Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia millaisia haastavia tilanteita luokanopettajat kohtaavat työssään sekä sitä, millaisia tunteiden säätelytaitoja he kyseisissä tilanteissa mielestään tarvitsevat. Tutkimus toteutettiin vuosien 2018-2019 aikana ja siihen osallistui viisi luokanopettajana työskentelevää tutkittavaa. Luokanopettajat vastasivat kahteen kysymykseen sähköpostin välityksellä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen analyysivaiheessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat ovat kohdanneet sekä lyhyt- että pitkäkestoisia haastavia tilanteita. Tilanteista muodostettiin teemat aggressiivisuus, päihteet, kriisitilanteet sekä ylihuolehtivat huoltajat. Tutkimusten tulosten mukaan luokanopettajat tarvitsevat tunteiden säätelytaidoista itsehillintää, ammatillisuutta, rauhallisuutta sekä hyviä keskustelutaitoja. Tutkimuksen tulosten johtopäätöksenä voidaan todeta, että luokanopettajat kohtaavat työssään hyvin erilaisia haastavia tilanteita ja tärkeimpiä tunteiden säätelytaitoja ovat opettajan itsehillintä sekä ammatillisuuteen sisältyvät rauhallisuus ja kuuntelutaidot.
|