Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta

Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään parhaiten perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 mainittuja liikunnan tavoitteita...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saarinen, Jukka
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69015
_version_ 1828193070394376192
author Saarinen, Jukka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarinen, Jukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarinen, Jukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarinen, Jukka
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään parhaiten perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 mainittuja liikunnan tavoitteita. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien näkemyksiä käynnissä olevasta perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta. Uudet kriteerit on tarkoitus julkaista 31.12.2020. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä haastattelulomakkeella, joka lähetettiin haastateltaville sähköpostiin. Jokainen haastateltava vastasi haastattelulomakkeeseen itsenäisesti. Tutkimuksen haastatteluun osallistui neljä kokenutta eteläsuomalaista yläkoulun liikunnanopettajaa. Kaikilla osallistujilla oli 10-20 vuoden kokemus liikunnanopetuksesta ja oppilasarvioinnista. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla, minkä tavoitteena oli käsitteitä yhdistelemällä löytää vastauksia tutkimustehtävään. Aineisto luokiteltiin pää-, ylä-, ja alaluokiksi. Pääluokkia muodostui kaksi, jotka olivat tavoitteet ja kriteerit arvioinnissa ja arvioinnin uudistaminen ja kehittäminen. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukainen liikunnan oppilasarviointi tukee opetussuunnitelmassa mainittuja tavoitteita aikaisempia opetussuunnitelmia paremmin, koska opetuksen arviointi perustuu 7. ja 8. luokalla oppilaiden oppimisen ja työskentelyn arviointiin. Liikunnanopettajat olivat kuitenkin sitä mieltä, että arvioinnissa ei tällä hetkellä toteudu riittävästi oppilaiden yhdenvertaisuus. Liikunnanopettajien näkemys oli, että vuonna 2020 toteutettavan päättöarvioinnin kriteerien uudistamisen myötä, oppilaiden yhdenvertaisuus tulisi lisääntymään ja arvioinnin tulkinnanvaraisuus vähentymään. Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esiin liikunnanopettajien näkemys siitä, että liikunnan oppilasarviointiin tulee aina sisältymään tietynlaisia haasteita, joten opettajien arviointikoulutuksella olisi tarvetta. The aim of this Master’s thesis was to research junior high school PE teachers’ experiences on the evaluation of physical education in the point of view of which kind of evaluation would support the objectives of physical education in the National Core Curriculum for Basic education. In addition, it was also researched what are the PE teachers’ views on the renewal of the criteria of the final evaluation in Basic education. The new criteria are supposed to be published in 31.12.2020. The research was executed as a qualitative research. The data of the research was collected using e-form interview which was sent to the interviewees via email. Every interviewee answered the questions alone. Four experienced PE teachers from the southern Finland participated in the interview of the research. All the participants had 10-20 years of experience on PE teaching and pupil evaluation. The analysis of the data was executed by using theory directive content analysis. The aim of the analysis was to find answers to the research task by combining the concepts. The data were categorized into main-, upper- and lower classes. Two main categories were formed those were the objectives and the criteria in the evaluation and the renewal and the improvement of the evaluation. The PE teachers who participated in the research experienced that the curriculums’ 2014 pupil evaluation in PE supports the objectives of the curriculum better than the previous curriculums, because the evaluation of the teaching is now based on learning and working on seventh and eighth grade. The PE teachers’ opinion was that the pupil evaluation in PE isn’t equal enough, but they all thought that the renewal of the curriculum would increase equality and decrease the interpretability of the evaluation. The results of the research showed that the pupil evaluation in PE will always include certain challenges which means that the teachers would need training on evaluation.
first_indexed 2020-05-18T20:00:49Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T11:18:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T11:18:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, mink\u00e4lainen arviointi tukisi heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n parhaiten perusopetuksen opetussuunnitelmassa 2014 mainittuja liikunnan tavoitteita. Lis\u00e4ksi tutkittiin liikunnanopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 k\u00e4ynniss\u00e4 olevasta perusopetuksen p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvioinnin kriteereiden uudistamisesta. Uudet kriteerit on tarkoitus julkaista 31.12.2020.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 haastattelulomakkeella, joka l\u00e4hetettiin haastateltaville s\u00e4hk\u00f6postiin. Jokainen haastateltava vastasi haastattelulomakkeeseen itsen\u00e4isesti. Tutkimuksen haastatteluun osallistui nelj\u00e4 kokenutta etel\u00e4suomalaista yl\u00e4koulun liikunnanopettajaa. Kaikilla osallistujilla oli 10-20 vuoden kokemus liikunnanopetuksesta ja oppilasarvioinnista. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla, mink\u00e4 tavoitteena oli k\u00e4sitteit\u00e4 yhdistelem\u00e4ll\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vastauksia tutkimusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n. Aineisto luokiteltiin p\u00e4\u00e4-, yl\u00e4-, ja alaluokiksi. P\u00e4\u00e4luokkia muodostui kaksi, jotka olivat tavoitteet ja kriteerit arvioinnissa ja arvioinnin uudistaminen ja kehitt\u00e4minen.\n\nTutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, ett\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukainen liikunnan oppilasarviointi tukee opetussuunnitelmassa mainittuja tavoitteita aikaisempia opetussuunnitelmia paremmin, koska opetuksen arviointi perustuu 7. ja 8. luokalla oppilaiden oppimisen ja ty\u00f6skentelyn arviointiin. Liikunnanopettajat olivat kuitenkin sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 arvioinnissa ei t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 toteudu riitt\u00e4v\u00e4sti oppilaiden yhdenvertaisuus. Liikunnanopettajien n\u00e4kemys oli, ett\u00e4 vuonna 2020 toteutettavan p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvioinnin kriteerien uudistamisen my\u00f6t\u00e4, oppilaiden yhdenvertaisuus tulisi lis\u00e4\u00e4ntym\u00e4\u00e4n ja arvioinnin tulkinnanvaraisuus v\u00e4hentym\u00e4\u00e4n. Tutkimustuloksissa nousi vahvasti esiin liikunnanopettajien n\u00e4kemys siit\u00e4, ett\u00e4 liikunnan oppilasarviointiin tulee aina sis\u00e4ltym\u00e4\u00e4n tietynlaisia haasteita, joten opettajien arviointikoulutuksella olisi tarvetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this Master\u2019s thesis was to research junior high school PE teachers\u2019 experiences on the evaluation of physical education in the point of view of which kind of evaluation would support the objectives of physical education in the National Core Curriculum for Basic education. In addition, it was also researched what are the PE teachers\u2019 views on the renewal of the criteria of the final evaluation in Basic education. The new criteria are supposed to be published in 31.12.2020.\n\nThe research was executed as a qualitative research. The data of the research was collected using e-form interview which was sent to the interviewees via email. Every interviewee answered the questions alone. Four experienced PE teachers from the southern Finland participated in the interview of the research. All the participants had 10-20 years of experience on PE teaching and pupil evaluation. The analysis of the data was executed by using theory directive content analysis. The aim of the analysis was to find answers to the research task by combining the concepts. The data were categorized into main-, upper- and lower classes. Two main categories were formed those were the objectives and the criteria in the evaluation and the renewal and the improvement of the evaluation.\n\nThe PE teachers who participated in the research experienced that the curriculums\u2019 2014 pupil evaluation in PE supports the objectives of the curriculum better than the previous curriculums, because the evaluation of the teaching is now based on learning and working on seventh and eighth grade. The PE teachers\u2019 opinion was that the pupil evaluation in PE isn\u2019t equal enough, but they all thought that the renewal of the curriculum would increase equality and decrease the interpretability of the evaluation. The results of the research showed that the pupil evaluation in PE will always include certain challenges which means that the teachers would need training on evaluation.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T11:18:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T11:18:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja n\u00e4kemyksi\u00e4 p\u00e4\u00e4tt\u00f6arvioinnin kriteereiden uudistamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183269", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4\u00e4tt\u00f6arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69015
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:03Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarinen, Jukka Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus oppilasarviointi arviointi liikunta perusopetus opetussuunnitelmat liikunnanopettajat päättöarviointi
title Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
title_full Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
title_fullStr Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
title_short Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
title_sort liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
title_txtP Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
topic liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus oppilasarviointi arviointi liikunta perusopetus opetussuunnitelmat liikunnanopettajat päättöarviointi
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arviointi liikunnanopettajat liikunnanopetus liikunta liikuntakasvatus opetussuunnitelmat oppilasarviointi perusopetus päättöarviointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69015 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183269
work_keys_str_mv AT saarinenjukka liikunnanopettajienkokemuksialiikunnanperusopetuksenarvioinnistajanäkemyksiäpäättö