Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa

Tämä tutkimus on lapsilähtöinen tapaustutkimus, jossa kokeillaan tarinasäveltämisen työtapaa ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa. Tutkimuksessa selvitetään kvalitatiivisella otteella, mitä piirteitä tutkimushenkilön tarinasävellyksissä tulee esiin, ja miten minäpystyvyyden osatekijät näyttäytyvät...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hurme-Kuikka, Tuija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68550
_version_ 1826225798275661824
author Hurme-Kuikka, Tuija
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hurme-Kuikka, Tuija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hurme-Kuikka, Tuija Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hurme-Kuikka, Tuija
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus on lapsilähtöinen tapaustutkimus, jossa kokeillaan tarinasäveltämisen työtapaa ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa. Tutkimuksessa selvitetään kvalitatiivisella otteella, mitä piirteitä tutkimushenkilön tarinasävellyksissä tulee esiin, ja miten minäpystyvyyden osatekijät näyttäytyvät hänen kanssaan toteutettavissa tarinasäveltämisen tuokioissa. Tutkimushenkilö toimii tutkijakumppanina tutkimuksen suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheessa. Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla tutkimushenkilön kymmenen tarinasäveltämisen tuokiota ja niiden päätteeksi pidetty tarinasäveltämisen konsertti. Tiivistin aineiston etsimällä siitä minäpystyvyyden osatekijöihin, onnistumisen kokemuksiin, palautteeseen, tunne- ja fysiologisiin kokemuksiin sekä vertaiskokemuksiin ja -malleihin, liittyviä katkelmia. Nämä katkelmat katsoin ja analysoin tarinasäveltäjän, tutkijakumppanini, kanssa yhteensä kolmessa tapaamisessa. Samalla tarkastelimme hänen tekemiään tarinasävellyksiä ja soitimme niitä. Nämäkin tapaamiset videoitiin. Litteroin näin syntyneen aineiston olennaisin osin ja käsittelin sitä sekä aineisto- että teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Koska kysymyksessä on lapsilähtöinen tutkimus, tutkijakumppanini on hyväksynyt tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset. Hän on myös valinnut teoksistaan tässä tutkimuksessa tarkemmin esiteltävät tarinasävellykset. Tutkimus tuo näkyviin tutkimushenkilön tarinasävellysten aiheet ja musiikilliset piirteet. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tutkimushenkilön tarinasävellysten aiheet nousevat hänen kiinnostuksenkohteistaan ja arjestaan. Instrumenttivalinnat ja oman äänen käyttö näyttäytyvät teoksissa monipuolisina. Tutkimushenkilön teosten musiikillisissa ratkaisuissa erottuu kahta erilaista lähestymistapaa: toisissa näkyy pyrkimys tonaalisuuteen ja sävellajin tuntuun, toisissa ote on sen sijaan kokeileva. Instrumenttivalinta näyttää osin suuntaavan teosten musiikillisia piirteitä. Tutkimushenkilön musikaalisuus ja musiikin harrastaminen tulevat esiin teosten tonaalisina pyrkimyksinä, melodisten ja rytmisten aiheiden tavoitteluna, aiheiden toistoon perustuvana käsittelynä ja jonkinlaisena musiikillisen muodon tajuna. Tässä tarinasäveltämisen kokeilussa kaikki minäpystyvyyden osatekijät, onnistumisen kokemukset, palaute, tunne- ja fysiologiset kokemukset sekä vertaiskokemukset ja -mallit, tulevat näkyviin myönteisinä. Tarinasäveltämisen työtapa voi siis tarjota useita aineksia tarinasäveltäjän minäpystyvyyden tukemiseen. Lisäksi tarinasäveltäminen menetelmänä näyttää tässä tutkimuksessa tukevan ADHD-piirteisen esikoululaisen uskoa omiin kykyihinsä, mikä kasvattaa motivaatiota ja siten tukee keskittymistä. Tämä tutkimus tuo niin ikään esiin hyväksyvän ja kiireettömän vuorovaikutuksen merkityksiä ja herättää pohtimaan sitä, millaisia ulottuvuuksia ne voivat saada ADHD-piirteisen lapsen arjessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:24Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hurme-Kuikka, Tuija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-16T06:02:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-16T06:02:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus on lapsil\u00e4ht\u00f6inen tapaustutkimus, jossa kokeillaan tarinas\u00e4velt\u00e4misen ty\u00f6tapaa ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n kvalitatiivisella otteella, mit\u00e4 piirteit\u00e4 tutkimushenkil\u00f6n tarinas\u00e4vellyksiss\u00e4 tulee esiin, ja miten min\u00e4pystyvyyden osatekij\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t h\u00e4nen kanssaan toteutettavissa tarinas\u00e4velt\u00e4misen tuokioissa. Tutkimushenkil\u00f6 toimii tutkijakumppanina tutkimuksen suunnittelu-, toteutus- ja raportointivaiheessa. \n \nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin videoimalla tutkimushenkil\u00f6n kymmenen tarinas\u00e4velt\u00e4misen tuokiota ja niiden p\u00e4\u00e4tteeksi pidetty tarinas\u00e4velt\u00e4misen konsertti. Tiivistin aineiston etsim\u00e4ll\u00e4 siit\u00e4 min\u00e4pystyvyyden osatekij\u00f6ihin, onnistumisen kokemuksiin, palautteeseen, tunne- ja fysiologisiin kokemuksiin sek\u00e4 vertaiskokemuksiin ja -malleihin, liittyvi\u00e4 katkelmia. N\u00e4m\u00e4 katkelmat katsoin ja analysoin tarinas\u00e4velt\u00e4j\u00e4n, tutkijakumppanini, kanssa yhteens\u00e4 kolmessa tapaamisessa. Samalla tarkastelimme h\u00e4nen tekemi\u00e4\u00e4n tarinas\u00e4vellyksi\u00e4 ja soitimme niit\u00e4. N\u00e4m\u00e4kin tapaamiset videoitiin. Litteroin n\u00e4in syntyneen aineiston olennaisin osin ja k\u00e4sittelin sit\u00e4 sek\u00e4 aineisto- ett\u00e4 teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Koska kysymyksess\u00e4 on lapsil\u00e4ht\u00f6inen tutkimus, tutkijakumppanini on hyv\u00e4ksynyt tutkimuksen tulokset ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset. H\u00e4n on my\u00f6s valinnut teoksistaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkemmin esitelt\u00e4v\u00e4t tarinas\u00e4vellykset. \n \nTutkimus tuo n\u00e4kyviin tutkimushenkil\u00f6n tarinas\u00e4vellysten aiheet ja musiikilliset piirteet. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 tutkimushenkil\u00f6n tarinas\u00e4vellysten aiheet nousevat h\u00e4nen kiinnostuksenkohteistaan ja arjestaan. Instrumenttivalinnat ja oman \u00e4\u00e4nen k\u00e4ytt\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t teoksissa monipuolisina. Tutkimushenkil\u00f6n teosten musiikillisissa ratkaisuissa erottuu kahta erilaista l\u00e4hestymistapaa: toisissa n\u00e4kyy pyrkimys tonaalisuuteen ja s\u00e4vellajin tuntuun, toisissa ote on sen sijaan kokeileva. Instrumenttivalinta n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 osin suuntaavan teosten musiikillisia piirteit\u00e4. Tutkimushenkil\u00f6n musikaalisuus ja musiikin harrastaminen tulevat esiin teosten tonaalisina pyrkimyksin\u00e4, melodisten ja rytmisten aiheiden tavoitteluna, aiheiden toistoon perustuvana k\u00e4sittelyn\u00e4 ja jonkinlaisena musiikillisen muodon tajuna. \n \nT\u00e4ss\u00e4 tarinas\u00e4velt\u00e4misen kokeilussa kaikki min\u00e4pystyvyyden osatekij\u00e4t, onnistumisen kokemukset, palaute, tunne- ja fysiologiset kokemukset sek\u00e4 vertaiskokemukset ja -mallit, tulevat n\u00e4kyviin my\u00f6nteisin\u00e4. Tarinas\u00e4velt\u00e4misen ty\u00f6tapa voi siis tarjota useita aineksia tarinas\u00e4velt\u00e4j\u00e4n min\u00e4pystyvyyden tukemiseen. Lis\u00e4ksi tarinas\u00e4velt\u00e4minen menetelm\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tukevan ADHD-piirteisen esikoululaisen uskoa omiin kykyihins\u00e4, mik\u00e4 kasvattaa motivaatiota ja siten tukee keskittymist\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo niin ik\u00e4\u00e4n esiin hyv\u00e4ksyv\u00e4n ja kiireett\u00f6m\u00e4n vuorovaikutuksen merkityksi\u00e4 ja her\u00e4tt\u00e4\u00e4 pohtimaan sit\u00e4, millaisia ulottuvuuksia ne voivat saada ADHD-piirteisen lapsen arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-16T06:02:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-16T06:02:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarinas\u00e4velt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6inen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tarinas\u00e4velt\u00e4misen retkell\u00e4 ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004162772", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkiterapia (maisteriohjelma)", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Music Therapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3053", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68550
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hurme-Kuikka, Tuija Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa tarinasäveltäminen minäpystyvyys lapsilähtöinen tutkimus Musiikkiterapia (maisteriohjelma) Master's Degree Programme in Music Therapy 3053 tapaustutkimus ADHD vuorovaikutus luovuus musiikki lapset (ikäryhmät) säveltäminen kvalitatiivinen tutkimus
title Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
title_full Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
title_fullStr Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
title_full_unstemmed Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
title_short Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
title_sort tarinasäveltämisen retkellä adhd piirteisen esikoululaisen kanssa
title_txtP Tarinasäveltämisen retkellä ADHD-piirteisen esikoululaisen kanssa
topic tarinasäveltäminen minäpystyvyys lapsilähtöinen tutkimus Musiikkiterapia (maisteriohjelma) Master's Degree Programme in Music Therapy 3053 tapaustutkimus ADHD vuorovaikutus luovuus musiikki lapset (ikäryhmät) säveltäminen kvalitatiivinen tutkimus
topic_facet 3053 ADHD Master's Degree Programme in Music Therapy Musiikkiterapia (maisteriohjelma) kvalitatiivinen tutkimus lapset (ikäryhmät) lapsilähtöinen tutkimus luovuus minäpystyvyys musiikki säveltäminen tapaustutkimus tarinasäveltäminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68550 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004162772
work_keys_str_mv AT hurmekuikkatuija tarinasäveltämisenretkelläadhdpiirteisenesikoululaisenkanssa