Make it work! developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama

Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua franca, on luonnollista että kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen nähdä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhunen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68609
_version_ 1826225735811989504
author Karhunen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karhunen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karhunen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karhunen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Kulttuurienvälisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkittävä osa yksilön kykyä toimia ja viestiä tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua franca, on luonnollista että kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen nähdään myös osana lukion englannin opetusta, jossa yhtenä opetuksen yleisenä tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kielellistä ja kulttuurista toimijuutta myös globaaleissa yhteisöissä. Kulttuurienvälisen kompetenssin kehityksen pohjana toimivat yksilön kokemukset kulttuurienvälisistä kohtaamisista. Luokkahuoneympäristössä näitä kokemuksia voidaan mahdollistaa draaman työtapojen ja etenkin roolissa työskentelemisen avulla, ja draamaa suositellaankin usein kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen työvälineeksi. Sopivaa ja helppokäyttöistä draamamateriaalia ei kuitenkaan aina ole opettajille helposti saatavilla, sillä oppikirjojen sisältämä draamamateriaali ei usein rohkaise kulttuuristen teemojen syvempään tutkimiseen roolissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on laatia opetusmateriaalipaketti kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämiseen draaman avulla lukion englannin opetukseen, ja täten osaltaan parantaa teoriapohjaisen, helppokäyttöisen draamallisen opetusmateriaalin saatavuutta. Materiaalipaketti on suunniteltu pohjaten kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisen malleihin draamakasvatuksen teoreettisessa viitekehyksessä, jossa oppimisen nähdään tapahtuvan roolissa toimimisen, sekä tämän toiminnan reflektoinnin seurauksena. Materiaalissa hyödynnetään monipuolisesti draaman eri työtapoja, joiden avulla englannin opetukseen voidaan luoda monipuolisia mahdollisuuksia kulttuurienvälisten ilmiöiden tutkimiseen. Materiaalipaketti on suunniteltu lukion englannin A-oppimäärän ylimääräiseksi kurssiksi, mutta harjoitteet sopivat hyödynnettäviksi myös englannin pakollisilla ja syventävillä kursseilla. Materiaali rakentuu työelämään liittyvien teemojen ympärille, ja se on suunniteltu kielten opettajille, joilla ei ole aiempaa kokemusta draaman hyödyntämisestä kieltenopetuksessa.
first_indexed 2020-04-21T20:07:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karhunen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-21T05:29:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-21T05:29:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin tunnistetaan laajalti olevan merkitt\u00e4v\u00e4 osa yksil\u00f6n kyky\u00e4 toimia ja viesti\u00e4 tehokkaasti kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisissa konteksteissa. Englannin kielen ollessa globaali lingua franca, on luonnollista ett\u00e4 kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin kehitt\u00e4minen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n my\u00f6s osana lukion englannin opetusta, jossa yhten\u00e4 opetuksen yleisen\u00e4 tavoitteena on kehitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden kielellist\u00e4 ja kulttuurista toimijuutta my\u00f6s globaaleissa yhteis\u00f6iss\u00e4. Kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin kehityksen pohjana toimivat yksil\u00f6n kokemukset kulttuurienv\u00e4lisist\u00e4 kohtaamisista. Luokkahuoneymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 n\u00e4it\u00e4 kokemuksia voidaan mahdollistaa draaman ty\u00f6tapojen ja etenkin roolissa ty\u00f6skentelemisen avulla, ja draamaa suositellaankin usein kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin kehitt\u00e4misen ty\u00f6v\u00e4lineeksi. Sopivaa ja helppok\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 draamamateriaalia ei kuitenkaan aina ole opettajille helposti saatavilla, sill\u00e4 oppikirjojen sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4 draamamateriaali ei usein rohkaise kulttuuristen teemojen syvemp\u00e4\u00e4n tutkimiseen roolissa.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on laatia opetusmateriaalipaketti kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin kehitt\u00e4miseen draaman avulla lukion englannin opetukseen, ja t\u00e4ten osaltaan parantaa teoriapohjaisen, helppok\u00e4ytt\u00f6isen draamallisen opetusmateriaalin saatavuutta. Materiaalipaketti on suunniteltu pohjaten kulttuurienv\u00e4lisen kompetenssin kehitt\u00e4misen malleihin draamakasvatuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4, jossa oppimisen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tapahtuvan roolissa toimimisen, sek\u00e4 t\u00e4m\u00e4n toiminnan reflektoinnin seurauksena. Materiaalissa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n monipuolisesti draaman eri ty\u00f6tapoja, joiden avulla englannin opetukseen voidaan luoda monipuolisia mahdollisuuksia kulttuurienv\u00e4listen ilmi\u00f6iden tutkimiseen. Materiaalipaketti on suunniteltu lukion englannin A-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iseksi kurssiksi, mutta harjoitteet sopivat hy\u00f6dynnett\u00e4viksi my\u00f6s englannin pakollisilla ja syvent\u00e4vill\u00e4 kursseilla. Materiaali rakentuu ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyvien teemojen ymp\u00e4rille, ja se on suunniteltu kielten opettajille, joilla ei ole aiempaa kokemusta draaman hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 kieltenopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-21T05:29:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-21T05:29:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "166", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "drama in education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Make it work! : developing upper secondary school students\u2019 intercultural competence through drama : a material package", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004212822", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamapedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "experiential learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cooperative learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interculturalism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "drama pedagogy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "drama education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68609
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aa80c63a-2125-4274-aa0c-6ee6863e61d1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004212822.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karhunen, Roosa Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package EFL drama in education Englannin kieli English 301 kokemusoppiminen lukio yhteistoiminnallinen oppiminen opetus kulttuurienvälisyys oppiminen draamapedagogiikka draamakasvatus englannin kieli experiential learning general upper secondary school cooperative learning teaching and instruction interculturalism learning drama pedagogy drama education English language
title Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
title_full Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
title_fullStr Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
title_full_unstemmed Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
title_short Make it work!
title_sort make it work developing upper secondary school students intercultural competence through drama a material package
title_sub developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama
title_txtP Make it work! : developing upper secondary school students’ intercultural competence through drama : a material package
topic EFL drama in education Englannin kieli English 301 kokemusoppiminen lukio yhteistoiminnallinen oppiminen opetus kulttuurienvälisyys oppiminen draamapedagogiikka draamakasvatus englannin kieli experiential learning general upper secondary school cooperative learning teaching and instruction interculturalism learning drama pedagogy drama education English language
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language cooperative learning draamakasvatus draamapedagogiikka drama education drama in education drama pedagogy englannin kieli experiential learning general upper secondary school interculturalism kokemusoppiminen kulttuurienvälisyys learning lukio opetus oppiminen teaching and instruction yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68609 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004212822
work_keys_str_mv AT karhunenroosa makeitworkdevelopinguppersecondaryschoolstudentsinterculturalcompetencethroughdram