Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla

Kandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussisältöjä keskenään musiikin perusteiden ja improvisoinnin osalta, sekä tutkin improvisointia luovan oppimisprosessin näkökulmasta. Tutkimuks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huhtanen, Väinö
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68661
_version_ 1828193207478910976
author Huhtanen, Väinö
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhtanen, Väinö Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhtanen, Väinö Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhtanen, Väinö
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussisältöjä keskenään musiikin perusteiden ja improvisoinnin osalta, sekä tutkin improvisointia luovan oppimisprosessin näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavalla musiikin teorian tietämys auttaa yksilöä improvisoinnin oppimisessa. Olen itse kiinnostunut musiikin teoriasta ja improvisoimisesta, ja haluaisinkin selvittää, miten musiikin eri osa-alueiden opettamista saataisiin monipuolistettua ja yhtenäistettyä siten, että oppiminen on sekä tehokasta että mielekästä. Musiikin opiskelu tulisikin olla luovaa ja käytännönläheistä sekä lukiossa että musiikkiopistossa. Toteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastelin lukion opetussuunnitelmaa ja eri musiikkiopistojen taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman sovellutuksia. Lisäksi hyödynsin lukion musiikinopetuksen oppimateriaaleja, musiikin perusteiden oppimateriaaleja, jazzmusiikin harmonian ja improvisoinnin oppimateriaaleja sekä muita tieteellisiä lähteitä liittyen musiikilliseen luovuuteen ja oppimiseen. Tiettyjen musiikin teorian aihealueiden ymmärtäminen luo pohjaa improvisoinnissa kehittymiselle. Esimerkiksi erilaisten asteikoiden käyttäminen ja soinnun sävelien hahmottaminen luovat sopivia rajoitteita improvisoimiseen ja auttavat improvisoinnin oppimisprosessissa. Improvisointi usein liitetään jazzimprovisointiin sekä sitä usein selitetäänkin jazzmusiikin teorian kautta. Kuitenkin improvisointiin liittyviä merkityksiä voidaan lähestyä yhtä lailla myös länsimaisen taidemusiikin teorian kautta, kuten konsonoivuus ja dissonoivuus, asteikot ja moodit sekä intervallisuhteet. Tämän vuoksi ei ole mieleistä vetää rajaa jazzmusiikin ja länsimaisen taidemusiikin teorian välille, sillä molemmissa pätee samat musiikilliset perusteet, joita voidaan hyödyntää musiikillisen improvisoinnin oppimisessa. Tästä tutkielmasta on mahdollista jatkaa pro gradu -tutkielmaan, jossa aineistonkeruu toteutettaisiin haastattelemalla. Haastattelujen teemana voisi olla muun muassa musiikinopettajien kokemuksia ja asenteita improvisoinnista tai musiikin teoriasta sekä oppilaiden yksilöllisiä kokemuksia edellä mainituista aiheista. Toisaalta improvisoinnin oppimiseen liittyvän pitkittäistutkimuksen toteuttamiseksi voisi mitata oppilaiden musiikillisen keksinnän valmiuksia ja kehittymistä käytännön harjoitteilla, jonka jälkeen oppimistuloksia peilattaisiin oppilaiden musiikillisen tietämyksen lähtötasoon. Herää kuitenkin kysymys, onko improvisaation taitotasoa mielekästä mitata, jos pääpaino on yksilön onnistumisen kokemuksissa ja ilon löytämisessä luovan musiikillisen toiminnan kautta.
first_indexed 2020-04-24T20:05:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtanen, V\u00e4in\u00f6", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-24T06:07:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-24T06:07:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68661", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 kesken\u00e4\u00e4n musiikin perusteiden ja improvisoinnin osalta, sek\u00e4 tutkin improvisointia luovan oppimisprosessin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavalla musiikin teorian tiet\u00e4mys auttaa yksil\u00f6\u00e4 improvisoinnin oppimisessa. Olen itse kiinnostunut musiikin teoriasta ja improvisoimisesta, ja haluaisinkin selvitt\u00e4\u00e4, miten musiikin eri osa-alueiden opettamista saataisiin monipuolistettua ja yhten\u00e4istetty\u00e4 siten, ett\u00e4 oppiminen on sek\u00e4 tehokasta ett\u00e4 mielek\u00e4st\u00e4. Musiikin opiskelu tulisikin olla luovaa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4 sek\u00e4 lukiossa ett\u00e4 musiikkiopistossa. \n \nToteutin tutkielmani kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastelin lukion opetussuunnitelmaa ja eri musiikkiopistojen taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman sovellutuksia. Lis\u00e4ksi hy\u00f6dynsin lukion musiikinopetuksen oppimateriaaleja, musiikin perusteiden oppimateriaaleja, jazzmusiikin harmonian ja improvisoinnin oppimateriaaleja sek\u00e4 muita tieteellisi\u00e4 l\u00e4hteit\u00e4 liittyen musiikilliseen luovuuteen ja oppimiseen. \n\nTiettyjen musiikin teorian aihealueiden ymm\u00e4rt\u00e4minen luo pohjaa improvisoinnissa kehittymiselle. Esimerkiksi erilaisten asteikoiden k\u00e4ytt\u00e4minen ja soinnun s\u00e4velien hahmottaminen luovat sopivia rajoitteita improvisoimiseen ja auttavat improvisoinnin oppimisprosessissa. Improvisointi usein liitet\u00e4\u00e4n jazzimprovisointiin sek\u00e4 sit\u00e4 usein selitet\u00e4\u00e4nkin jazzmusiikin teorian kautta. Kuitenkin improvisointiin liittyvi\u00e4 merkityksi\u00e4 voidaan l\u00e4hesty\u00e4 yht\u00e4 lailla my\u00f6s l\u00e4nsimaisen taidemusiikin teorian kautta, kuten konsonoivuus ja dissonoivuus, asteikot ja moodit sek\u00e4 intervallisuhteet. T\u00e4m\u00e4n vuoksi ei ole mieleist\u00e4 vet\u00e4\u00e4 rajaa jazzmusiikin ja l\u00e4nsimaisen taidemusiikin teorian v\u00e4lille, sill\u00e4 molemmissa p\u00e4tee samat musiikilliset perusteet, joita voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 musiikillisen improvisoinnin oppimisessa. \n\nT\u00e4st\u00e4 tutkielmasta on mahdollista jatkaa pro gradu -tutkielmaan, jossa aineistonkeruu toteutettaisiin haastattelemalla. Haastattelujen teemana voisi olla muun muassa musiikinopettajien kokemuksia ja asenteita improvisoinnista tai musiikin teoriasta sek\u00e4 oppilaiden yksil\u00f6llisi\u00e4 kokemuksia edell\u00e4 mainituista aiheista. Toisaalta improvisoinnin oppimiseen liittyv\u00e4n pitkitt\u00e4istutkimuksen toteuttamiseksi voisi mitata oppilaiden musiikillisen keksinn\u00e4n valmiuksia ja kehittymist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoitteilla, jonka j\u00e4lkeen oppimistuloksia peilattaisiin oppilaiden musiikillisen tiet\u00e4myksen l\u00e4ht\u00f6tasoon. Her\u00e4\u00e4 kuitenkin kysymys, onko improvisaation taitotasoa mielek\u00e4st\u00e4 mitata, jos p\u00e4\u00e4paino on yksil\u00f6n onnistumisen kokemuksissa ja ilon l\u00f6yt\u00e4misess\u00e4 luovan musiikillisen toiminnan kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-24T06:07:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-24T06:07:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "24", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004242873", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "improvisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68661
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14b86698-b169-4e6d-88a6-3fc1ecd05a86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004242873.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtanen, Väinö Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla Musiikkikasvatus Music Education 3052 improvisointi musiikkikasvatus musiikki opetus musiikkioppilaitokset luovuus musiikinteoria oppiminen
title Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
title_full Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
title_fullStr Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
title_full_unstemmed Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
title_short Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
title_sort musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
title_txtP Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 improvisointi musiikkikasvatus musiikki opetus musiikkioppilaitokset luovuus musiikinteoria oppiminen
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus improvisointi luovuus musiikinteoria musiikki musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68661 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004242873
work_keys_str_mv AT huhtanenväinö musiikillisenimprovisoinninoppiminenmusiikinteorianavulla