Entiteetti-komponentti-järjestelmä ja läheiset oliosuuntautuneet suunnittelumallit

Entiteetti-komponentti-järjestelmä (ECS) on kytkentöjen purkamiseen datan ja logiikan välillä keskittyvä ohjelmoinnin malli. Koostumissuhteita vahvistamalla ECS tarjoaa hyötyjä järjestelmien ylläpitoon, laajentamiseen ja uudelleenkäyttämiseen, ja siitä voidaan havaita samankaltaisuuksia tunnettuihin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tarkkanen, Juho
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68951
Kuvaus
Yhteenveto:Entiteetti-komponentti-järjestelmä (ECS) on kytkentöjen purkamiseen datan ja logiikan välillä keskittyvä ohjelmoinnin malli. Koostumissuhteita vahvistamalla ECS tarjoaa hyötyjä järjestelmien ylläpitoon, laajentamiseen ja uudelleenkäyttämiseen, ja siitä voidaan havaita samankaltaisuuksia tunnettuihin olio-ohjelmoinnin suunnittelumalleihin. Suunnittelumallit ovat yleisesti hyvin kattavia kuvauksia tyypillisten ohjelmointiongelmien ratkaisutavoista. ECS:n määritelmä taasen on kovin hajanainen. Käsitys ECS:stä monipuolistuu vertailemalla sitä samankaltaisiin perinteistä oliosuuntautuneisuutta ilmentäviin suunnittelumalleihin. Entity component system (ECS) is a programming pattern oriented towards decoupling data and logic. Well-known object oriented design patterns share similarities with ECS and by using composition ECS provides benefits in maintainability, extensibility and reuse of systems. Design patterns are usually well-documented descriptions of ways to solve common problems in programming. In this context ECS is quite sparse. Comparing ECS with similar and traditionally object-oriented design patterns helps in diversifying its description.