"Se tunne kun tulee aamulla töihin, että ilmapiiri on hyvä, sulla on siellä oma paikka..." luokanopettajien sosiaalinen hyvinvointi

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisesta hyvinvoinnista työssään. Käsityksen kartoittamisen avulla pyrimme selvittämään, mitä opettajat ajattelevat sosiaalisen hyvinvoinnin opettajan työssä olevan. Kokemuksia tarkastelemalla taas...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kokko, Veera, Timonen, Satu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69085
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisesta hyvinvoinnista työssään. Käsityksen kartoittamisen avulla pyrimme selvittämään, mitä opettajat ajattelevat sosiaalisen hyvinvoinnin opettajan työssä olevan. Kokemuksia tarkastelemalla taas pyrimme saamaan tietoa siitä, millä tavoin sosiaalinen hyvinvointi opettajan työssä ilmenee. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla keväällä 2020. Tutkimuksen analyysissä sovelsimme aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat sosiaalisen hyvinvoinnin ilmenevän myönteisenä kokemuksena töissä olemisesta ja työyhteisön jäsenenä toimimisesta. Opettajat kokivat toimivien sosiaalisten suhteiden olevan perusta sosiaaliselle hyvinvoinnille. Sosiaalisella hyvinvoinnilla nähtiin olevan vaikutusta kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin. Toimivien sosiaalisten suhteiden ja työyhteisön sosiaalisen tuen koettiin edistävän työssä jaksamista sekä kuormittavista tilanteista selviytymistä. Tutkimus osoittaa, että sosiaalinen hyvinvointi on keskeinen osa opettajan kokonaisvaltaista hyvinvointia työssä. Tämän vuoksi kouluyhteisöjen tulisi panostaa opettajien sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseen. Opettajien sosiaalinen hyvinvointi ulottuu myös oppilaiden hyvinvointiin, mikä tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkittävän.