Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills

Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja oppilaiden oppimisen tukemista. Lisäksi englannin suullisen kielitaidon merkitys ki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suomalainen, Enni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69041
_version_ 1826225810230476800
author Suomalainen, Enni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suomalainen, Enni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suomalainen, Enni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suomalainen, Enni
datasource_str_mv jyx
description Palautteen merkitystä oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) että Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja oppilaiden oppimisen tukemista. Lisäksi englannin suullisen kielitaidon merkitys kielten opetuksessa on kasvanut viime vuosina, kun englannin kielitaidon merkitys on kasvanut maailman globalisoituessa, mikä otetaan huomioon myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014: 350). Tämä tutkimus yhdisti palautteen ja suullisen kielitaidon teemat ja sen tavoitteena oli selvittää, kokevatko lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat saavansa tarpeeksi palautetta englannin suullisesta kielitaidosta. Lisäksi pyrittiin selvittämään, miten he saavat palautetta tai miten he mahdollisesti haluaisivat saada lisää palautetta englannin suullisesta kielitaidosta. Opiskelijoiden näkökulma valittiin, sillä palaute on opiskelijoiden kehittymistä varten ja he tietävät parhaiten, millaisen palautteen he kokevat hyödyllisimmäksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella kahdessa ryhmässä yhdessä keski-suomalaisessa lukiossa ja kyselyyn vastasi yhteensä 49 opiskelijaa. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista oli tyytyväisiä saamansa palautteen määrään englannin opetuksessa, mutta heistäkin osa toivoi saavansa enemmän palautetta esimerkiksi ääntämisestä. Opiskelijat kertoivat saavansa palautetta suullisesta kielitaidosta enimmäkseen kirjallisessa muodossa opettajalta suullisen kokeen jälkeen. Opiskelijat, jotka eivät olleet kovin tyytyväisiä saamansa palautteen määrään, toivoivat kirjallisen palautteen lisäksi opettajalta suullista palautetta, josta selviäisi, missä suullisen kielitaidon osaalueissa heillä olisi kehitettävää. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tutkimukseen osallistuneet opiskelijat arvostavat palautetta ja toivovat saavansa sitä kehittääkseen suullista kielitaitoa, jota he pitävät tärkeänä taitona arjessa.
first_indexed 2020-05-18T20:00:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suomalainen, Enni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:51:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:51:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Palautteen merkityst\u00e4 oppimiselle on tutkittu paljon ja Suomessa sek\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) ett\u00e4 Lukion Opetussuunnitelman perusteet (2015) tunnistavat sen merkityksen osana arviointia ja oppilaiden oppimisen tukemista. Lis\u00e4ksi englannin suullisen kielitaidon merkitys kielten opetuksessa on kasvanut viime vuosina, kun englannin kielitaidon merkitys on kasvanut maailman globalisoituessa, mik\u00e4 otetaan huomioon my\u00f6s Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014: 350).\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus yhdisti palautteen ja suullisen kielitaidon teemat ja sen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kokevatko lukion ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat saavansa tarpeeksi palautetta englannin suullisesta kielitaidosta. Lis\u00e4ksi pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten he saavat palautetta tai miten he mahdollisesti haluaisivat saada lis\u00e4\u00e4 palautetta englannin suullisesta kielitaidosta. Opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulma valittiin, sill\u00e4 palaute on opiskelijoiden kehittymist\u00e4 varten ja he tiet\u00e4v\u00e4t parhaiten, millaisen palautteen he kokevat hy\u00f6dyllisimm\u00e4ksi. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella kahdessa ryhm\u00e4ss\u00e4 yhdess\u00e4 keski-suomalaisessa lukiossa ja kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 49 opiskelijaa.\nTutkimuksen tuloksista selvisi, ett\u00e4 suurin osa tutkimukseen osallistuneista oppilaista oli tyytyv\u00e4isi\u00e4 saamansa palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n englannin opetuksessa, mutta heist\u00e4kin osa toivoi saavansa enemm\u00e4n palautetta esimerkiksi \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4. Opiskelijat kertoivat saavansa palautetta suullisesta kielitaidosta enimm\u00e4kseen kirjallisessa muodossa opettajalta suullisen kokeen j\u00e4lkeen. Opiskelijat, jotka eiv\u00e4t olleet kovin tyytyv\u00e4isi\u00e4 saamansa palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n, toivoivat kirjallisen palautteen lis\u00e4ksi opettajalta suullista palautetta, josta selvi\u00e4isi, miss\u00e4 suullisen kielitaidon osaalueissa heill\u00e4 olisi kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4.\nTutkimuksen tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet opiskelijat arvostavat palautetta ja toivovat saavansa sit\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4kseen suullista kielitaitoa, jota he pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 taitona arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:51:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:51:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "students\u2019 views", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish upper secondary school students\u2019 views on feedback for English oral skills", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183295", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feedback", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69041
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5ede90f6-725f-4c75-b914-4b38485ab8ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183295.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suomalainen, Enni Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills students’ views EFL Englannin kieli English 301 lukio suullinen kielitaito palaute englannin kieli general upper secondary school oral language skills feedback English language
title Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
title_full Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
title_fullStr Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
title_full_unstemmed Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
title_short Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
title_sort finnish upper secondary school students views on feedback for english oral skills
title_txtP Finnish upper secondary school students’ views on feedback for English oral skills
topic students’ views EFL Englannin kieli English 301 lukio suullinen kielitaito palaute englannin kieli general upper secondary school oral language skills feedback English language
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language englannin kieli feedback general upper secondary school lukio oral language skills palaute students’ views suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69041 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183295
work_keys_str_mv AT suomalainenenni finnishuppersecondaryschoolstudentsviewsonfeedbackforenglishoralskills