Grammatikframställningen i nybörjarsvenska en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt

Uuden opetussuunnitelman myötä peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyivät opetettaviksi alakoulun puolelle, mikä asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella, onko uusissa alakoulun oppikirjoissa o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylinen, Sasu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68600
_version_ 1828193088115310592
author Ylinen, Sasu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylinen, Sasu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylinen, Sasu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylinen, Sasu
datasource_str_mv jyx
description Uuden opetussuunnitelman myötä peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyivät opetettaviksi alakoulun puolelle, mikä asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella, onko uusissa alakoulun oppikirjoissa otettu huomioon oppijoiden ikä ja kypsyystaso. Vertailen vanhempaa yläkoulun oppikirjaa kahteen uuteen alakoulun oppikirjaan. Taustateorianani on Manfred Pienemannin prosessoitavuusteoria. Tutkin, mille prosessoitavuusteorian tasolle alakoulun oppikirjat pääsevät verrattuna yläkoulun oppikirjaan. Lisäksi tutkimukseni kohteena ovat opetettavien rakenteiden lukumäärä ja millaisilla harjoituksilla rakenteita harjoitellaan. Tutkin myös, nähdäänkö oppikirjojen kielioppisäännöt tuotteena vai prosessina. Lopuksi tarkastelen, muodostetaanko kielioppisäännöt induktiivisesti vai deduktiivisesti. Tutkimusmateriaalina ovat 7. luokalla käytetty Sanoma Pron Klick 7, alakoulussa käytettävät Sanoma Pron Hallonbåt 1-2 sekä Otavan Megafon 1, joista kaikista tutkin kaksi enimmäistä kurssia. Tutkimusmetodini on pääosin laadullinen sisältöanalyysi, jota täydentää määrällinen sisältöanalyysi erilaisten taulukoiden ja numeroiden muodossa. Tutkimuksessa selvisi, että kaikki oppikirjat saavuttavat prosessoitavuusteorian lausetason, mutta merkittävää on, että Hallonbåtissa on paljon vähemmän rakenteita kuin kahdessa muussa oppikirjassa. Lisäksi Klick ja Megafon etenevät myös nopeammin kuin Hallonbåt. Tulokset antavat ymmärtää, että alakoulun kirjoista Megafon ei näyttäisi ottavan huomioon oppijoiden ikää, eikä myöskään Megafon oppijoiden kypsyystasoa Pienemannin asteikolla mitattuna. Merkittävin ero oppikirjojen välillä on, että Hallonbåt näkee kieliopin prosessina: kielioppia harjoitellaan kieltä käyttämällä, kun taas Klick ja Megafon keskittyvät perinteisiin kielioppitehtäviin, eli niissä kielioppi nähdään tuotteena. Kielioppiharjoituksia analysoidessani kävi ilmi, että saadakseni monipuolisemman kuvan koko oppimateriaalista analyysiin oli liitettävä myös opettajan materiaalit. Monipuolisimmaksi oppimateriaaliksi osoittautui Hallonbåt oheismateriaaleineen, joka ottaa huomioon erityyppiset oppijat sekä heidän luontaisen liikunnantarpeensa. Lisäksi Hallonbåt-oppikirjassa perinteiset tekstikappaleet ja kielioppiselitykset on korvattu videoilla. Yksi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi selvittää, saavuttavatko oppijat samat oppimistulokset oppikirjasta riippumatta ja ovatko Hallonbåt-oppikirjaa käyttäneet oppijat rohkeampia ja valmiimpia suulliseen viestintään, koska kirja sisältää paljon kommunikatiivisia harjoituksia. Lisäksi olisi kiinnostavaa kuulla, millaisia kokemuksia oppikirjoja käyttäneillä opettajilla ja oppilailla on.
first_indexed 2020-04-20T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylinen, Sasu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-20T05:52:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-20T05:52:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68600", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uuden opetussuunnitelman my\u00f6t\u00e4 peruskoulun ruotsin opetus koki suuria muutoksia: kuudesta kurssista kaksi siirtyiv\u00e4t opetettaviksi alakoulun puolelle, mik\u00e4 asettaa uusia vaatimuksia opetusmateriaaleille. T\u00e4m\u00e4n Pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena on tarkastella, onko uusissa alakoulun oppikirjoissa otettu huomioon oppijoiden ik\u00e4 ja kypsyystaso. Vertailen vanhempaa yl\u00e4koulun oppikirjaa kahteen uuteen alakoulun oppikirjaan. Taustateorianani on Manfred Pienemannin prosessoitavuusteoria. Tutkin, mille prosessoitavuusteorian tasolle alakoulun oppikirjat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t verrattuna yl\u00e4koulun oppikirjaan. Lis\u00e4ksi tutkimukseni kohteena ovat opetettavien rakenteiden lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 ja millaisilla harjoituksilla rakenteita harjoitellaan. Tutkin my\u00f6s, n\u00e4hd\u00e4\u00e4nk\u00f6 oppikirjojen kielioppis\u00e4\u00e4nn\u00f6t tuotteena vai prosessina. Lopuksi tarkastelen, muodostetaanko kielioppis\u00e4\u00e4nn\u00f6t induktiivisesti vai deduktiivisesti. Tutkimusmateriaalina ovat 7. luokalla k\u00e4ytetty Sanoma Pron Klick 7, alakoulussa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t Sanoma Pron Hallonb\u00e5t 1-2 sek\u00e4 Otavan Megafon 1, joista kaikista tutkin kaksi enimm\u00e4ist\u00e4 kurssia. Tutkimusmetodini on p\u00e4\u00e4osin laadullinen sis\u00e4lt\u00f6analyysi, jota t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen sis\u00e4lt\u00f6analyysi erilaisten taulukoiden ja numeroiden muodossa. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kaikki oppikirjat saavuttavat prosessoitavuusteorian lausetason, mutta merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 on, ett\u00e4 Hallonb\u00e5tissa on paljon v\u00e4hemm\u00e4n rakenteita kuin kahdessa muussa oppikirjassa. Lis\u00e4ksi Klick ja Megafon etenev\u00e4t my\u00f6s nopeammin kuin Hallonb\u00e5t. Tulokset antavat ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 alakoulun kirjoista Megafon ei n\u00e4ytt\u00e4isi ottavan huomioon oppijoiden ik\u00e4\u00e4, eik\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n Megafon oppijoiden kypsyystasoa Pienemannin asteikolla mitattuna. Merkitt\u00e4vin ero oppikirjojen v\u00e4lill\u00e4 on, ett\u00e4 Hallonb\u00e5t n\u00e4kee kieliopin prosessina: kielioppia harjoitellaan kielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, kun taas Klick ja Megafon keskittyv\u00e4t perinteisiin kielioppiteht\u00e4viin, eli niiss\u00e4 kielioppi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tuotteena. Kielioppiharjoituksia analysoidessani k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 saadakseni monipuolisemman kuvan koko oppimateriaalista analyysiin oli liitett\u00e4v\u00e4 my\u00f6s opettajan materiaalit. Monipuolisimmaksi oppimateriaaliksi osoittautui Hallonb\u00e5t oheismateriaaleineen, joka ottaa huomioon erityyppiset oppijat sek\u00e4 heid\u00e4n luontaisen liikunnantarpeensa. Lis\u00e4ksi Hallonb\u00e5t-oppikirjassa perinteiset tekstikappaleet ja kielioppiselitykset on korvattu videoilla. Yksi mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi selvitt\u00e4\u00e4, saavuttavatko oppijat samat oppimistulokset oppikirjasta riippumatta ja ovatko Hallonb\u00e5t-oppikirjaa k\u00e4ytt\u00e4neet oppijat rohkeampia ja valmiimpia suulliseen viestint\u00e4\u00e4n, koska kirja sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 paljon kommunikatiivisia harjoituksia. Lis\u00e4ksi olisi kiinnostavaa kuulla, millaisia kokemuksia oppikirjoja k\u00e4ytt\u00e4neill\u00e4 opettajilla ja oppilailla on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-20T05:52:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-20T05:52:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Grammatikframst\u00e4llningen i nyb\u00f6rjarsvenska : en analys av l\u00e4rob\u00f6ckerna Klick, Megafon och Hallonb\u00e5t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004202816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68600
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a922ff81-88d8-4b69-83e4-1269e937f8f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004202816.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylinen, Sasu Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kielen oppiminen opetus oppiminen kieli ja kielet oppimateriaali oppikirjat yläkoulu
title Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
title_full Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
title_fullStr Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
title_full_unstemmed Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
title_short Grammatikframställningen i nybörjarsvenska
title_sort grammatikframställningen i nybörjarsvenska en analys av läroböckerna klick megafon och hallonbåt
title_sub en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
title_txtP Grammatikframställningen i nybörjarsvenska : en analys av läroböckerna Klick, Megafon och Hallonbåt
topic Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kielen oppiminen opetus oppiminen kieli ja kielet oppimateriaali oppikirjat yläkoulu
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kieli ja kielet opetus oppikirjat oppimateriaali oppiminen ruotsin kieli yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68600 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004202816
work_keys_str_mv AT ylinensasu grammatikframställningeninybörjarsvenskaenanalysavläroböckernaklickmegafonochhallonbå