Median adonikset miehen representaatiot iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa

Tässä tutkielmassa kuvataan, millaisten diskurssien avulla miestä representoidaan suomalaisten iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa. Tavoitteena on analysoida esiin nousevaa maskuliinisuutta. Lisäksi tarkastellaan, kuka miehestä puhuu ja ylläpitävätkö vai haastavatko iltapäivälehdet yhteis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mynttinen, Oona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68623
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa kuvataan, millaisten diskurssien avulla miestä representoidaan suomalaisten iltapäivälehtien seksiaiheisissa artikkeleissa. Tavoitteena on analysoida esiin nousevaa maskuliinisuutta. Lisäksi tarkastellaan, kuka miehestä puhuu ja ylläpitävätkö vai haastavatko iltapäivälehdet yhteiskunnallisia valtarakenteita. Aineisto koostuu kahdeksasta artikkelista, joista neljä on Iltalehden ja neljä Ilta-Sanomien. Aineistoa analysoidaan kriittisen diskurssianalyysin menetelmin ja toistuvia puhetapoja pyritään kuvaamaan. Aineistosta nousi esille neljä diskurssia: aina himokas mies, tunteeton mies, uusi mies ja itsevarma seksikone. Artikkeleissa toistuu maskuliinisuuden vallitsevat piirteet eli halu harrastaa seksiä, itsevarmuus ja tunteettomuus. Miehen seksuaalisuus nähdään lähes poikkeuksetta myönteisenä asiana. Naiset ylläpitävät näitä diskursseja enemmän kuin miehet. Iltapäivälehdet eivät haasta vallitsevaa maskuliinisuutta, vaikka niillä olisi siihen mahdollisuus. Muutosta on havaittavissa, mutta sekin tapahtuu olemassa olevien diskurssien puitteissa.