Summary: | Entiteetti-komponentti-järjestelmä (ECS) on kytkentöjen purkamiseen datan ja logiikan välillä keskittyvä ohjelmoinnin malli. Koostumissuhteita vahvistamalla ECS tarjoaa hyötyjä järjestelmien ylläpitoon, laajentamiseen ja uudelleenkäyttämiseen, ja siitä voidaan havaita samankaltaisuuksia tunnettuihin olio-ohjelmoinnin suunnittelumalleihin. Suunnittelumallit ovat yleisesti hyvin kattavia kuvauksia tyypillisten ohjelmointiongelmien ratkaisutavoista. ECS:n määritelmä taasen on kovin hajanainen. Käsitys ECS:stä monipuolistuu vertailemalla sitä samankaltaisiin perinteistä oliosuuntautuneisuutta ilmentäviin suunnittelumalleihin.
Entity component system (ECS) is a programming pattern oriented towards decoupling data and logic. Well-known object oriented design patterns share similarities with ECS and by using composition ECS provides benefits in maintainability, extensibility and reuse of systems. Design patterns are usually well-documented descriptions of ways to solve common problems in programming. In this context ECS is quite sparse. Comparing ECS with
similar and traditionally object-oriented design patterns helps in diversifying its description.
|