”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle

Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) tavoitetta kehittää ammatillisen koulutuksen hakuvaiheen palveluja. Tutkimu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niemeläinen, Tarja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68275
_version_ 1826225712425598976
author Niemeläinen, Tarja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemeläinen, Tarja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemeläinen, Tarja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemeläinen, Tarja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkitystä ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) tavoitetta kehittää ammatillisen koulutuksen hakuvaiheen palveluja. Tutkimustiedosta hyötyvät vaativaa erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden ohjauksessa ja kuntoutuksessa työskentelevät henkilöt sekä muut hakuvaiheen toimijat. Fenomenologishermeneuttinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa oppilaanohjaajaa ja seitsemää 8. ja 9. luokan vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa oppilasta. Temaattinen analyysi tuotti koodauksen jälkeen tulokseksi kaksi vaativan erityisen tuen oppilaanohjausta ja kaksi toimintakyvyn merkitystä oppilaanohjaukselle kuvaavaa teemakarttaa. Tulokset osoittivat oppilaanohjauksen olleen pragmaattista, itsetuntemusta ja realismia painottavaa, yksilöllistä ohjaustyötä. Oppilaat kävivät identiteettineuvotteluja ja harjoittivat itseohjautuvuutta itsenäisen suoriutumisen ja avun hyväksymisen välisiä etäisyyksiä mittaamalla. Oppilaanohjaajat kokivat tärkeänä esittää ammatillisen näkemyksensä jatkosuunnitelmista, mutta kohtasivat tulkinnallisia haasteita toimintakykyarvio.fi- kyselyn käytössä. Johtopäätös on, että tulevaisuuden suunnanotoissa oppilaat tarvitsevat ohjausta vahvuuksiensa tunnistamiseen. Toimintakyvyn varhainen tunnistaminen auttaa suuntaamaan tavoitteellisemmin koulutusuralle. Lisätutkimusta tarvitaan tyttöjen tukitarpeista ja toimintakykyarvio.fi- palvelun käyttökokemuksista ohjauksen tukena.
first_indexed 2020-03-23T21:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemel\u00e4inen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-03-23T08:56:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-03-23T08:56:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68275", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin vaativan erityisen tuen oppilaiden oppilaanohjausta ja toimintakyvyn merkityst\u00e4 ohjaukselle perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheessa. Tutkimuksella tuettiin Vetovoimala -hankkeen (2018-2020) tavoitetta kehitt\u00e4\u00e4 ammatillisen koulutuksen hakuvaiheen palveluja. Tutkimustiedosta hy\u00f6tyv\u00e4t vaativaa erityist\u00e4 tukea tarvitsevien oppilaiden ohjauksessa ja kuntoutuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t henkil\u00f6t sek\u00e4 muut hakuvaiheen toimijat. \n\nFenomenologishermeneuttinen tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa oppilaanohjaajaa ja seitsem\u00e4\u00e4 8. ja 9. luokan vaativaa erityist\u00e4 tukea tarvitsevaa oppilasta. Temaattinen analyysi tuotti koodauksen j\u00e4lkeen tulokseksi kaksi vaativan erityisen tuen oppilaanohjausta ja kaksi toimintakyvyn merkityst\u00e4 oppilaanohjaukselle kuvaavaa teemakarttaa. \n\nTulokset osoittivat oppilaanohjauksen olleen pragmaattista, itsetuntemusta ja realismia painottavaa, yksil\u00f6llist\u00e4 ohjausty\u00f6t\u00e4. Oppilaat k\u00e4viv\u00e4t identiteettineuvotteluja ja harjoittivat itseohjautuvuutta itsen\u00e4isen suoriutumisen ja avun hyv\u00e4ksymisen v\u00e4lisi\u00e4 et\u00e4isyyksi\u00e4 mittaamalla. Oppilaanohjaajat kokivat t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 esitt\u00e4\u00e4 ammatillisen n\u00e4kemyksens\u00e4 jatkosuunnitelmista, mutta kohtasivat tulkinnallisia haasteita toimintakykyarvio.fi- kyselyn k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 tulevaisuuden suunnanotoissa oppilaat tarvitsevat ohjausta vahvuuksiensa tunnistamiseen. Toimintakyvyn varhainen tunnistaminen auttaa suuntaamaan tavoitteellisemmin koulutusuralle. Lis\u00e4tutkimusta tarvitaan tytt\u00f6jen tukitarpeista ja toimintakykyarvio.fi- palvelun k\u00e4ytt\u00f6kokemuksista ohjauksen tukena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-03-23T08:56:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-03-23T08:56:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "127", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologishermeneuttinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temaattinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dHe nyt tarttee enemm\u00e4n tukea, muttei se tarkoita, etteik\u00f6 vois omassa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 suoriutua\u201d : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202003232503", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68275
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e3250e6-d9ce-4d5c-8add-43a00d198453\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202003232503.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemeläinen, Tarja ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle vaativa erityinen tuki fenomenologishermeneuttinen temaattinen analyysi Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 siirtymävaihe ohjaus (neuvonta ja opastus) toimintakyky erityinen tuki oppilaanohjaus vammaiset haastattelututkimus
title ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
title_full ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
title_fullStr ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
title_full_unstemmed ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
title_short ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua”
title_sort he nyt tarttee enemmän tukea muttei se tarkoita etteikö vois omassa elämässä suoriutua toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
title_sub toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
title_txtP ”He nyt tarttee enemmän tukea, muttei se tarkoita, etteikö vois omassa elämässä suoriutua” : toimintakyvyn merkitys vaativan erityisen tuen oppilaan nivelvaiheen ohjaukselle
topic vaativa erityinen tuki fenomenologishermeneuttinen temaattinen analyysi Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 siirtymävaihe ohjaus (neuvonta ja opastus) toimintakyky erityinen tuki oppilaanohjaus vammaiset haastattelututkimus
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma erityinen tuki fenomenologishermeneuttinen haastattelututkimus ohjaus (neuvonta ja opastus) oppilaanohjaus siirtymävaihe temaattinen analyysi toimintakyky vaativa erityinen tuki vammaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68275 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003232503
work_keys_str_mv AT niemeläinentarja henyttartteeenemmäntukeamutteisetarkoitaetteikövoisomassaelämässäsuoriutuatoimi