Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisesta. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Laadulline...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Harju, Henna, Kellokoski, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68577
_version_ 1826225700791648256
author Harju, Henna Kellokoski, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju, Henna Kellokoski, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju, Henna Kellokoski, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä alakouluikäisellä oppilaalla. Lisäksi selvitimme luokanopettajien käsityksiä psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisesta. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Laadullinen aineisto kerättiin avoimilla haastatteluilla alkuvuodesta 2020. Haastateltavana oli kuusi luokanopettajaa Keski- ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Aineiston analyysipolku on edennyt fenomenografisen analyysin mukaisesti viiden vaiheen kautta. Analyysin myötä muodostui viisi kuvauskategoriaa. Psyykkisen oireilun esiintymistä kuvaa ulospäin suuntautuvan oireilun sekä sisäänpäin suuntautuvan oireilun kuvauskategoriat. Oireilu nähtiin hyvin moninaisena, mutta toisaalta helposti tunnistettavana. Huolen herääminen, opettajan pedagogiset ratkaisut ja asiantuntijat tukemisessa selittävät psyykkisen oireilun tukemista. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että edistävinä tekijöinä psyykkisen oireilun tukemisessa nähtiin olevan varhainen puuttuminen, asiantuntijoiden ja kodin tuki sekä erilaiset tukitoimet. Onnistuakseen psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisessa vaaditaan oppilaan kanssa toimijoilta samaa, lapsen edun mukaista tavoitetta. Tukemisen näkökulmasta tarkasteltuna korostui vahva oppilaantuntemus sekä huolen eteenpäin vieminen. Tutkittavat kuitenkin kaipasivat enemmän valmiuksia itseltään psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemiseen.
first_indexed 2020-04-17T20:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kellokoski, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-17T06:00:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-17T06:00:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 psyykkisen oireilun esiintymisest\u00e4 alakouluik\u00e4isell\u00e4 oppilaalla. Lis\u00e4ksi\nselvitimme luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemisesta.\nTutkimuksen l\u00e4hestymistapa on fenomenografinen. Laadullinen aineisto\nker\u00e4ttiin avoimilla haastatteluilla alkuvuodesta 2020. Haastateltavana oli kuusi\nluokanopettajaa Keski- ja Etel\u00e4-Pohjanmaan alueelta. Aineiston analyysipolku\non edennyt fenomenografisen analyysin mukaisesti viiden vaiheen kautta. Analyysin my\u00f6t\u00e4 muodostui viisi kuvauskategoriaa. Psyykkisen oireilun esiintymist\u00e4 kuvaa ulosp\u00e4in suuntautuvan oireilun sek\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in suuntautuvan oireilun kuvauskategoriat. Oireilu n\u00e4htiin hyvin moninaisena, mutta toisaalta helposti tunnistettavana. Huolen her\u00e4\u00e4minen, opettajan pedagogiset ratkaisut ja asiantuntijat tukemisessa selitt\u00e4v\u00e4t psyykkisen oireilun tukemista.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 edist\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 psyykkisen oireilun tukemisessa n\u00e4htiin olevan varhainen puuttuminen, asiantuntijoiden ja kodin tuki sek\u00e4 erilaiset tukitoimet. Onnistuakseen psyykkisesti oireilevan\noppilaan tukemisessa vaaditaan oppilaan kanssa toimijoilta samaa, lapsen edun\nmukaista tavoitetta. Tukemisen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna korostui vahva oppilaantuntemus sek\u00e4 huolen eteenp\u00e4in vieminen. Tutkittavat kuitenkin kaipasivat enemm\u00e4n valmiuksia itselt\u00e4\u00e4n psyykkisesti oireilevan oppilaan tukemiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-17T06:00:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-17T06:00:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen oireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset ratkaisut", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 psyykkisen oireilun esiintymisest\u00e4 ja tukemisesta alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004172800", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68577
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7b9868d-e7ec-425a-9750-504e46555372\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004172800.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju, Henna Kellokoski, Linda Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa psyykkinen oireilu oppilaan tukeminen pedagogiset ratkaisut Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu moniammatillisuus mielenterveyshäiriöt mielenterveysongelmat oppilaat käyttäytymishäiriöt mielenterveys tunne-elämän häiriöt luokanopettajat
title Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
title_full Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
title_short Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
title_sort luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä psyykkisen oireilun esiintymisestä ja tukemisesta alakoulussa
topic psyykkinen oireilu oppilaan tukeminen pedagogiset ratkaisut Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu moniammatillisuus mielenterveyshäiriöt mielenterveysongelmat oppilaat käyttäytymishäiriöt mielenterveys tunne-elämän häiriöt luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu käyttäytymishäiriöt luokanopettajat mielenterveys mielenterveyshäiriöt mielenterveysongelmat moniammatillisuus oppilaan tukeminen oppilaat pedagogiset ratkaisut psyykkinen oireilu tunne-elämän häiriöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68577 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004172800
work_keys_str_mv AT harjuhenna luokanopettajienkäsityksiäpsyykkisenoireilunesiintymisestäjatukemisestaalakoulussa