fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylinen, Sasu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-20T05:52:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-20T05:52:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68600", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uuden opetussuunnitelman my\u00f6t\u00e4 peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyiv\u00e4t opetettaviksi alakoulun puolelle, mik\u00e4 asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. T\u00e4m\u00e4n Pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena on tarkastella, onko uusissa alakoulun oppikirjoissa otettu huomioon oppijoiden ik\u00e4 ja kypsyystaso. Vertailen vanhempaa yl\u00e4koulun oppikirjaa kahteen uuteen alakoulun oppikirjaan. Taustateorianani on Manfred Pienemannin prosessoitavuusteoria. Tutkin, mille prosessoitavuusteorian tasolle alakoulun oppikirjat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t verrattuna yl\u00e4koulun oppikirjaan. Lis\u00e4ksi tutkimukseni kohteena ovat opetettavien rakenteiden lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 ja millaisilla harjoituksilla rakenteita harjoitellaan. Tutkin my\u00f6s, n\u00e4hd\u00e4\u00e4nk\u00f6 oppikirjojen kielioppis\u00e4\u00e4nn\u00f6t tuotteena vai prosessina. Lopuksi tarkastelen, muodostetaanko kielioppis\u00e4\u00e4nn\u00f6t induktiivisesti vai deduktiivisesti. Tutkimusmateriaalina ovat 7. luokalla k\u00e4ytetty Sanoma Pron Klick 7, alakoulussa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t Sanoma Pron Hallonb\u00e5t 1-2 sek\u00e4 Otavan Megafon 1, joista kaikista tutkin kaksi enimm\u00e4ist\u00e4 kurssia. Tutkimusmetodini on p\u00e4\u00e4osin laadullinen sis\u00e4lt\u00f6analyysi, jota t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen sis\u00e4lt\u00f6analyysi erilaisten taulukoiden ja numeroiden muodossa. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kaikki oppikirjat saavuttavat prosessoitavuusteorian lausetason, mutta merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 on, ett\u00e4 Hallonb\u00e5tissa on paljon v\u00e4hemm\u00e4n rakenteita kuin kahdessa muussa oppikirjassa. Lis\u00e4ksi Klick ja Megafon etenev\u00e4t my\u00f6s nopeammin kuin Hallonb\u00e5t. Tulokset antavat ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 alakoulun kirjoista Megafon ei n\u00e4ytt\u00e4isi ottavan huomioon oppijoiden ik\u00e4\u00e4, eik\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n Megafon oppijoiden kypsyystasoa Pienemannin asteikolla mitattuna. Merkitt\u00e4vin ero oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4 on, ett\u00e4 Hallonb\u00e5t n\u00e4kee kieliopin prosessina: kielioppia harjoitellaan kielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, kun taas Klick ja Megafon keskittyv\u00e4t perinteisiin kielioppiteht\u00e4viin, eli niiss\u00e4 kielioppi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tuotteena. Kielioppiharjoituksia analysoidessani k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 saadakseni monipuolisemman kuvan koko oppimateriaalista analyysiin oli liitett\u00e4v\u00e4 my\u00f6s opettajan materiaalit. Monipuolisimmaksi oppimateriaaliksi osoittautui Hallonb\u00e5t oheismateriaaleineen, joka ottaa huomioon erityyppiset oppijat sek\u00e4 heid\u00e4n luontaisen liikunnantarpeensa. Lis\u00e4ksi Hallonb\u00e5t-oppikirjassa perinteiset tekstikappaleet ja kielioppiselitykset on korvattu videoilla. Yksi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi selvitt\u00e4\u00e4, saavuttavatko oppijat samat oppimistulokset oppikirjasta riippumatta ja ovatko Hallonb\u00e5t-oppikirjaa k\u00e4ytt\u00e4neet oppijat rohkeampia ja valmiimpia suulliseen viestint\u00e4\u00e4n, koska kirja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon kommunikatiivisia harjoituksia. Lis\u00e4ksi olisi kiinnostavaa kuulla, millaisia kokemuksia oppikirjoja k\u00e4ytt\u00e4neill\u00e4 opettajilla ja oppilailla on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-20T05:52:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-20T05:52:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Grammatikframst\u00e4llningen i nyb\u00f6rjarsvenska : en analys av l\u00e4rob\u00f6ckerna Klick, Megafon och Hallonb\u00e5t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004202816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|