Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista kouluhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimuso...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mikkola, Johanna, Peltomäki, Elli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68439
_version_ 1826225693924524033
author Mikkola, Johanna Peltomäki, Elli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkola, Johanna Peltomäki, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkola, Johanna Peltomäki, Elli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkola, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsessään ja mitä kokemuksia oppilailla on niiden nimeämisestä. Lisäksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista kouluhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella hyödyntäen lisäksi määrällistä aineiston kuvailua. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologishermeneuttinen. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistui 11 kuudennen luokan oppilasta ja kerätty tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppilaat nimesivät Huomaa hyvä! -materiaalin 26:sta luonteenvahvuuskortista kaikkiaan 19 eri luonteenvahvuutta. Suosituimpia valintoja olivat ryhmätyötaidot ja sinnikkyys. Kokemukset luonteenvahvuuksien nimeämisestä jakautuivat neutraaleihin, positiivisiin ja negatiivisiin kokemuksiin. Lisäksi tuloksista ilmeni, että luonteenvahvuudet tukivat oppilaiden kouluhyvinvointia sosiaalisten suhteiden, itsensä ilmaisun ja koulussa työskentelyn kautta. Tämän tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa teoriaa luonteenvahvuuksien hyödyntämisestä osana oppilaiden hyvinvointia. Tutkimustulokset vahvistivat luonteenvahvuuksien opettamisen merkitystä ja hyödyntämistä osana perusopetusta.
first_indexed 2020-04-02T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkola, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltom\u00e4ki, Elli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-02T10:47:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-02T10:47:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68439", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 luonteenvahvuuksia kuudesluokkalaiset tunnistavat itsess\u00e4\u00e4n ja mit\u00e4 kokemuksia oppilailla on niiden nime\u00e4misest\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin oppilaiden kokemuksia luonteenvahvuuksista kouluhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella hy\u00f6dynt\u00e4en lis\u00e4ksi m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineiston kuvailua. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli fenomenologishermeneuttinen. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyll\u00e4 2019. Tutkimukseen osallistui 11 kuudennen luokan oppilasta ja ker\u00e4tty tutkimusaineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Oppilaat nimesiv\u00e4t Huomaa hyv\u00e4! -materiaalin 26:sta luonteenvahvuuskortista kaikkiaan 19 eri luonteenvahvuutta. Suosituimpia valintoja olivat ryhm\u00e4ty\u00f6taidot ja sinnikkyys. Kokemukset luonteenvahvuuksien nime\u00e4misest\u00e4 jakautuivat neutraaleihin, positiivisiin ja negatiivisiin kokemuksiin. Lis\u00e4ksi tuloksista ilmeni, ett\u00e4 luonteenvahvuudet tukivat oppilaiden kouluhyvinvointia sosiaalisten suhteiden, itsens\u00e4 ilmaisun ja koulussa ty\u00f6skentelyn kautta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset tukivat aiempaa teoriaa luonteenvahvuuksien hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 osana oppilaiden hyvinvointia. Tutkimustulokset vahvistivat luonteenvahvuuksien opettamisen merkityst\u00e4 ja hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 osana perusopetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-02T10:47:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-02T10:47:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luonteenvahvuudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuusperustainen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nime\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004022652", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68439
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/53b95954-e45d-4592-9d51-bdb1404d3658\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202004022652.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkola, Johanna Peltomäki, Elli Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä kouluhyvinvointi luonteenvahvuudet vahvuusperustainen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
title Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
title_full Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
title_fullStr Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
title_full_unstemmed Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
title_short Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena
title_sort luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
title_sub kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
title_txtP Luonteenvahvuudet kouluhyvinvoinnin tukena : kuudesluokkalaisten kokemuksia luonteenvahvuuksien nimeämisestä
topic kouluhyvinvointi luonteenvahvuudet vahvuusperustainen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluhyvinvointi luonteenvahvuudet positiivinen pedagogiikka positiivinen psykologia vahvuusperustainen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68439 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004022652
work_keys_str_mv AT mikkolajohanna luonteenvahvuudetkouluhyvinvoinnintukenakuudesluokkalaistenkokemuksialuonteenvahv