Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajan ja 1. luokan oppilaiden välinen tunnetuki ilmeni oppitunneilla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien fysiologista stressitasoa ja sen yhteyttä luokassa ilmenevään tunnetukeen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jokela, Mervi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68444
_version_ 1828193069362577408
author Jokela, Mervi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokela, Mervi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokela, Mervi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokela, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajan ja 1. luokan oppilaiden välinen tunnetuki ilmeni oppitunneilla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien fysiologista stressitasoa ja sen yhteyttä luokassa ilmenevään tunnetukeen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja se oli osa Jyväskylän yliopiston Stressi ja vuorovaikutus luokassa -tutkimusta (TESSI). Tutkimusaineisto koostui kuuden luokanopettajan kolmesta vide-oidusta oppitunnista (yhteensä 18 oppituntia), jotka analysoitiin teoriaohjaa-van sisällönanalyysin avulla kuvaamalla vuorovaikutuksen laatua CLASS-menetelmän pohjalta tunnetuen kuvausten mukaisesti. Lisäksi aineistona olivat opettajien sylkinäytteet, jotka kerättiin työpäivän aikana. Sylkinäytteistä analysoitiin kortisolihormonipitoisuuksia, joita käytettiin tutkimuksessa fysiologisen stressin indikaattorina. Tulokset osoittivat, että kahden opettajan tunnetuki pääsääntöisesti vastasi CLASS-kriteereitä korkean tunnetuen osalta, kolmen opettajan tunnetuki vastasi keskitasoista tunnetukea ja puolestaan yhden opettajan tunnetuki vastasi keskitasoa hieman matalampaa tunnetukea CLASS-kriteereiden osalta. Opettajien fysiologinen stressitaso vaihteli siten, että kahdella opettajalla sylkinäytteistä mitatut kortisolihormonipitoisuudet olivat korkeat, kahdella opettajalla matalat ja kahdella opettajalla ne olivat keskitasoa verrattuna koko hankkeen laajempaan tutkimusaineistoon. Tulosten perusteella voidaan havaita, että opettajan antama tunnetuki vaihteli suhteessa opettajan fysiologiseen stressitasoon. Fysiologisen stressitason ja tunnetuen välillä ei kuitenkaan tässä tapaustutkimuksessa ollut löydettävissä selkeää yhteyttä. Lisää tutkimusta tarvitaan esimerkiksi tunnetuen yhteydestä opettajan fysiologiseen stressitasoon yhdessä itsearvioidun stressin kanssa.
first_indexed 2020-04-02T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokela, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-02T11:21:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-02T11:21:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68444", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajan ja 1. luokan oppilaiden v\u00e4linen tunnetuki ilmeni oppitunneilla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien fysiologista stressitasoa ja sen yhteytt\u00e4 luokassa ilmenev\u00e4\u00e4n tunnetukeen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja se oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Stressi ja vuorovaikutus luokassa -tutkimusta (TESSI). Tutkimusaineisto koostui kuuden luokanopettajan kolmesta vide-oidusta oppitunnista (yhteens\u00e4 18 oppituntia), jotka analysoitiin teoriaohjaa-van sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla kuvaamalla vuorovaikutuksen laatua CLASS-menetelm\u00e4n pohjalta tunnetuen kuvausten mukaisesti. Lis\u00e4ksi aineistona olivat opettajien sylkin\u00e4ytteet, jotka ker\u00e4ttiin ty\u00f6p\u00e4iv\u00e4n aikana. Sylkin\u00e4ytteist\u00e4 analysoitiin kortisolihormonipitoisuuksia, joita k\u00e4ytettiin tutkimuksessa fysiologisen stressin indikaattorina.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 kahden opettajan tunnetuki p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti vastasi CLASS-kriteereit\u00e4 korkean tunnetuen osalta, kolmen opettajan tunnetuki vastasi keskitasoista tunnetukea ja puolestaan yhden opettajan tunnetuki vastasi keskitasoa hieman matalampaa tunnetukea CLASS-kriteereiden osalta. Opettajien fysiologinen stressitaso vaihteli siten, ett\u00e4 kahdella opettajalla sylkin\u00e4ytteist\u00e4 mitatut kortisolihormonipitoisuudet olivat korkeat, kahdella opettajalla matalat ja kahdella opettajalla ne olivat keskitasoa verrattuna koko hankkeen laajempaan tutkimusaineistoon.\nTulosten perusteella voidaan havaita, ett\u00e4 opettajan antama tunnetuki vaihteli suhteessa opettajan fysiologiseen stressitasoon. Fysiologisen stressitason ja tunnetuen v\u00e4lill\u00e4 ei kuitenkaan t\u00e4ss\u00e4 tapaustutkimuksessa ollut l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 selke\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta tarvitaan esimerkiksi tunnetuen yhteydest\u00e4 opettajan fysiologiseen stressitasoon yhdess\u00e4 itsearvioidun stressin kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-02T11:21:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-02T11:21:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunnetuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysiologinen stressitaso", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kortisolipitoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004022657", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68444
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:12Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f32c0427-1311-45ee-b022-d1e646da573d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004022657.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokela, Mervi Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin tunnetuki fysiologinen stressitaso kortisolipitoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stressi opettajat vuorovaikutus luokanopettajat
title Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
title_full Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
title_fullStr Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
title_full_unstemmed Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
title_short Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
title_sort tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
title_txtP Tunnetuen yhteys luokanopettajan fysiologiseen stressiin
topic tunnetuki fysiologinen stressitaso kortisolipitoisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 stressi opettajat vuorovaikutus luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fysiologinen stressitaso kortisolipitoisuus luokanopettajat opettajat stressi tunnetuki vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68444 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004022657
work_keys_str_mv AT jokelamervi tunnetuenyhteysluokanopettajanfysiologiseenstressiin