Työntekijöiden kokemuksia väliaikaisesta yksikön vaihdosta loma-ajan varhaiskasvatuksessa

Koulujen loma-aikoina tapahtuva varhaiskasvatuksen keskittäminen ja sen seurauksena väliaikaiset varhaiskasvatusyksikön vaihdot ovat pitkään olleet osa suomalaista varhaiskasvatusta, mutta aikaisempia tutkimuksia aiheesta ei ole tehty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Helppolainen, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68917
Kuvaus
Yhteenveto:Koulujen loma-aikoina tapahtuva varhaiskasvatuksen keskittäminen ja sen seurauksena väliaikaiset varhaiskasvatusyksikön vaihdot ovat pitkään olleet osa suomalaista varhaiskasvatusta, mutta aikaisempia tutkimuksia aiheesta ei ole tehty. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia loma-aikojen varhaiskasvatuksesta ja niiden aikaisista väliaikaista yksikön vaihdoista, lasten reaktioista vaihtoon sekä toimiviksi koetuista vaihtokäytännöistä. Tutkimus toteutettiin kerronnallisena kokemusten tutkimuksena, jossa tarkastelun kohteena olivat työntekijöiden kirjallisesti tuottamat kuvaukset kokemuksistaan. Aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä koostuneella internetlomakkeella, jota jaettiin sosiaalisen median välityksellä. Tutkimukseen osallistui 179 varhaiskasvatuksen työntekijää eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka keskiössä olivat osallistujien kokemukset. Työntekijöiden vaihtokokemukset olivat pääasiassa negatiivissävytteisiä. Vaihtojen organisointi ja olosuhteet koettiin puutteellisina ja niiden koettiin aiheuttavan haasteita työlle sekä kuormitusta työntekijöille ja lapsille. Vaihtojen aikaista varhaiskasvatusta ei myöskään pidetty laadukkaana. Vaihtojen myönteisinä puolina mainittiin uuden oppiminen ja ammatillinen kehittyminen sekä uudet toiminta- ja vuorovaikutusmahdollisuudet. Onnistuneiden vaihtojen keskiössä olivat huolellinen valmistautuminen, yksikkörajat ylittävä yhteistyö, muutosten minimointi ja lasten tarpeet huomioiva pedagoginen toiminta.