Vuorovaikutus ja oppilaslähtöisyys yhteissuunnittelun keskiössä

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä yhteissuunnittelusta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään yhteisopettajuuden erilaisia malleja ja opetuksen suunnittelua sekä yhteissuunnittelun haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkielmassa perehdytään siihen, mikä yhteissuunnitt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Veijalainen, Enni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69170
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä yhteissuunnittelusta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään yhteisopettajuuden erilaisia malleja ja opetuksen suunnittelua sekä yhteissuunnittelun haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkielmassa perehdytään siihen, mikä yhteissuunnittelussa on tärkeää ja miksi siihen pitäisi löytää yhteistä aikaa sekä mitä tekijöitä hyvään yhteissuunnitteluprosessiin liittyy. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla opettajia (n = 7) eri puolilta Suomea. Haastateltavaksi valittiin henkilöitä, joilla oli pitkä työkokemus ja jotka olivat tehneet monenlaista yhteistyötä neljän opettajan yhteisestä suurluokasta kahden opettajan satunnaiseen yhteistyöhön. Haastattelut toteutettiin avoimena haastatteluna, jolloin opettajat saivat kertoa omista lähtökohdistaan heille keskeisiä asioita. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografia, jonka keskiössä on käsitysten eroavaisuuksien ja vaihtelevuuksien tutkiminen. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysiprosessin mukaan neljän eri vaiheen mukaan. Tutkielman tulosten perusteella nähtiin tärkeänä yhteisen sävelen löytyminen ja sitoutumien yhteistyöhön sekä yhteistyön tekeminen samalla intensiteetillä. Tulosten mukaan hyvä yhteissuunnitteluprosessi koostuu viidestä keskeisestä osa-alueesta. Näitä yhdistäväksi tekijäksi nousi opettajien välinen vuorovaikutus ja oppilaslähtöinen opetuksen suunnittelu.