Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen sekä asiakastyytyväisyyden vaikutusta asiakasuskollisuuteen. Asiakast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Miia
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68284
_version_ 1826225711081324544
author Kauppinen, Miia
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Miia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Miia Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen sekä asiakastyytyväisyyden vaikutusta asiakasuskollisuuteen. Asiakastyytyväisyyden ja –uskollisuuden välisen suhteen tutkimisessa huomioitiin myös koetun arvon vaikutus. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kosmetiikka-alan verkkokaupat ja niihin liittyvät käyttäjäkokemukset. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselyn muodossa. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä Jyväskylän yliopiston eri tiedekuntien sähköpostilistojen kautta. Käyttökelpoisia vastauksia kyselyyn saatiin 226 kappaletta. Tutkimustulokset osoittivat, että personoinnilla on tilastollisesti merkitsevä vaikutus sähköisen palveluprosessin laatuun. Palveluprosessin lopputuloksen laadulla oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus palveluprosessin lopputuloksen laatuun sekä tyytyväisyyteen. Kuitenkaan palveluprosessin lopputuloksen ja tyytyväisyyden väliltä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää suhdetta. Asiakastyytyväisyyden ja uskollisuuden välillä löydettiin vahva, tilastollisesti erittäin merkitsevä suhde. Asiakkaan kokemalla löydettiin tilastollisesti merkitsevä vaikutus kyseiseen suhteeseen, mutta korkean ja matalan arvon ryhmien välillä ei löydetty eroja. Personoinnin vaikutusta asiakkaan asiointikokemukseen on tutkittu jonkun verran ja tutkimus jatkaa erittäin mielenkiintoisena tutkimusaiheena verkkokaupan jatkaessa kasvuaan. Kuten tässä tutkimuksessa todettiin, personoinnin vaikutusta on mielekästä tutkia osana sähköisen palvelun laatua ja sitä kautta vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen. Mielekästä olisi myös vertailla erilaisten personoidun palvelun muotojen vaikutusta erilaisissa verkkokaupan konsepteissa.
first_indexed 2020-03-24T21:05:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-24T05:19:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-24T05:19:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68284", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sa\u0308hko\u0308ista\u0308 palvelukokemusta verkkokauppaympa\u0308risto\u0308ssa\u0308. Tutkimuksessa tutkittiin myo\u0308s sa\u0308hko\u0308isen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyva\u0308isyyteen seka\u0308 asiakastyytyva\u0308isyyden vaikutusta asiakasuskollisuuteen. Asiakastyytyva\u0308isyyden ja \u2013uskollisuuden va\u0308lisen suhteen tutkimisessa huomioitiin myo\u0308s koetun arvon vaikutus. Tutkimuksen kohteeksi valittiin kosmetiikka-alan verkkokaupat ja niihin liittyva\u0308t ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemukset. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselyn muodossa. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisessa mediassa seka\u0308 Jyva\u0308skyla\u0308n yliopiston eri tiedekuntien sa\u0308hko\u0308postilistojen kautta. Ka\u0308ytto\u0308kelpoisia vastauksia kyselyyn saatiin 226 kappaletta. Tutkimustulokset osoittivat, etta\u0308 personoinnilla on tilastollisesti merkitseva\u0308 vaikutus sa\u0308hko\u0308isen palveluprosessin laatuun. Palveluprosessin lopputuloksen laadulla oli tilastollisesti merkitseva\u0308 vaikutus palveluprosessin lopputuloksen laatuun seka\u0308 tyytyva\u0308isyyteen. Kuitenkaan palveluprosessin lopputuloksen ja tyytyva\u0308isyyden va\u0308lilta\u0308 ei lo\u0308ytynyt tilastollisesti merkitseva\u0308a\u0308 suhdetta. Asiakastyytyva\u0308isyyden ja uskollisuuden va\u0308lilla\u0308 lo\u0308ydettiin vahva, tilastollisesti eritta\u0308in merkitseva\u0308 suhde. Asiakkaan kokemalla lo\u0308ydettiin tilastollisesti merkitseva\u0308 vaikutus kyseiseen suhteeseen, mutta korkean ja matalan arvon ryhmien va\u0308lilla\u0308 ei lo\u0308ydetty eroja. Personoinnin vaikutusta asiakkaan asiointikokemukseen on tutkittu jonkun verran ja tutkimus jatkaa eritta\u0308in mielenkiintoisena tutkimusaiheena verkkokaupan jatkaessa kasvuaan. Kuten ta\u0308ssa\u0308 tutkimuksessa todettiin, personoinnin vaikutusta on mieleka\u0308sta\u0308 tutkia osana sa\u0308hko\u0308isen palvelun laatua ja sita\u0308 kautta vaikutusta asiakkaan tyytyva\u0308isyyteen. Mieleka\u0308sta\u0308 olisi myo\u0308s vertailla erilaisten personoidun palvelun muotojen vaikutusta erilaisissa verkkokaupan konsepteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-24T05:19:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-24T05:19:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelun laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Palvelun personointi osana verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003242512", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "personointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68284
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b257d7b-6da1-4996-ad10-377d6f8072e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003242512.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Miia Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta palvelun laatu Markkinointi Marketing 20423 asiakasuskollisuus asiakkaat verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) laatu palvelut personointi kyselytutkimus asiakastyytyväisyys
title Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
title_full Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
title_fullStr Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
title_full_unstemmed Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
title_short Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
title_sort palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
title_txtP Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
topic palvelun laatu Markkinointi Marketing 20423 asiakasuskollisuus asiakkaat verkkokauppa (verkkoliiketoiminta) laatu palvelut personointi kyselytutkimus asiakastyytyväisyys
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus asiakkaat kyselytutkimus laatu palvelun laatu palvelut personointi verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68284 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003242512
work_keys_str_mv AT kauppinenmiia palvelunpersonointiosanaverkkokaupankäyttäjäkokemusta