Lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa tapaustutkimus

Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa lapsi saapuu vanhemman kanssa päiväkotiin. Tutkimus on toteutettu osana Jyväs...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Varis, Eveliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69089
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tapaustutkimus tarkastelee yhden lapsen varhaiskasvatuksen aloitusta. Tutkimuksen tarkempana intressinä on lapsen toimijuuden rakentuminen varhaiskasvatuksen aloituksessa erityisesti niissä tilanteissa, joissa lapsi saapuu vanhemman kanssa päiväkotiin. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa tutkimushanketta Lasten siirtymät varhaiskasvatuksessa. Tutkimus on jatkunut vuodesta 2019 hankkeessa Trace in ECEC- Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä -hankkeessa (Suomen Akatemia 2019-2023). Tutkimusaineistona ovat videot, jotka on kuvattu lapsen ensimmäisenä päivänä varhaiskasvatuksessa, viikon jälkeen, kahden viikon jälkeen ja kuukauden jälkeen aloituksesta. Näistä videoista on valikoitunut tarkasteltavaksi ne tilanteet, joissa lapsi saapuu päiväkotiin. Tutkimuksen aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysiä. Lapsen toimijuus rakentui Pajun (2013) mukaisesti sidoksellisena päiväkodin eri elementteihin. Lapsen toimijuus rakentui suhteessa sosiaaliseen vuorovaikutukseen, materiaan ja fyysiseen ympäristöön, sekä suhteessa kehollisuuteen ja liikkeeseen. Saapuessaan päiväkotiin lapsi oli vuorovaikutuksessa vanhempiensa sekä kasvattajan kanssa ja lapsen toimijuus rakentui näiden vuorovaikutustilanteiden kautta sekä aikuisten tekemien tulkintojen kautta. Sosiaalinen vuorovaikutus oli sidoksissa vahvasti materiaan ja ympäristöön sekä lapsen liikkeeseen, joiden kautta toimijuus rakentui tilanteellisena.