Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen

Digitalisaation myötä yhä useampi yritys tarvitsee liiketoiminnan tueksi erilaisia ohjelmistoja mahdollistamaan liiketoimintaa ja tehostamaan työtehoa. Erilaisten digitaalisten ratkaisujen ja ohjelmistojen avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan kilpailuetua. Ohjelmistoja ja digitaalisia palveluita h...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Järvenpää, Sakari
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68869
_version_ 1828193207854301184
author Järvenpää, Sakari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvenpää, Sakari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvenpää, Sakari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvenpää, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaation myötä yhä useampi yritys tarvitsee liiketoiminnan tueksi erilaisia ohjelmistoja mahdollistamaan liiketoimintaa ja tehostamaan työtehoa. Erilaisten digitaalisten ratkaisujen ja ohjelmistojen avulla yritykset pyrkivät saavuttamaan kilpailuetua. Ohjelmistoja ja digitaalisia palveluita hankintaan yhä enemmän ulkoisilta toimittajilta, koska yrityksen omat resurssit eivät riitä niiden tuottamiseen. Palveluita ja ohjelmistoja tuottavat yritykset pyrkivät solmimaan kestäviä asiakassuhteita ja erottautumaan muista toimijoista. On yleistä, että digitaalisia ratkaisuja hankkiva yritys kilpailuttaa tai arvioi useita eri toimijoita ennen päätöstä siitä, keneltä hankkii palveluita. Palveluita tuottavat yritykset pyrkivät hinnoittelemaan tuotteen tai palvelun liiketoiminnallisesti kestävästi, mutta samalla siten että voivat erottautua muista toimijoista. Tutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen keinoin sitä, kuinka hinnoittelumalli vaikuttaa ohjelmistoprojektin hankintapäätökseen. Kirjallisuuskatsauksessa verrataan vaikutuksia niin kuluttajien (B2C) ja yritysten (B2B) välillä. Hinnoittelumallien vaikutuksen tutkiminen on erityisen mielenkiintoista, koska kokonaisuudessaan aihetta on tutkittu suhteellisen vähän. Kilpailutilanne digitaalisia palveluita tuottavilla yrityksillä on entistä kovempaa. Samalla erilaisia hinnoittelumalleja on useita, mutta niiden vaikutusta asiakasorganisaation suuntaan ei ole tutkittu laaja-alaisesti. Tutkimuksessa saatiin selville, että erilaiset hinnoittelumallit voivat vaikuttaa hankintapäätökseen, mutta samalla ne voivat vaikuttaa myös asiakkuuden kestoon. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia hankintapäätöksen vaikuttavuutta, sekä kannattavia hinnoittelumalleja. Ilman positiivista hankintapäätöstä yritys ei pysty muodostamaan toiminnastaan kannattavaa liiketoimintaa. With digitalization, more and more companies need different software to support business and operations. Service providers often compete and at the same time, the implementation pricing has a great impact. Nowadays companies acquire software’s and digital services often from external suppliers because they cannot produce them with their own resources. Service and software companies strive to achieve sustainable customer relationships and stand out. It is also common for a company acquiring digital solutions to compete or evaluate several different players before deciding who to outsource. Service companies strive to price their products or services on a commercially sustainable basis while being able to differentiate themselves from other players. The study investigated how the pricing model influences the purchasing decision of a software project by means of a literature review. The literature review compares the effects between consumers (B2C) and businesses (B2B). It is particularly interesting to study the impact of pricing models, as there has been relatively little research on the subject as a whole. The competitive situation for companies providing digital services is increasing, but at the same time there are several pricing models. On the other hand, their impact on the customer organization has not been extensively studied. This research explored the literature review of how the price model influences the procurement decision of the software project. The research found out that different pricing models can influence the procurement decision, but at the same time they can also affect the duration of the relationship. In the future, it is especially important to try to analyze the impact of the procurement decision when research pricing models. Without a positive acquisition decision, the company is unable to form a profitable business.
first_indexed 2020-05-06T20:02:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvenp\u00e4\u00e4, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-06T13:00:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-06T13:00:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68869", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaation my\u00f6t\u00e4 yh\u00e4 useampi yritys tarvitsee liiketoiminnan tueksi erilaisia ohjelmistoja mahdollistamaan liiketoimintaa ja tehostamaan ty\u00f6tehoa. Erilaisten digitaalisten ratkaisujen ja ohjelmistojen avulla yritykset pyrkiv\u00e4t saavuttamaan kilpailuetua. Ohjelmistoja ja digitaalisia palveluita hankintaan yh\u00e4 enemm\u00e4n ulkoisilta toimittajilta, koska yrityksen omat resurssit eiv\u00e4t riit\u00e4 niiden tuottamiseen. Palveluita ja ohjelmistoja tuottavat yritykset pyrkiv\u00e4t solmimaan kest\u00e4vi\u00e4 asiakassuhteita ja erottautumaan muista toimijoista. On yleist\u00e4, ett\u00e4 digitaalisia ratkaisuja hankkiva yritys kilpailuttaa tai arvioi useita eri toimijoita ennen p\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 siit\u00e4, kenelt\u00e4 hankkii palveluita. Palveluita tuottavat yritykset pyrkiv\u00e4t hinnoittelemaan tuotteen tai palvelun liiketoiminnallisesti kest\u00e4v\u00e4sti, mutta samalla siten ett\u00e4 voivat erottautua muista toimijoista.\nTutkielmassa selvitettiin kirjallisuuskatsauksen keinoin sit\u00e4, kuinka hinnoittelumalli vaikuttaa ohjelmistoprojektin hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Kirjallisuuskatsauksessa verrataan vaikutuksia niin kuluttajien (B2C) ja yritysten (B2B) v\u00e4lill\u00e4. Hinnoittelumallien vaikutuksen tutkiminen on erityisen mielenkiintoista, koska kokonaisuudessaan aihetta on tutkittu suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. Kilpailutilanne digitaalisia palveluita tuottavilla yrityksill\u00e4 on entist\u00e4 kovempaa. Samalla erilaisia hinnoittelumalleja on useita, mutta niiden vaikutusta asiakasorganisaation suuntaan ei ole tutkittu laaja-alaisesti.\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 erilaiset hinnoittelumallit voivat vaikuttaa hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, mutta samalla ne voivat vaikuttaa my\u00f6s asiakkuuden kestoon. Tulevaisuudessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6ksen vaikuttavuutta, sek\u00e4 kannattavia hinnoittelumalleja. Ilman positiivista hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 yritys ei pysty muodostamaan toiminnastaan kannattavaa liiketoimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "With digitalization, more and more companies need different software to support business and operations. Service providers often compete and at the same time, the implementation pricing has a great impact. Nowadays companies acquire software\u2019s and digital services often from external suppliers because they cannot produce them with their own resources. Service and software companies strive to achieve sustainable customer relationships and stand out. It is also common for a company acquiring digital solutions to compete or evaluate several different players before deciding who to outsource. Service companies strive to price their products or services on a commercially sustainable basis while being able to differentiate themselves from other players.\nThe study investigated how the pricing model influences the purchasing decision of a software project by means of a literature review. The literature review compares the effects between consumers (B2C) and businesses (B2B). It is particularly interesting to study the impact of pricing models, as there has been relatively little research on the subject as a whole. The competitive situation for companies providing digital services is increasing, but at the same time there are several pricing models. On the other hand, their impact on the customer organization has not been extensively studied.\nThis research explored the literature review of how the price model influences the procurement decision of the software project. The research found out that different pricing models can influence the procurement decision, but at the same time they can also affect the duration of the relationship. In the future, it is especially important to try to analyze the impact of the procurement decision when research pricing models. Without a positive acquisition decision, the company is unable to form a profitable business.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-06T13:00:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-06T13:00:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hinnoittelumalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistoprojekti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistotuote", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintap\u00e4\u00e4t\u00f6kseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005063080", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hankinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hinnoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68869
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:08Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a261c3f6-0205-4667-b869-f6fa376e1e32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005063080.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvenpää, Sakari Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen hankintapäätös hinnoittelumalli ohjelmistoprojekti ohjelmistotuote Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 hankinta hinnoittelu tietokoneohjelmat
title Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
title_full Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
title_fullStr Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
title_full_unstemmed Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
title_short Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
title_sort hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
title_txtP Hinnoittelumallin vaikutus ohjelmistotuotteen hankintapäätökseen
topic hankintapäätös hinnoittelumalli ohjelmistoprojekti ohjelmistotuote Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 hankinta hinnoittelu tietokoneohjelmat
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hankinta hankintapäätös hinnoittelu hinnoittelumalli ohjelmistoprojekti ohjelmistotuote tietokoneohjelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68869 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005063080
work_keys_str_mv AT järvenpääsakari hinnoittelumallinvaikutusohjelmistotuotteenhankintapäätökseen