainen, Heidi Päivinen, Emmi-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Holopainen, Heidi Päivinen, Emmi-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Holopainen, Heidi Päivinen, Emmi-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Holopainen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle on luotu useita määritelmiä, mutta varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia osaamisesta ja sen kehittymisestä ei ole tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla seitsemää varhaiskasvatustaustaista luokanopettajaa talvella 2019-2020. Haastattelumenetelmä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin teorialähtöisellä- ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa luokanopettajat kuvasivat ammatillisen osaamisen koostuvan tietoperustasta, sosiaalisista taidoista, persoonallisista orientaatioista ja ammatillisesta hyvinvoinnista. Osaamisen kerrottiin kehittyneen niin varhaiskasvatuksen koulutuksen ja työn, kuin myös luokanopettajan koulutuksen ja työn kautta. Osaaminen oli kehittynyt omaa toimintaa havainnoimalla ja kollegoiden avustuksella. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemukset vastasivat aikaisempia määritelmiä opettajan ammatillisesta osaamisesta. Tulokset tukevat aiempaa näkemystä ammatillisen osaamisen kehityksestä jatkuvana ja monitahoisena prosessina, joka tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:50:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4ivinen, Emmi-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-28T12:23:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-28T12:23:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69297", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan ty\u00f6lle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle on luotu useita m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4, mutta varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia\nosaamisesta ja sen kehittymisest\u00e4 ei ole tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisest\u00e4.\nTutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 varhaiskasvatustaustaista luokanopettajaa talvella 2019-2020. Haastattelumenetelm\u00e4 oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4- ja teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\nTutkimuksessa luokanopettajat kuvasivat ammatillisen osaamisen koostuvan tietoperustasta, sosiaalisista taidoista, persoonallisista orientaatioista ja ammatillisesta hyvinvoinnista. Osaamisen kerrottiin kehittyneen niin varhaiskasvatuksen koulutuksen ja ty\u00f6n, kuin my\u00f6s luokanopettajan koulutuksen ja ty\u00f6n kautta. Osaaminen oli kehittynyt omaa toimintaa havainnoimalla ja kollegoiden avustuksella. Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemukset vastasivat aikaisempia m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 opettajan ammatillisesta osaamisesta. Tulokset tukevat aiempaa n\u00e4kemyst\u00e4 ammatillisen\nosaamisen kehityksest\u00e4 jatkuvana ja monitahoisena prosessina, joka tapahtuu vuorovaikutuksessa ymp\u00e4rist\u00f6n kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-28T12:23:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-28T12:23:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillisen osaamisen kehittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005283554", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69297
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3599f7cd-187b-45d6-80cb-4b16462063ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005283554.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Heidi Päivinen, Emmi-Maria Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä ammatillinen osaaminen ammatillisen osaamisen kehittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat ammattitaito opettajat osaaminen opettajankoulutus ammatillinen kehitys reflektio oppiminen opetustaito
title Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
title_full Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
title_fullStr Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
title_short Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
title_sort varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
title_txtP Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
topic ammatillinen osaaminen ammatillisen osaamisen kehittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat ammattitaito opettajat osaaminen opettajankoulutus ammatillinen kehitys reflektio oppiminen opetustaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatillinen osaaminen ammatillisen osaamisen kehittyminen ammattitaito luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opetustaito oppiminen osaaminen reflektio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69297 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283554
work_keys_str_mv AT holopainenheidi varhaiskasvatustaustaistenluokanopettajienkokemuksiaammatillisestaosaamisestajas