Tavoitteena demokraattinen kansalaisuus? analyysi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden demokratia- ja kansalaisuuskäsitteistä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opetussuunnitelmassa käytetään käsitteitä demokratia ja kansalaisuus. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia merkityksiä demokratiaan ja kansalaisuuteen liittyy opetussuunnitelman mukaan sekä miten näiden käsitteiden ulottuvuudet näkyvät opetussuu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Virtanen, Aino
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69208
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opetussuunnitelmassa käytetään käsitteitä demokratia ja kansalaisuus. Tavoitteena oli myös tutkia, millaisia merkityksiä demokratiaan ja kansalaisuuteen liittyy opetussuunnitelman mukaan sekä miten näiden käsitteiden ulottuvuudet näkyvät opetussuunnitemassa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se on toteutettu käyttäen diskurssitutkimuksen ja sisällönanalyysin menetelmiä. Aineisto koostuu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden luvuista 1–6. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tulkita, että opetussuunnitelmassa demokratiakäsite liittyy enemmän yhteiskuntaan ja kansalaisuuskäsite yksilöön. Lisäksi opetussuunnitelmassa käytettävä kieli on etenkin demokratiakäsitteen osalta epämääräistä ja yhteiskunnallisessa kasvatuskeskustelussa tulisi huomioida demokraattisen kansalaisuuden näkökulma.