Globalisation in Finnish upper secondary school English textbooks

Tämän tutkielma käsittelee lukion englannin oppikirjoissa esiintyvää kulttuurista globalisaatiota. Tavoitteena oli tutkia, miten suhde globalisaation on muuttunut lukion opetussuunnitelmissa 2003-2015, ja selvittää missä mittakaavassa kulttuurinen globalisaatio esiintyy lukion englannin oppikirjoiss...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tommiska, Elmeri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69037
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielma käsittelee lukion englannin oppikirjoissa esiintyvää kulttuurista globalisaatiota. Tavoitteena oli tutkia, miten suhde globalisaation on muuttunut lukion opetussuunnitelmissa 2003-2015, ja selvittää missä mittakaavassa kulttuurinen globalisaatio esiintyy lukion englannin oppikirjoissa sekä missä suhteessa sen esiintyminen on muuttunut aiemman opetussuunnitelman aikaisiin kirjoihin. Tutkimuksessa analysoitiin On Track -oppikirjasarjan kirjat 1-6, ja analyysin tuloksia verrattiin Haarasen (2007) globalisaation esiintymistä oppikirjoissa käsittelevän tutkielman tuloksiin. Lisäksi tutkimuksessa analysoidaan globalisaation läsnäolon muutosta lukion opetussuunnitelmien perusteissa 2003 ja 2015. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että globalisaatio on huomattavasti vahvemmin läsnä sekä vuoden 2015 lukion opetussuunnitelman perusteissa kuin vuoden 2003 lukion opetussuunnitelman perusteissa, että On Track -kirjasarjassa kuin tämän edeltäjässä, In Touch -sarjassa. Tästä huolimatta läsnä olevat kulttuurisen globalisaation elementit jäävät usein pinnallisiksi, ja länsimainen kulttuuri on dominoivaa. Tuloksia voidaan käyttää oppikirjojen kulttuurisen sisällön kriittisessä tarkastelussa ja tukemisessa opetuksessa.