Learning materials and methods in early language learning classroom teachers’ perceptions and experiences

Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta vuonna 2018 jolloin vieraan kielen opiskelu päätettiin alkavaksi ensimmäi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kärjä, Essi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69027
_version_ 1826225735819329536
author Kärjä, Essi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärjä, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärjä, Essi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärjä, Essi
datasource_str_mv jyx
description Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta vuonna 2018 jolloin vieraan kielen opiskelu päätettiin alkavaksi ensimmäisellä vuosiluokalla aikaisemman kolmannen luokan sijaan. Päätöksen myötä perusopetuksen A1-kielen vuosiviikkotuntimäärää lisättiin kahdella vuosiviikkotunnilla. Koska varhennettu kieltenopetus on ottamassa nyt ensiaskeleitaan valtakunnallisella tasolla, tutkimusta varhaisesta kieltenopetuksesta Suomen kontekstissa tarvitaan opetuksen kehittämiseksi. Varhennettu kieltenopetus asettaa opettajat uudenlaisen haasteen eteen aikaisempaa nuoremman kielenoppijan ja toiminnallisten, suullista kielitaitoa painottavien menetelmien kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhennettua kieltenopetusta toteutetaan Suomessa oppimateriaalien ja menetelmien näkökulmasta opettajien kertomana. Tämä pro gradu työ pohjautuu tutkimustietoon varhaisen kielenoppimisen eduista ja edellytyksistä, sekä varhaiseen kielenoppimiseen soveltuvista opetusmenetelmistä. Kysely- ja haastatteluaineisto kerättiin vuoden 2019 ja alkuvuoden 2020 aikana. Kyselyyn vastasi 40 opettajaa, joista kolmea lisäksi haastateltiin. Tutkimus osoitti, että opettajat tiedostavat varhaisen kielenoppimisen periaatteet hyödyntämällä opetuksessaan toiminnallisuutta ja korostamalla suullista kielitaitoa. Opettajien näkemykset kirjoitetun kielen roolista vaihtelivat, minkä vuoksi eroja opettajien kuvaamissa opetuskäytänteissä esiintyi. Opettajat kokivat, että oppikirjat perinteisessä muodossaan eivät palvele varhennettua kieltenopetusta. Lisäksi opetuksen suunnittelu ja valmistelu koettiin työlääksi, sillä sopivaa valmista oppimateriaalia oli tarjolla heikosti.
first_indexed 2024-09-11T08:51:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skinnari, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rj\u00e4, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:08:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:08:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69027", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimeist\u00e4\u00e4n kev\u00e4tlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimm\u00e4isen luokan oppilas on aloittanut ensimm\u00e4isen vieraan kielen opiskelun ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosiluokalla. Hallitus teki p\u00e4\u00e4t\u00f6ksen kieltenopetuksen varhentamisesta vuonna 2018 jolloin vieraan kielen opiskelu p\u00e4\u00e4tettiin alkavaksi ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosiluokalla aikaisemman kolmannen luokan sijaan. P\u00e4\u00e4t\u00f6ksen my\u00f6t\u00e4 perusopetuksen A1-kielen vuosiviikkotuntim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 lis\u00e4ttiin kahdella vuosiviikkotunnilla. Koska varhennettu kieltenopetus on ottamassa nyt ensiaskeleitaan valtakunnallisella tasolla, tutkimusta varhaisesta kieltenopetuksesta Suomen kontekstissa tarvitaan opetuksen kehitt\u00e4miseksi. \n \nVarhennettu kieltenopetus asettaa opettajat uudenlaisen haasteen eteen aikaisempaa nuoremman kielenoppijan ja toiminnallisten, suullista kielitaitoa painottavien menetelmien kanssa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten varhennettua kieltenopetusta toteutetaan Suomessa oppimateriaalien ja menetelmien n\u00e4k\u00f6kulmasta opettajien kertomana. T\u00e4m\u00e4 pro gradu ty\u00f6 pohjautuu tutkimustietoon varhaisen kielenoppimisen eduista ja edellytyksist\u00e4, sek\u00e4 varhaiseen kielenoppimiseen soveltuvista opetusmenetelmist\u00e4. Kysely- ja haastatteluaineisto ker\u00e4ttiin vuoden 2019 ja alkuvuoden 2020 aikana. Kyselyyn vastasi 40 opettajaa, joista kolmea lis\u00e4ksi haastateltiin. \n \nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajat tiedostavat varhaisen kielenoppimisen periaatteet hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opetuksessaan toiminnallisuutta ja korostamalla suullista kielitaitoa. Opettajien n\u00e4kemykset kirjoitetun kielen roolista vaihtelivat, mink\u00e4 vuoksi eroja opettajien kuvaamissa opetusk\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 esiintyi. Opettajat kokivat, ett\u00e4 oppikirjat perinteisess\u00e4 muodossaan eiv\u00e4t palvele varhennettua kieltenopetusta. Lis\u00e4ksi opetuksen suunnittelu ja valmistelu koettiin ty\u00f6l\u00e4\u00e4ksi, sill\u00e4 sopivaa valmista oppimateriaalia oli tarjolla heikosti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:08:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:08:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "early language teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning material", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching method", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen kielenoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers\u2019 perceptions and experiences", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183281", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aineenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subject teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "class teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69027
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e337216c-4d47-4432-a16e-8e972d39ddd2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183281.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärjä, Essi Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences early language learning early language teaching learning material teaching method varhennettu kieltenopetus varhainen kielenoppiminen Englannin kieli English 301 opetusmenetelmät aineenopettajat luokanopettajat kieltenopettajat kielen oppiminen kieltenopetus oppimateriaali educational methods subject teachers class teachers language teachers language learning language teaching study material
title Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
title_full Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
title_fullStr Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
title_full_unstemmed Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
title_short Learning materials and methods in early language learning classroom
title_sort learning materials and methods in early language learning classroom teachers perceptions and experiences
title_sub teachers’ perceptions and experiences
title_txtP Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
topic early language learning early language teaching learning material teaching method varhennettu kieltenopetus varhainen kielenoppiminen Englannin kieli English 301 opetusmenetelmät aineenopettajat luokanopettajat kieltenopettajat kielen oppiminen kieltenopetus oppimateriaali educational methods subject teachers class teachers language teachers language learning language teaching study material
topic_facet 301 Englannin kieli English aineenopettajat class teachers early language learning early language teaching educational methods kielen oppiminen kieltenopettajat kieltenopetus language learning language teachers language teaching learning material luokanopettajat opetusmenetelmät oppimateriaali study material subject teachers teaching method varhainen kielenoppiminen varhennettu kieltenopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69027 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183281
work_keys_str_mv AT kärjäessi learningmaterialsandmethodsinearlylanguagelearningclassroomteachersperceptionsandexper